Göteborg: Gas-Den Oudsten, hur var de att köra?

Startat av Calle, 23 april 2011, 14:48:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Kom gärna med inlägg om hur denna utrotade busstyp var att köra...

Nupski

Tänk dig något som är extremt gungigt, slött och vrålande  ;D. Fick upp en sådan tingest i 90 efter cirka 2,5 minuters pressande på E6 från Angeredsmotet till Brunnsbomotet  ;D, då lät det som maskinen skulle ge sig av på egen hand och bussen slingrade sig som en orm.

mushkot

Lite som att rida en bajsnödig ål...som inte orkar om pensionärer med rullator i minsta uppförsbacke. Som dessutom "saknade" 2 varv på ratten.

Calle

Vad jag vet så tillverkades dessa monster av Den Oudsten Bussen i Holland, levererade 2001 och utrustade med MAN-motorer.

Nupski

Citat från: mushkot skrivet 23 april 2011, 18:29:08 PM
Lite som att rida en bajsnödig ål...som inte orkar om pensionärer med rullator i minsta uppförsbacke. Som dessutom "saknade" 2 varv på ratten.

Jo tack första gången det stod Den Oudsten ledbuss på menyn på linje 98 körde jag fast i Fiskebäcks vändslinga så jag fick backa ut ur vändslingan  ;D, saknades mer än två rattvarv på den. Det verkade bara som att det var när man svängde vänster som det saknades åt höger gick det hur bra som hest  ;D. Att gå från B9S till Den Oudsten eller tvärtom var spännande  8).

Hagri

Efter att ha tagit del av alla fantastiska recensioner, här och på andra ställen, av Den Oudsten har man förståelse för att Den Oudsten inte finns kvar som bussfabrik.  ;D

M

Det var spännande att ta ut en ost på morgonen. Två Söndagar i rad var jag påväg till Kallebäck tom. Första Söndagen så kröp den upp mot vändslingan i ca 0.5 Km/H ,andra söndagen rullade jag baklänges i backen med gaspedalen i botten :-). Kommer ihåg en annan gång när den inte orkade över bron vid Jaegerdorf. Problemet var ju att var det lite kyligt ute så frös gasregulatorn och då var det ju godnatt.

/M

Nupski

När jag börjar rota i arkivet så kommer jag ihåg den dagen då jag körde ersättningstrafik för Angerdsbanan och skulle ta mig upp för backen från rondellen i Storås till Hammarkullen. Bussen hade garanterat överlass och man skall uppför. Ser i backspegeln en älg som stannat vid sidan av bussen för att vänta tills jag passerat, men så tänker nog inte en älg så han springer längs sidan rundar fronten och ger sig ut i vildmarken på andra sidan farten jag höll var kanske 2km/h.

PS. Saknades hydralvätska i dämparna till leden fick bussen en mycket mysko gång där man kunde se baken dansa ömsom höger ömsom vänster i backspegeln, så en kväll blev det till att blåsa då passagerarna trodde jag vart onykter  8) DS.

PS 2. Letade i Bussnacks arkiv http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7341.0 DS 2.

mushkot

En dag var jag glad och nöjd över att ha fått en ny fin MAN-buss (en av de få som inte stolserade med lysande varningslampor) som gick som en dröm. Inga problem att hålla tiden idag!... tills jag hamnade bakom en ost som fastnat på väg uppför götaälvbron. De som körde den stannade bussen i någon minut. Startade sen, och kunde ta sig ca 1 dm. Detta repeterades tills bussen lyckades flytta på sig såpass att jag kunde ta mig förbi (detta var precis efter hpl nordstan, jag hade fortfarande refug på sidan av bussen).

Jonas Gustafsson

Citat från: Calle skrivet 23 april 2011, 14:48:42 PM
Kom gärna med inlägg om hur denna utrotade busstyp var att köra...

Utrotad? Kör inte Terminal G:s tre gasostar fortfarande omkring då och då på linje 16 för Veolia?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Calle

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 24 april 2011, 16:20:28 PM
Utrotad? Kör inte Terminal G:s tre gasostar fortfarande omkring då och då på linje 16 för Veolia?
//Jonas G

Jo, det kan nog stämma, men när jag skrev utrotade så menade jag att ytterst få finns kvar...

M

Jojjo gasostarna var ju ett spännande kapitel men dieselostarna gick ju hyffsat. (DAF motor)

/M

mushkot

Citat från: M skrivet 25 april 2011, 04:39:06 AM
Jojjo gasostarna var ju ett spännande kapitel men dieselostarna gick ju hyffsat. (DAF motor)

/M
Hade de bättre gång också? Väghållningsmässigt alltså.

M

Citat från: mushkot skrivet 25 april 2011, 08:18:18 AM
Hade de bättre gång också? Väghållningsmässigt alltså.
Nä det var ju puttare de oxå.

/M

Nupski

Citat från: M skrivet 25 april 2011, 04:39:06 AM

/M

Mot slutet så var även dieslarna slut, fick stopp på en när jag skulle göra start i backe i Kallebäck  ;D.