Våra norska vänner kanske vet... :-) Kombinertbussfråga (Kombibuss) !

Startat av Sebastian, 13 april 2011, 17:23:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sebastian

Jag vill veta hur många norska kombinertbussar med Volvo chassie
och Deltaplankaross / Carrus som levererats till Norge av årsmodell
1992 och 1993.  Och var de finns nu om någon finns kvar i Norge?

Bergenga

En rask filtrering av lista viser at det ikke ble levert mer enn et halvt dusin kombibusser fra Carrus i 1992-1993. Men det er ikke alle kombibusser som er merket med det i lista, så det kan være et par til. Av dem var vel de fleste nord for Trondheim i hvert fall.
Grunnen til at det ikke var så mange er fordi på den tiden leverte både Arna og Vest fortsatt kombibusser. Og fram til 1990 var det også mange fra BRK (Repstad). Arna forsvant i 1997 og Vest sluttet å produsere kombibusser før de gikk over til Contrast og Horisont. Det er altså bare de siste ti årene at Carrus i praksis har hatt monopol på kombibusser. Noen kombibusser fra Helmark tror jeg ikke finnes i Norge.

Når det gjelder hvor de finnes i dag, så har jeg ingen anelse. Men jeg vil tro at noen fra den tiden enten er blitt turnébuss eller racingbuss allerede. Det finnes eldre kombibusser fortsatt i trafikk. Jeg vet i hvert fall at hos Telemark Bilruter finnes en Star 301 fra 1989 og et par Repstad fra 1986 og 1987, alle på B9M.

(Og for de svensker som undrer; Det norske "kombibuss" er eksakt det samme som dere kaller "godsbuss". "Skvader" finnes det ingen norsk ord for.)
Mvh.
Øyvind Berg