Nyleveranser till Nettbuss i Ulricehamn

Startat av Svemicke, 17 april 2011, 23:57:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Följde med Jan Sjöberg ner till Nettbuss depå i Ulricehamn idag. Orsaken var två nyleveranser; 70754 och 70755. 70753 har ju anlänt tidigare, men nu har alltså ytterligare två bussar kommit. Här följer lite bilder som vi tog:





Gammalt och nytt möts:





Och så lite interiörbilder:







Och så bussen som skulle tjänstgöra för kvällen:



Kommer verkligen sakna att se de här skönheterna glida runt mellan Borås och Ulricehamn sedan. 405 och 406 har, enligt rykten, redan förflyttats till Göteborg för att tjänstgöra på Grön Express.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bussmicke

Trevligt. Samtidigt är det skönt att få se lite annat på linjerna. Själv var man lite trött på se dessa 400-vagnar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Nettbuss depå i Ulricehamn, är det liktydigt med Swebus gamla depå ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 18 april 2011, 11:23:57 AM
Nettbuss depå i Ulricehamn, är det liktydigt med Swebus gamla depå ?

Nej. Nettbuss i Ulricehamn håller till vid Nyboholm hos Volvo-handlaren Bogesunds Bil. Alltså strax efter det Falköpingsvägen går under väg 40 från centrum räknat.

Swebus och tidigare SJ Buss depå låg i närheten av järnvägsstationen men kommunen ville åt denna mark för att bygga bostäder. Så även om Orusttrafiken inte tagit över från Swebus 2002 så hade de fått flytta.



Patrik

Härligt med bilder på knapparna!

Jag skulle vilja ha en bild på varenda knapp med tillhörande bruksanvisning  :P
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 18 april 2011, 14:10:17 PM
Härligt med bilder på knapparna!
Jag skulle vilja ha en bild på varenda knapp med tillhörande bruksanvisning  :P

Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2011, 23:57:04 PM


Expeditionsbelysning, Yttre högtalare, Värmeslingorna i en ruta(?), Solgardinen.
Huvudströmbrytare, Urkoppling av antispinn, Broms för start i uppförslut.
Retarder aut-av, Höjning/sänkning, Strålkastarspolare.

Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2011, 23:57:04 PM


Automatväxellådans reglage.
Trafikljussignalprioritering, Lysrör, Nattbelysning, Förarplatsbelysning, Läslampor.
Nigning, Släckning av stoppsignal.
Framdörr, Mittdörr, Stoppssignal.

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

yngrot

Ska de inte ha I-tid i dessa??  Nettbuss special på knapplacering?? För våra 8500/8700 har inte knappar på samma ställe som dessa..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Brollan

Citat från: Svemicke skrivet 17 april 2011, 23:57:04 PM
Kommer verkligen sakna att se de här skönheterna glida runt mellan Borås och Ulricehamn sedan. 405 och 406 har, enligt rykten, redan förflyttats till Göteborg för att tjänstgöra på Grön Express.

70405 gick på Grön Express idag.

Även Göteborg har fått ny buss, 70762 RNK994:



CS

Tio stycken av dessa rullar i trafiken som Nettbuss tog över från Veolia i förtid från och med idag, linje 290 till Öckerö. Det är Ulricehamns kommande bussar som man fått levererade i förtid.

Ja, dessa har I-tid, det är skärmen till höger som syns i ena bilden. I äldre modeller är det en skärm för att styra klimat på den platsen.

yngrot

Ok men eftersom de har en Mobitecdosa trodde jag att I-tiden inte fanns på dessa
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CS

Citat från: yngrot skrivet 18 april 2011, 20:32:04 PM
Ok men eftersom de har en Mobitecdosa trodde jag att I-tiden inte fanns på dessa

De som rullar ut på Öckerö har också en mobitec-dosa, men urkopplad, och istället inkopplad i-tid. Samma lösning har faktiskt de normalvagnar som trafikerar linje 101 till Borås, en urkopplad Mobitec och en fungerande I-tid. Lite konstigt att de levereras så.

Gissningsvis har de nya som går i Ulricehamn fått Mobitecen inkopplad istället eftersom omloppen säkert inte är inlästa och I-tid injusterat för dom linjerna.

Jan Sjöberg

Hur många totalt vet jag inte ... men det ska delas ut bussar till både Mark och Ulricehamn så leveransen är nog ganska omfattande...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Lars

Citat från: yngrot skrivet 18 april 2011, 17:36:53 PM
Ska de inte ha I-tid i dessa??  Nettbuss special på knapplacering?? För våra 8500/8700 har inte knappar på samma ställe som dessa..
Det är till största delen Volvo som flyttar runt knapparna runt panelerna. Två lika bussar kan ha knapparna på olika ställen!
Sen är det ju olika knappar beroende på utrustning.