Eftermiddag i Norrtälje – 18 april 2011 (Keolis)

Startat av Mikael T Nilsson, 21 april 2011, 07:57:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep från Norrtälje. Keolis 6389 stationerades ursprungligen i Råsta för linje 179.
Senare flyttades bussen vidare till Norrtälje som ersättning för en buss som brann.

Det ska bli spännande att se vilka blåbussar som ev. får vara kvar i Norrtälje då Nobina tar över som entreprenör i sommar.



Ett stort antal gamla Volvo B10M/Säffle kortvagnar finns kvar i Norrtälje, bl a några 45xx-vagnar som har flyttats från Norrort/Täby. De jag såg till var 4505, 4508 och ev. 4509. Av 44xx-vagnarna verkar åtminstone 4422-4425 och 4427 vara kvar i trafik i Norrtälje.



Keolis 5649 verkar vara flyttad från Norrort/Täby till Norrtälje. Den stationerades ursprungligen i Ösmo, men flyttades till Norrort/Täby i samband med att det infördes lågentrékrav på Ösmolinjerna.

Norrtälje har nu ett antal Volvoledvagnar som inte är lågentré, bl a 4294, 5635, 5636, 5647, 5649,  5677-5681. Finns fler än dessa?



Jag hade hoppats att få se fler 8700-vagnar i Norrtälje, men dessa verkar mest trafikera linjerna kring Rimbo och väster om Norrtälje samt linje 686. Endast 1232 och 1233 dök upp i Norrtälje denna eftermiddag.



Norrtäljes vagn 6036 har blivit rödlackerad bakom frontlamporna, standard är ju annars grått.
Standardutförandet är lite snyggare än detta utförande. Jag har noterat att även Täbys/Norrorts 6031-6032 har blivit rödlackerade bakom frontlamporna.

Apropå Scania Omnilink verkar kortvagn 6671 vara tillbaka i Norrtälje igen. Den flyttades under 2010 från Norrtälje till Lidingö.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Det ska bli spännande att se vilka blåbussar som ev. får vara kvar i Norrtälje då Nobina tar över som entreprenör i sommar.

I flera andra trådar har det framkommit att de fem bussar som övergår från Keolis till Nobina vid övergången är:
Keolis 4433: Volvo B10BLE Säffle -00 (H52). Kortvagn, Röd.
Keolis 6646: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Röd
Keolis 6647: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Röd
Keolis 6648: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Blå
Keolis 6649: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Blå

Detta då dessa fem är finansierade av SL.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ersa skrivet 21 april 2011, 08:35:18 AM
I flera andra trådar har det framkommit att de fem bussar som övergår från Keolis till Nobina vid övergången är:
Keolis 4433: Volvo B10BLE Säffle -00 (H52). Kortvagn, Röd.
Keolis 6646: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Röd
Keolis 6647: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Röd
Keolis 6648: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Blå
Keolis 6649: Volvo B9SALE -05. Ledvagn, Blå

Detta då dessa fem är finansierade av SL.

Tack för sammanställningen. Jag visste inte att detta var den slutgiltiga listan. Då blir det alltså inga av Norrtäljes nuvarande blåbussar som blir kvar i Norrtälje efter övergången till Nobina. Blåbussarna 6648-49 befinner sig nu i Råsta och kommer säkert att flyttas till Norrtälje inom kort.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Här kommer ett bildsvep från Norrtälje. Keolis 6389 stationerades ursprungligen i Råsta för linje 179.
Senare flyttades bussen vidare till Norrtälje som ersättning för en buss som brann.
Jag kan ha fel, men jag har för mig att 6389 beställdes som ersättning för 6387 som brann upp, men att den hamnade i Råsta isf Norrtälje pga utökning av trafiken på 179:an.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Ett stort antal gamla Volvo B10M/Säffle kortvagnar finns kvar i Norrtälje, bl a några 45xx-vagnar som har flyttats från Norrort/Täby. De jag såg till var 4505, 4508 och ev. 4509. Av 44xx-vagnarna verkar åtminstone 4422-4425 och 4427 vara kvar i trafik i Norrtälje.
4505-06 samt 4508-09 är kvar, av höggolvarna i 44xx-serien lever fortfarande 4421 och 4429-30 i Täby och 4422-28 i Norrtälje, 4431-32 återlämnades till SL i höstas.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Keolis 5649 verkar vara flyttad från Norrort/Täby till Norrtälje. Den stationerades ursprungligen i Ösmo, men flyttades till Norrort/Täby i samband med att det infördes lågentrékrav på Ösmolinjerna.
5649 tillhör alltjämnt Täby men var nog uppe och hälsade på då jag vet att Norrort också kör någon enstaka tur på 630 och 631.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Norrtälje har nu ett antal Volvoledvagnar som inte är lågentré, bl a 4294, 5635, 5636, 5647, 5649,  5677-5681. Finns fler än dessa?
5634 och 5661 finns också i Norrtälje, men 5649 tillhör alltså Norrort.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Jag hade hoppats att få se fler 8700-vagnar i Norrtälje, men dessa verkar mest trafikera linjerna kring Rimbo och väster om Norrtälje samt linje 686. Endast 1232 och 1233 dök upp i Norrtälje denna eftermiddag.
8700:orna återfinns till största delen på 639 till/från Rimbo samt på 686:an som sagt, men på helgerna är de ganska vanligt förekommande på 632, 634 och 636 också.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Norrtäljes vagn 6036 har blivit rödlackerad bakom frontlamporna, standard är ju annars grått.
Standardutförandet är lite snyggare än detta utförande. Jag har noterat att även Täbys/Norrorts 6031-6032 har blivit rödlackerade bakom frontlamporna.
Orsaken är att luckorna blivit utbytta efter krockar och då har man monterat luckorna som de kommit från Scania.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 april 2011, 07:57:56 AM
Apropå Scania Omnilink verkar kortvagn 6671 vara tillbaka i Norrtälje igen. Den flyttades under 2010 från Norrtälje till Lidingö.
6671-73 är alla i Norrtälje igen och 4607 samt 4611 har därmed återbördats till Norrort.
//Fredrik

Bussmicke

Hmm, men 8700:orna är ju 21 stycken o så många går väl inte åt på 639 och 686?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Nej, tre är blå och alternerar mellan 676 och 677, resten går vanligen på 639, 686 och en del på övriga linjer.
Fördelningen är i utgångsläget som följer:

Älmsta 3st
Hallsta 2st
Rimbo 5st
Blå 3st

Redan där avgår alltså 13st, då återstår alltså åtta 12xx i Norrtälje varav en just nu är hos Säffle och en står med oljeläcka, alltså återstår sex brukbara 8700:or i Norrtälje att fördela och då blir det inte så många kvar till andra linjer än 686:an, men de som går på 686 går naturligtvis även på andra linjer beroende på vilket omlopp de går på för dagen.
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Tack för alla intressanta kompletterande uppgifter! Om Älmsta har tre 8700 lär man kunna se dessa boggievagnar på bl a 636X och 643.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.


Frippe Fribas

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 april 2011, 10:55:39 AM
Tack för alla intressanta kompletterande uppgifter! Om Älmsta har tre 8700 lär man kunna se dessa boggievagnar på bl a 636X och 643.
Absolut, de går i princip dagligen M-F på 643:an...
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: bussfan skrivet 25 april 2011, 10:56:47 AM
trevligt bild svep :D

Roligt att du uppskattade bilderna :-)

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 april 2011, 12:44:09 PM
Absolut, de går i princip dagligen M-F på 643:an...
//Fredrik

Kul! Tack!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.