Stora förändringar i Umeås lokaltrafik

Startat av RoggaBoy, 19 april 2011, 15:04:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoggaBoy

Under det kommande året kommer det att bli ännu mer Ultratrafik och vi kommer att köra närmare sex varv runt jorden ytterligare jämfört med förra året. Detta kommer att märkas redan från den 2 maj då sommartidtabellen kör igång.

http://www.ultravillmer.nu/Om_Ultra_Forandringar.aspx

Nya linjekartan: http://www.ultravillmer.nu/files/linjekarta.pdf
Gamla linjekartan: http://www.tabussen.nu/media/16729/linjekarta%202010-2011.pdf

Synd bara att man inte lyssnade på Tegsborna så hållplats Tegsborg fick bussar under hela dagen.

Muk

Intressant! Det verkar ha lagts om en del linjer sedan jag flyttade. Var ligger hållplatsen för "Ersboda handelsområde"?

RoggaBoy

Citat från: Muk skrivet 19 april 2011, 19:19:59 PM
Intressant! Det verkar ha lagts om en del linjer sedan jag flyttade. Var ligger hållplatsen för "Ersboda handelsområde"?

Den ligger utanför Kronans Droghandel, dvs samma plats som Linje 83 använde.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 19 april 2011, 19:19:59 PM

Ja, visst har det hänt mycket på kort tid! :)

Ersboda handelsområde är 83:ans hållplats som då hette "Kröken". Inget går ju heller via Illervägen längre, utan sedan ett bra tag är ju vägen mellan SVT-huset och rakt söderut till Morkullevägen invigd. Kan nu även ses på Eniros kartor.

Kul att dra 1:an upp till Östra Ersboda! Men mitt förslag att låta denna linje från Östra Ersboda ner till Universitetet gå via Ostkroken och Ystarvägen (istället för via Södra Slevgränd) ner till Fogvägen har iofs ännu inte blivit av. Dock gillar jag att man snabbat upp denna linje så att den inte behöver gå via Nydalahöjd. Och så går den alltid via NUS. Mycket bra, då flera resenärer störde sig på gamla 9:an som var lite väl långsam och krokig mellan Ersboda och Universitetet, och även "missade" NUS.

2:an kan nu äntligen kan "brytas lös" från 5:an. Det var irriterande att vid mitt senaste besök upptäcka att man inte kunde åka samma buss med linje 5 från Västra Ersboda till Carlshem, utan att bussen då blev en 2:a. Jag har aldrig gillat att 2:an ska läggas in med en annan linje. Förr var det 7:or som blev 2:or, vilket innebar att 2:an alltid blev sen att starta från Vasaplan pga att 7:an alltid var sen ner (mest pga enkelbiljetter). Men det är ju svårt att få in korta linjer med bara "ett ben" som 2:an, och även 3:an (gamla 77:an).

Till sist är det fortfarande tråkigt att kommunen inte förlänger linje 7 från Rödäng till bussgaraget, och då hela trafikdygnet. Detta främst med tanke på att allt hittegods ligger där uppe. Vad jag vet körs bussarna upp och ner till garaget och byts alltså ut på Rödäng. Dvs att det inte är en buss som vänder där. Men hur ska Umeås bussresenärer veta om att bussen kanske går vidare till garaget? Och hur ska de ta sig därifrån när de hämtat sina tillhörigheter?

RoggaBoy

De bästa är att linje 69 försvinner men samtidigt så går man emot sina egna beslut om speciella busstråk där Tegs centrum ingår, det var anledningen till försämringen på linje 6, och nu detta med återigen halvtimmestrafik.

Till Västerslätt tar jag mig personligen genom att lifta med Nobinas landsortsbussar när man ska dit och det är regn, synd bara att man då får gå in till stan då Vindelnbussarna inte går så ofta när man önskar till Umeå och busshållplats saknas på väg 363 vid Berendsen.

Får hoppas man får nytt jobb snart då man försämrar med Vindelnbussarna i höst pga tåget som inte kan stanna där uppe av förklariga skäl.

Varför inte flytta hittegods till Vasaplan?

Muk

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2011, 22:53:36 PM
Ja, visst har det hänt mycket på kort tid! :)

Ersboda handelsområde är 83:ans hållplats som då hette "Kröken". Inget går ju heller via Illervägen längre, utan sedan ett bra tag är ju vägen mellan SVT-huset och rakt söderut till Morkullevägen invigd. Kan nu även ses på Eniros kartor.

Det har hänt otroligt mycket. De bilder man har tagit från Bruksvägen och Illervägen har således blivit rariteter.  :)

Postitivt att strömpilen har bussförbindelse och att Nydalahöjd får en direktförbindelse med Ersboda handelsområde. Negativt är att det saknas bussförbindelse till Västerslätts industriområde.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 april 2011, 10:46:30 AM
Det kanske inte är tillräckligt underlag med enstaka kunder till avd för tillvaratagna effekter eller Bussmuppar för att motivera ett fordon till i omloppet.

Kommunen har nog viktigare saker att lägga skattepengarna på, tror ni inte det  ;)

Man skulle ju istället kunna flytta ner hittegodset till stan, vid något ställe nära en gata där det redan finns en bussförbindelse. När det gäller Västerslätt är det en mycket liten andel arbetare där som åker buss till och från jobbet. Men detta har nog att göra med att man måste ha väldigt låsta kontorsarbetstider för att kunna ta industrilinjen. Och då många numera inte jobbar exakt 7-16 där ute, måste man ta bilen istället. Självklart är det få resenärer när bussarna så sällan går.

När det gäller skattepengarna gick det dock bra att redan på Veoliatiden köra varannan-var tredje 1:a från Umedalen ut till Klockarbäcken hela trafikdygnet. Det blir 4 km extra tur och retur, men antal resenärer var ytterst få. Sträckan Rödäng-Bussgaraget som folk ibland ville åka mitt på dagen är jämförelsevis 1,5 km lång tur och retur. Man kanske kunde ha hittegodset längst ut i Klockarbäcken? ::)