Blandade färger i Södertälje (Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 16 april 2011, 21:20:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Blandade färger i Södertälje (Nobina)

Här kommer några nytagna bilder från Södertälje. Först Nobina 0134, som just ankommit Södertälje centrum från Norrvrå på högtrafiklinje 784X. Notera att frontluckan verkar vara utbytt. Övriga bussar i samma serie bär Scania-emblem i  fronten, SL-emblem samt grå färgsättning vid de horisontella linjerna i luckan.

En av Nobina Nyköpings nyare Volvo 8500 boggiebussar på Länstrafikens linje 702. Denna vagntyp verkar vara vanligast på denna linje. Enda undantaget jag såg under mina två dagar i Södertälje var Nobina 7167, en Volvo 8700 boggiebuss.

Nobina 6388 i Swebus senaste färgsättning. Enligt mina anteckningar tillhörde bussen tidigare Swebus/Nobina Visby.

Detta var en i raden av bussar märkta "Ersätter pendeltåg". De övriga var Nobina 5196 och 5198. Det verkar som att det uteslutande rullar lågentrévagnar i SL-trafiken i Södertälje med undantag för tågersättningsbussar. De tre vagntyperna som dominerar verkar vara Scania Omnilink boggie, led samt MAN A21 ledvagn. Jag såg även en Volvo B10BLE/Säffle, men noterade aldrig inv.numret på denna.

En skolbuss, linje 787Y, dock skyltad utan suffixet "Y". Jag antar att den kommer från Överhörna/Lill-Ahl och ska gå vidare till något gymnasium i Södertälje.

En annan skolbuss, linje 784Y, även den skyltad utan "Y", på väg mot någon skola i Södertälje.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

När går dessa skolturer?
Vartifrån har du fått dessa Y? Hittar inget i tidtabellerna om 784Y eller 787Y.
Skulle va kul att veta när och till vilka skolor dessa skolbussar går.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2011, 21:26:53 PM
När går dessa skolturer?
Vartifrån har du fått dessa Y? Hittar inget i tidtabellerna om 784Y eller 787Y.
Skulle va kul att veta när och till vilka skolor dessa skolbussar går.

Vid Södertälje centrum, precis mellan pendeltågsstationen och bussterminalen finns en display med alla nästkommande bussavgångar. Där stod det bl a linje 751Y, 784Y och 787Y mellan ca kl. 7:50 och 8:00 på morgonen. Jag blev då nyfiken och såg att dessa avgångar inte skyltades med "Y", utan istället med destination "Skolbuss".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Skulle vara kul att veta var dessa går och vilken väg de kör dit..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Förlåt för sent svar (varit bortrest). Denna (787Y) utgår från hlp. Lillängsvägen i Enhörna M-F kl. 7:27 (passerar Södertälje C ca. 7:58), och går till Torekällberget (vet inte om den fortsätter till någon annan skola efter det).
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)