Lagändringen 2012?

Startat av Alex Ljusteröbon, 15 april 2011, 10:35:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alex Ljusteröbon

Har hört rycktes vägen att den 1 januari 2012 så kommer det en ny lag gällande sl trafiken. Att vem som helst får bedriva busstrafik i sl.
Stämmer detta?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

Ersa

#1
Jag vill inte verka grinig eller så, men den nya kollektivtrafiklagen har diskuterats väldigt flitigt i detta forum i ungefär ett års tid. Och det handlar om hela Sverige. Inte bara inom Stockholms länsgräns.

Kort sagt innebär den nya lagen mestadels att dagens expressbussföretag snart kan låta folk kliva på och av inom ett och samma län, vilket idag inte är tillåtet om trafikhuvudmannen förbjuder det. Swebus kan i princip börja köra folk mellan Cityterminalen och Södertälje syd, samt från Västervik till Kalmar och Öland. Medan Ybuss kan börja köra resenärer mellan Sundsvall och Örnsköldsvik. Dvs det kan bli fler lokalt resande inom länen på de expressbusslinjer som redan är etablerade. Däremot lär det inte bli någon rusning att starta nya linjer.

Inom Stockholms län kommer det inte att bli någon skillnad eftersom inget privat bussföretag kan tävla med SL:s ruskigt låga taxor.

Alex Ljusteröbon

Okej. Så inom sl kommer det vara samma operatörer som nu?
Eller kommer det bli som på sl tiden när alla körde under ett o samma föertag?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

kurre

Hejsan


Det kan bli förändringar eftersom vem som helst får börja köra linjer både i sthlm och övriga landet, tror det måste meddelas 3 mån innan trafikstart. Så det är spännande att se vad som händer. Den huvudman som har tagit det första steget i detta är Västtrafik som har valt att inte upphandla Flygbussen i Göteborg utan skall låta den fungera på kommersiella villkor.

Adrian Langemar

SL har redan avsagt sig sitt monopol, så några förändringar i SL-områden lär knappast ske.

Adrian Langemar

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2011, 16:13:05 PM
Både ja och nej :-)

Från 1/1 2012 blir det helt fritt t.ex att starta en linje från Nynäshamn till Stockholm på helt kommersiell basis, det lär vara en av de få sträckor i SL området där en konkurrerande trafik är efterlängtad.

Har du redan glömt att konkurrerande busstrafik på just den sträckan existerade för några år sedan?

Björn Forslund

Citat från: Adrian Langemar skrivet 18 april 2011, 15:04:54 PM
Har du redan glömt att konkurrerande busstrafik på just den sträckan existerade för några år sedan?

Det blev väl en ganska kortvarig konkurrens på prov?
Alla som åker kollektivt har sina SL-kort, och ingen vill väl betala extra, annat än om SL-trafiken klappar ihop och resegarantin ersätter.
Bilisterna har fått sin motorväg nu, och inte lär de heller lockas av en buss. De som inte jobbar i direkt anslutning till centralen måste ju sedan vidare med SL-trafiken, och då måste de ändå ha SL-kortet.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 april 2011, 16:06:34 PM
Det blev väl en ganska kortvarig konkurrens på prov?
Alla som åker kollektivt har sina SL-kort, och ingen vill väl betala extra, annat än om SL-trafiken klappar ihop och resegarantin ersätter.
Bilisterna har fått sin motorväg nu, och inte lär de heller lockas av en buss. De som inte jobbar i direkt anslutning till centralen måste ju sedan vidare med SL-trafiken, och då måste de ändå ha SL-kortet.

I Stockholms län verkar dessutom 690 kr för ett månadskort vara en oerhört dyr summa, trots att alla andra läns månadskort (med undantag för Gotland) är dyrare. Så att få Stockholmsresenärerna att betala ett tillägg för snabb privat konkurrerande kollektivtrafik går nog bort direkt. Det är SL som ska fixa allt, och ingen annan. Och detta helst för neråt 300 kr/månaden.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 april 2011, 17:16:50 PM
Gratisbussen, en tur om dagen :-)

Det lockar man inte kunder med.



Den gick två turer på morgonen från Nynäshamn till Cityterminalen och en på eftermiddagen. I motsatt riktning en tur på morgonen och två på eftermiddagen. Men det var bara under en vecka i samband med Cityterminalens 20-årsjubileum och återinvigning så det blev väl ingen större succé. Jag pratade med föraren av bussen, som kördes av PTS, och han uppgav att det som bäst var halvbesatt. På turerna i "udda-riktningen" var det förstås långt från det.

Övrig direktbusstrafik Nynäshamn-Stockholm har väl haft SL som huvudman.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Att man pratade om försämringar först var väl för att man i början på utredningarna hade tankar på att förbjuda subventionerad trafik på linjer där det fanns intresse för vinstdrivande aktörer att köra. Nu blev det väl inte så? Men i så fall hade det ju kunnat vara en smärre katastrof för kollektivtrafiken. I så fall skulle ju inte tex Skånetrafiken fått köra Malmö-Lund om Swebus hade motsatt sig det eller Malmö-Göteborg om SJ hade tyckt illa om det.

Alex Ljusteröbon

Har jag förståt det rätt att inget kommer att ändras inom sl trafiken?
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D

jocke

Citat från: Alex Ljusteröbon skrivet 24 april 2011, 20:53:20 PM
Har jag förståt det rätt att inget kommer att ändras inom sl trafiken?

Mest troligt ändras ingenting nej.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Alex Ljusteröbon

25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D