Ny flygbuss - eller 3 gånger Veolia i Borås

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 april 2011, 17:13:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I går dök den två veckor gamla flygbussen 1120 upp i Borås. Jag kan inte minnas att jag sett den på bild förut.

Nya bussar har det problemet att det lätt speglar sig i lacken. Således kan vi se en av Veolias 8500-or på väg till Söderbrogatan spegla sig. En annan 8500 står till höger och skall strax avgå till Fristad med en (dock inte särskilt aktiv) bussnackare vid ratten.

Sven W

Hej

Den stod vid Cityterminalen i Stockholm den 8 april, då tydligen bara en dag gammal.

Hälsningar Sven

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sven W skrivet 24 april 2011, 17:32:35 PM
Hej

Den stod vid Cityterminalen i Stockholm den 8 april, då tydligen bara en dag gammal.

Hälsningar Sven

Jag blir inte riktigt klok på hur Flygbussarna används i dag. Men tydligen fortsätter bussarna som går från Borås till Göteborg efter att ha mellanlandat (!) vid Landvetters flygplats för i turen efteråt gick en äldre buss av samma typ (813). Men utgår de från Stockholm?  :D

Numreringen säger väl inte heller så mycket nuförtiden när det gäller placering. 11xx har jag förstått markerar vilket år bussen är levererad. Men är det löpande numrering sedan på de två sista siffrorna? Det lär ju inte ha kommit 20 nya Flygbussar hittills i år.

Sven W

Jag har också nyligen sett de här helt nya vagnarna i Sthlm:

1152 CMM222
1153 EFX854
1155 SFG358

Spännvidden i 11xx-serien är alltså ännu större. De här är 9700 så man frestas ju att tro att olika typer av buss har olika utrymme i nummerserien.

/Sven