Huvudmeny

Sala stn + Västerås C

Startat av Andreas91, 25 april 2011, 00:57:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej! Här kommer lite bilder av dagens fotografering. Det vart en resa med tåg mot Falun, avstigning från detta i Sala och där byte till regionaltåg till Västerås (ett s.k. UVEN-tåg (Uppsala - Västerås - Eskilstuna - Norrköping), trots att bl.a. majoriteten av tågen numera har Sala som sin nordligaste slutpunkt (endast 3 tåg mån-fre går vidare till Uppsala), ett flertal tåg går vidare från Norrköping till Linköping osv. Ifrån Sala hade jag hoppats på att få resa med ett X12-tåg, men det blev, som synes på första bilderna, en Regina-motorvagn, den allra första för övrigt. Jag blev lite lätt besviken av den syn jag fick och kom samtidigt på ett nytt namn för tåget. Pga av banarbeten söder om Katrineholm och begränsad trafik till Uppsala, så gav jag namnet "SVEK-tåget" - dels baserat på min lätta besvikelse, men då även baserat på sträckan som tågen rullade denna dag, nämligen Sala-Västerås-Eskilstuna-Katrineholm (hoppas att ingen tog illa upp åt det nya namnet!  ::)) Till min personliga glädje, så vart det dock en trevlig avslutning på tågfotandet... ;)

Nåväl, färdigbabblat om bakgrundsinformationen, här kommer då bilderna: 

Spår 1: 12.59 Tåg 45, mot Stockholm.
Spår 2: 13.09 Tåg 2134, mot Katrineholm, som här körs med X50 9001. 
Spår 3: 13.00 Tåg 22, mot Falun, bestående av Rc6 1413 och vagnar som gick (fortfarande går?) i dom s.k. BlueX-tågen. 

13.35: Tåg 2134, mot Katrineholm, som här körs med X50 9001 - här vid Västerås C.

14.15: Tåg 8010, mot Ludvika, som här består av X51 9019.

14.27: Tåg 2137, mot Sala, som här består av X50 9002.

15.00: Tåg 743, mot Stockholm, som här består av två X40-enheter, varav X40-2 3341 främst i tåget.

15.21: Passerande godståg på spår 1 i södergående riktning.

15.35: X50 9002 (se bild 5 i inlägget) har nu hunnit vända i Sala och ankommer här som ett nytt tåg, tåg 2142, mot Katrineholm.

15.45: Tåg 8009, här bestående av X51 9006, ankommer spår 4b från Fagersta Norra.

Andreas91

16.27: Tåg 2145, här bestående av X12 3194, avgår mot Sala. Förvisso blev det ingen resa i ett sådant tåg, men det vart åtminstone avslutningsbilder på ett sådant (då även ett i trafik! ;))

Uppställda tåg: X12 3220 - 3222, samt X51 9023:

Efter att ha klivit på mitt regionaltåg, som lämnade Västerås kl. 17.00, så passerades Bombardiers anläggning och ABB. Fordon som noterades var dessa, varav åtminstone några kanske är av större intresse än andra, men ni får givetvis bedöma själva:

ABB: 2 X1:or, varav en såg ut att vara stripead (kan det ha varit den (en av dom?) x1-motorvagnar som testas/testats med ERTMS-teknik?)

Bombardier: 1 SJ-blå X12:a, 1 gul X53-3 (gissningsvis en av Västtrafiks Reginor), samt 2 stycken nya X55-tåg. Inga inventarienummer hanns ses ifrån där jag satt.

Carl Eric

Citat från: Andreas91 skrivet 25 april 2011, 00:57:59 AM

Spår 3: 13.00 Tåg 22, mot Falun, bestående av Rc6 1413 och vagnar som gick (fortfarande går?) i dom s.k. BlueX-tågen. 

Nej, de mörkblåa vagnarna med litt. A11, B11 och RB11 är tursatta i det sk. "stora omloppet" om jag har förstått saken rätt. Eller så var det loken med samma färg...

BlueX finns däremot inte länge!  :) Om man vill åka med ovan nämnda vagnar så är tågen till Dalarna en rekommendation!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Leif D

Citat från: calken skrivet 25 april 2011, 09:49:45 AM
Nej, de mörkblåa vagnarna med litt. A11, B11 och RB11 är tursatta i det sk. "stora omloppet" om jag har förstått saken rätt. Eller så var det loken med samma färg...

BlueX finns däremot inte länge!  :) Om man vill åka med ovan nämnda vagnar så är tågen till Dalarna en rekommendation!

Mja...   vagnomloppen är inte så stora. De för Dalatågen är tämligen sammanhållna. A11, B11 och RB11 är väl normalsammansättning där.
Loken däremot, mörkblå, finns ju inte kvar längre, med något undantag. De flesta är allså numera svarta.

Kast i omlopp kan ju alltid ske dock, eftersom omloppsplaner bara är en grundplanering. Operativt så hanteras ju detta från dag till dag, timmer för timme.
;-)