En Kållered passar väl alltid bra?

Startat av Bengt H, 24 april 2011, 23:02:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Var det den normala designen på den tiden?

Bengt H

Citat från: Hagri skrivet 24 april 2011, 23:29:42 PM
Var det den normala designen på den tiden?

Om du menar färgsättningen på bussen: Ja, så var de då.

Om du menar utseendet på bussen: Ja denna typ av Hägglundare var mycket vanliga hos Kålleredsbussarna men inte helt allenarådande. Modernare Säffle började komma och ersatte då äldre Scania-Vabis, både CF och även äldre.

Gunnar D

En Kållered sitter alltid bra särskilt som här Öster om Heden.

Mvh Gunnar

Jonas Gustafsson

Visst passar en Kållered hvergang. Öster om Heden? Bussen kör alltså på Sten Sturegatan? Brukade utgående trafik från Heden göra det vid denna tid?
Och på tal om tid-när är bilden tagen?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bengt H

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 april 2011, 00:08:35 AM
Visst passar en Kållered hvergang. Öster om Heden? Bussen kör alltså på Sten Sturegatan? Brukade utgående trafik från Heden göra det vid denna tid?
Och på tal om tid-när är bilden tagen?
//Jonas G

Nej bussarna brukade inte gå öster om Heden. Jag kan tänka mig att det är något jippo som gör att den vanliga körvägen är avstängd. Tyvärr vet jag inte exakt när bilden är tagen, men eftersom bussen har de nya registreringsplåtarna torde det vara tidigast 1973 och det är inte senare än 1976. Möjligen är det valborg ett år med sen lövsprickning. Det skulle också kunna vara "jippodagen" när Göteborg fyllde 350 år. Jag har inte någon uppgift på när det var där jag är nu. Jag tror dock att det var så pass sent på året att löven borde ha spruckit ut då.

Hagri

Citat från: Bengt H skrivet 26 april 2011, 07:02:17 AM
eftersom bussen har de nya registreringsplåtarna torde det vara tidigast 1973 och det är inte senare än 1976. Möjligen är det valborg ett år med sen lövsprickning. Det skulle också kunna vara "jippodagen" när Göteborg fyllde 350 år.

Göteborg fyllde 350 år 1971.

Bengt H

Citat från: Hagri skrivet 26 april 2011, 08:46:23 AM
Göteborg fyllde 350 år 1971.

Javisst, så var det! Alltså faller den anledningen bort till att bussen går där den går.

yngrot

Trevligt med Kållered vet du vilket invnr den har?? De äldsta som var kvar när jag börja var 3 och 6
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina