Busspoolen överklagar upphandling i Västerbotten

Startat av Bjarne-W, 12 april 2011, 17:18:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


RoggaBoy

Var väl bara de här man väntade på! Någon som vet hur stor skillnad det var i anbuden mellan Busspoolen och KR Trafik?

RoggaBoy


Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 18:17:30 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706
Nu vaknar lokalpressen, bara att invänta kommentarerna nu!  ;)

En lokalpress som fortfarande inte nämner att det var KR Trafik som vann. Ja, tidningen nämner ju över huvudtaget inte alls att det ens finns ett företag som heter KR Trafik. Istället skriver man:
"Enligt Busspoolens VD i Västerbotten, Per Andersson, så har Busspoolen inte fått samma information som bland andra Nobina fått."

Men varför nämna Nobina, som ju också var en av förlorarna? Det verkar som att VK inte riktigt vet hur de ska vinkla bussbolagen mot varandra nu när en tredje part kommit in och tagit över från de två gamla etablerade företagen.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 18:17:30 PM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=435706

Nu vaknar lokalpressen, bara att invänta kommentarerna nu!  ;)

Tur att det då finns kunniga som går in och styr upp det hela 8)



Citat från: Ersa skrivet 12 april 2011, 22:30:08 PM
En lokalpress som fortfarande inte nämner att det var KR Trafik som vann. Ja, tidningen nämner ju över huvudtaget inte alls att det ens finns ett företag som heter KR Trafik. Istället skriver man:
"Enligt Busspoolens VD i Västerbotten, Per Andersson, så har Busspoolen inte fått samma information som bland andra Nobina fått."

Men varför nämna Nobina, som ju också var en av förlorarna? Det verkar som att VK inte riktigt vet hur de ska vinkla bussbolagen mot varandra nu när en tredje part kommit in och tagit över från de två gamla etablerade företagen.

Tja, man återger väl vad som i detta fall Per Andersson sagt?
F ö första gången som Västerbotten "råkar ut" för ett överklagande.

RoggaBoy

Citat från: Greger Larsson skrivet 12 april 2011, 22:47:54 PM
Tur att det då finns kunniga som går in och styr upp det hela 8)



Tja, man återger väl vad som i detta fall Per Andersson sagt?
F ö första gången som Västerbotten "råkar ut" för ett överklagande.

Jag har då aldrig och tänker heller aldrig kommentera något på VK.se tyvärr Greger!


RoggaBoy

Enligt en förare inom Busspoolen så ska Länstrafiken ha begått flera stora misstag, som innebar att Busspoolens anbud blev "fel". Det är en säker källa med insyn i upphandlingen men vad som är alla felen fick jag inte veta.

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 april 2011, 10:05:43 AM
Det där verkar ju vara ett "dålig förlorare" argument.

Det tycker inte jag. Om nu THM gjort något större fel som drabbar medlemsföretaget mycket hårt pga att förlorat anbud man annars kanske skulle ha vunnit, så kan man ju inte lägga sig platt ner och bli överkörd. Det handlar ju i slutändan om Busspoolens framtid, för de har ingen annan marknad utanför Västerbotten att tjäna pengar på, som ju KR Trafik och Nobina har. Inte heller lär Busspoolen vilja tappa alltför mycket av sin trafik i t.ex Robertsfors till "jätten i norr", dvs Skelleftebuss.

Medlemsföretag som Busspoolen har ju bildats just för att småföretagarna i ett län gemensamt ska kunna stå emot "jättarna" i dessa upphandlingar.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 22:57:27 PM
Jag har då aldrig och tänker heller aldrig kommentera något på VK.se tyvärr Greger!

Du får då leta upp signaturen "Kunnig" då denne verkar ha exakt samma kunskaper, åsikter och skrivspråk som du. 8)

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 13 april 2011, 11:50:11 AM
Du får då leta upp signaturen "Kunnig" då denne verkar ha exakt samma kunskaper, åsikter och skrivspråk som du. 8)

De låter väl trevlig tom de är de, då kanske vi får en bättre busstrafik i länet till slut. Nu är jag ju ingen förare heller så det är nog betydligt fler som har samma kunskap som jag eller mer i stan.

Istället för att kommentera på nätet så väljer jag faktiskt att lämna mina synpunkter till Länstrafiken eller till den som har uppdraget att köra en viss linje. De tjänar man pengar på!  ;)

1896

Citat från: Ersa skrivet 13 april 2011, 11:43:36 AM
Det tycker inte jag. Om nu THM gjort något större fel som drabbar medlemsföretaget mycket hårt pga att förlorat anbud man annars kanske skulle ha vunnit, så kan man ju inte lägga sig platt ner och bli överkörd. Det handlar ju i slutändan om Busspoolens framtid, för de har ingen annan marknad utanför Västerbotten att tjäna pengar på, som ju KR Trafik och Nobina har. Inte heller lär Busspoolen vilja tappa alltför mycket av sin trafik i t.ex Robertsfors till "jätten i norr", dvs Skelleftebuss.

Medlemsföretag som Busspoolen har ju bildats just för att småföretagarna i ett län gemensamt ska kunna stå emot "jättarna" i dessa upphandlingar.

Nu är jag inte så insatt i turerna där uppe, men kommer inte större delen av deras trafik från fd "jätten", Swebus, eller Postens diligenstrafik/SJ-buss ? Förstå mig rätt, man ska inte kasta sten i glashus !

Ersa

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 april 2011, 18:36:14 PM
Nu är jag inte så insatt i turerna där uppe, men kommer inte större delen av deras trafik från fd "jätten", Swebus, eller Postens diligenstrafik/SJ-buss ? Förstå mig rätt, man ska inte kasta sten i glashus !

Nu är det så att marknaden är upphandlad sedan 20 år tillbaka, och oavsett vad du tycker så har Västerbottens småföretagare i Busspoolen faktiskt ett existensberättigande, samt rätt att bedriva busstrafik på entreprenad via anbud.

Angående dina historiska referenser (som egentligen inte har ett enda dugg med anbuden år 2011 att göra) så försvann Postens diligenstrafik helt då företaget övertogs av Swebus/Nobina 1991. Det finns ingen i Västerbotten som anser dagens Nobina vara Diligensernas efterträdare av nostalgiska skäl. Snarare är företaget lite väl impopulärt ute på gatan pga de senaste årens turer i media.

1896

Citat från: Ersa skrivet 13 april 2011, 19:29:31 PM
Nu är det så att marknaden är upphandlad sedan 20 år tillbaka, och oavsett vad du tycker så har Västerbottens småföretagare i Busspoolen faktiskt ett existensberättigande, samt rätt att bedriva busstrafik på entreprenad via anbud.

Angående dina historiska referenser (som egentligen inte har ett enda dugg med anbuden år 2011 att göra) så försvann Postens diligenstrafik helt då företaget övertogs av Swebus/Nobina 1991. Det finns ingen i Västerbotten som anser dagens Nobina vara Diligensernas efterträdare av nostalgiska skäl. Snarare är företaget lite väl impopulärt ute på gatan pga de senaste årens turer i media.

Om jag omformulerar mig då: - Busspoolen har ju själva vunnit trafiken på dessa premisser, då kan dom ju inte gnälla när dom förlorar trafiken heller.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 april 2011, 08:48:54 AM
Om jag omformulerar mig då: - Busspoolen har ju själva vunnit trafiken på dessa premisser, då kan dom ju inte gnälla när dom förlorar trafiken heller.

Enligt Busspoolen har de inte fått samma information som en annan anbudsgivare och om detta är riktigt så är det skäl gott som något att överklaga upphandlingen. Det har inget med dålig förlorare eller gnäll att göra. Det skall naturligtvis vara lika villkor för dem som bjuder i en upphandling. Domstolen får avgöra om de har rätt.