Har någon sett denna och var är den i så fall :-)

Startat av Sebastian, 13 april 2011, 10:03:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Ser ju äkta ut med tanke på dörrarrangemang o säten inne i bussen.
Finns en Van Hool Aligator med åxå
http://autocar50.skyrock.com/photo.html?id_article=2212714535

Ligger på en Fransk Bussbloggsida med en del snygga bussar
http://autocar50.skyrock.com/2.html

Mats Karlsson

Citat från: Sebastian skrivet 13 april 2011, 10:03:40 AM
Eller är det bara ett bildmontage?

http://autocar50.skyrock.com/photo.html?id_article=2216046159
Den har funnits. Alltså äkta vara. Jag tror att det bara blev ett enda tillverkat exemplar.

Björn Forslund

Intressant. Man ville väl får bort den mörka instängda ledbusskänslan genom fönstren på hörnen i leden. Men hur funkade det aerodynamiskt med den indragna leden?

Trier

Jodå den har funnits på riktigt.

Modellen heter S221HDS om jag inte minns helt fel. Har ett helt gäng bilder på min hemdator. Tyvärr har jag inte sett den i verkligheten och vet inte var den finns just nu.

Van Hool hade en liknande lösning. Vill minnas att ett bolag i Falkenberg hade en sån vagn ett tag.

Turistbussar med led har ju funnits i ett par varianter, Neoplans dubbeldäckare t ex, men verkar inte riktigt ha slagit igenom. Förmodligen för att kostnaden överstigit vinsten.

MVH

//Mr T

Björn Forslund

Citat från: Trier skrivet 13 april 2011, 12:16:03 PM
Jodå den har funnits på riktigt.

Modellen heter S221HDS om jag inte minns helt fel. Har ett helt gäng bilder på min hemdator. Tyvärr har jag inte sett den i verkligheten och vet inte var den finns just nu.

Van Hool hade en liknande lösning. Vill minnas att ett bolag i Falkenberg hade en sån vagn ett tag.

Turistbussar med led har ju funnits i ett par varianter, Neoplans dubbeldäckare t ex, men verkar inte riktigt ha slagit igenom. Förmodligen för att kostnaden överstigit vinsten.

MVH

//Mr T

Marknaden för dubbeldäckade turistbussar med led försvann i och med att Frankrike förbjöd dessa för genomfart. De flesta av Jumbo-Neoplanerna gick för tyska resebyråer till Spanien, och när de inte fick passera Frankrike var det s a s kört.

Niclas Rosenius

Citat från: Mats Karlsson skrivet 13 april 2011, 11:24:17 AM
Den har funnits. Alltså äkta vara. Jag tror att det bara blev ett enda tillverkat exemplar.

Det stämmer att den byggdes endast i 1 ex.

Sedan har som andra skrivit i sina inlägg både Van Hool och Neoplan byggt turistbussar i ledbuss utförande.

När det gäller Neoplan så byggde man totalt 17 bussar uppdelade i 11 st dubbeldäckled, 5 st i typ Cityliner-led och 1 st i Spaceliner:odell.

Hur många VH har byggt i ledbuss form vet jag ej.

//Niclas

Trier

Citat från: Björn Forslund skrivet 13 april 2011, 13:41:18 PM

Marknaden för dubbeldäckade turistbussar med led försvann i och med att Frankrike förbjöd dessa för genomfart. De flesta av Jumbo-Neoplanerna gick för tyska resebyråer till Spanien, och när de inte fick passera Frankrike var det s a s kört.

Ah - tack för infon!

Superline hette företaget som hade en VH-turist-led. Svagt ljusgrön metallic tror jag.

Gällande Sky-leder så byggdes väl de också i två varianter? En med drivning i leden och en variant med drivning i främre delen?

//Mr T

Bergenga

Citat från: Trier skrivet 13 april 2011, 20:11:31 PM
Superline hette företaget som hade en VH-turist-led. Svagt ljusgrön metallic tror jag.

Kan det være denne? : http://www.showbuss.no/limousine-buss.htm

Den ble avregistrert i Sverige i januar 2010, og registrert i Norge som BR97956 i juni 2010. I Sverige var den SOY904 og var registrert på Torbjörn Arne Forsberg i Varberg.

Det norske selskapet som eier den i dag har også denne, opprinnelig levert til Algo Tours i NL.

HF 21972 ved Eidsbugarden, 01.08.2009.
Mvh.
Øyvind Berg

Niclas Rosenius

Citat från: Trier skrivet 13 april 2011, 20:11:31 PM
Ah - tack för infon!

Gällande Sky-leder så byggdes väl de också i två varianter? En med drivning i leden och en variant med drivning i främre delen?

//Mr T

Det byggdes 10 st Jumbucruiser med boggie och motor/drivning på mittaxeln och den 11:e och sista byggdes som en pusher med boggie på släpet.

Det var den som hamnade i England och total renoverades där med ny front och sidor.

//Niclas

Blue

Om det bara byggdes en HDS ledbuss av Setra så har den fått bistro i leden sedan den lämnade fabriken för jag minns att min far pratade om att han hade träffat ägaren/föraren på en parkering i Österrike och fått titta in i bussen.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Bergenga

Showbuss (eller 1A Simas Norge, som selskapet egentlig heter) har de to bussene sine hos Nettbuss Øst (Nettbuss Ringerike ved fototidspunktet) på Jaren på Hadeland. Da jeg fant dem der så hadde den tidligere Superline ikke blitt registrert i Norge ennå, men det er den altså nå. Da jeg tittet gjennom bildene nå så jeg jo også at det står www.superline.se bakpå hekken.

BR 97956 og HF 21972 hos Nettbuss på Jaren, 16.05.2010.
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

HF 21972 tog jag bild på i Bergen förra året.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Citat från: Blue skrivet 13 april 2011, 22:22:13 PM
Om det bara byggdes en HDS ledbuss av Setra så har den fått bistro i leden sedan den lämnade fabriken för jag minns att min far pratade om att han hade träffat ägaren/föraren på en parkering i Österrike och fått titta in i bussen.

Jag har forskat lite i ämnet. Denna SG221HDS-prototyp presenterades 1979. Tanken var att kunna erbjuda en turistbuss med större kapacitet. Bakvagnen gjordes kort för att bussen skulle bli smidig på smala och kurviga vägar. Åkkomforten visade sig dock inte vara den bästa i släpet, varför bussen inte fick någon eftersföljare utan byggdes om till "infomobil" för mässor och kongresser. I bakvagnen placerades då klubbhörna, toalett, kök, bistro m.m. Det var alltså i detta utförande Din far såg bussen.