Nyleveranser till Nettbuss i Ulricehamn

Startat av Svemicke, 17 april 2011, 23:57:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars skrivet 18 april 2011, 22:27:04 PM
Det är till största delen Volvo som flyttar runt knapparna runt panelerna. Två lika bussar kan ha knapparna på olika ställen!
Sen är det ju olika knappar beroende på utrustning.

Strömbrytarna sitter väl exakt där beställaren specificerat att de ska sitta?
Nobina Umeås 18 st B9SALE är helt identiska, och har strömbrytarna på exakt samma ställen.

Bussfanatikern

Mobitecen kan man väl ha som reserv om buss-pc:n skulle gå sönder.

Lars

Citat från: Ersa skrivet 18 april 2011, 22:31:12 PM
Strömbrytarna sitter väl exakt där beställaren specificerat att de ska sitta?
Nobina Umeås 18 st B9SALE är helt identiska, och har strömbrytarna på exakt samma ställen.
Jag har funderat lite på detta varför knapparna flyter runt det är nog delvis så att Volvo och speciellt Säffle bygger som beställaren vill ha det! Sedan flyttas bussarna runt i landet och varje inköp har sin speciella beställning.

På slutet har jag mest erfarenhet på 9700 till Timekspressen och där vandrar vissa knappar runt på panelen och där verkar det inte vara beställarkrav för bussar levererade samtidigt har knapparna på olika ställen.

Sedan ändrade ju Volvo hela instrumentpanelen ofta i mitten av 2000-talet.
Dessutom så ser panelerna olika ut var bussarna producerats, Säffle 8500 har 2 satelliter, 8700 1 satellit medan 9700 har traditionell instrumentpanel.
Volvobussar med Vestkarosser har ytterligare en panel som mest liknar 9700 men med egna knappar.

Lite nostalgi, i Kongsviner har vi 2st Mercedes med V8 och Vestkaross den ena med vikdörr som går som Skol/linjebussar. De har instrumentpanel från Volvo med inmonteraqde mätare från Mercedes

Johan B

8700 har normalt 2 satelliter. Endast en satellit är specialbeställning.