Västerås 1967

Startat av Bengt H, 11 april 2011, 21:40:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

För några dagar sedan önskad någon här bilder från Västerås. Jag har några från den 13 juni 1967 redan inskannade på hårddisken, så det kan ju ge anledning att visa dem nu.

Först två bussar från Västerfärnebo trafikförening, till vänster U140 som enligt SBH ska ha en ASJ-kaross, men bilden visar helt klart en Thor-karosserad buss. Till höger U238, en Scania-Vabis B51, "skakfyra". Busstationen vid centralen.


Busstationen på lite avstånd. Den ena Västerfärnebobussen kan anas till vänster, sedan syns en SKV-buss från SJ och till höger en Hägglundare som tillhör det som då hette Västerås omnibusaktiebolag. Bakom står en motorvagn som då hette YBoa2, senare X9.


Vasagatan i centrum med Västerås omnibusaktiebolag U884. Jag tror att det är en Volvopannkaka (Volvo B655) under Hägglundskarossen.


Södra Ringvägen vid centralen med vagn 53. Ett träd ställde sig i vägen, men eftersom det är vänstertrafik så duger det väl ändå. Som bonus får vi en Volvo PV 444 (för det är väl inte en 544?) och en fågel som i flykten avtecknar sig mot asfalten. Parkeringsmätare på stolpe vid varje plats har också blivit sällsynt på senare tid.

Björn Forslund

Trevligt. Thorbussen verkar ha varit en fin turistbuss på sin tid, med utlandsresor i bagaget. Dubbla positionsljus så man kunde välja svenskt eller kontinentalt ljus.  Finns det någon bild där man ser hela bussen?

Bengt H

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 april 2011, 21:51:58 PM
Trevligt. Thorbussen verkar ha varit en fin turistbuss på sin tid, med utlandsresor i bagaget. Dubbla positionsljus så man kunde välja svenskt eller kontinentalt ljus.  Finns det någon bild där man ser hela bussen?

Tyvärr har jag inte lyckats fånga bussen på fler bilder.

v-aros

Hej!
Wow, vilka bilder! Mera sånt här..

Volvo/Hägglunden kan väl inte ha varit alltför vanlig på Västerås gator, som ju mest hade Scania-Vabis så när som på några SKV-City(med Volvo spis) förstås..

Fjärde bilden är det en BF73/Hägglund från 1957?
Är det inte inv.nr 63 isåfall?
53 borde vara en B63S/hägglund från 1950.
Båda var kvar i Västerås till dec-67
BF73:an hamnade sedan i Linköping

Mvh V-aros

SJ Buss

Härliga bilder från gamla busstationen, många minnen därifrån när gubbarna satt och rökte och "ljög" under en stor kastanj. (Länge sedan man körde X9)

M P.

Bengt H

#5
Citat från: v-aros skrivet 11 april 2011, 23:25:20 PM
Fjärde bilden är det en BF73/Hägglund från 1957?
Är det inte inv.nr 63 isåfall?
53 borde vara en B63S/hägglund från 1950.
Båda var kvar i Västerås till dec-67
BF73:an hamnade sedan i Linköping

Mvh V-aros


Det bör vara en av BF73:orna som hamnade i Linköping. Om jag granskar bilden ser det fortfarande mer ut som "53" än "63" men det är inte alls tydligt. Med tanke på att 53:an är från 1950 och 63:an från 1957, kan det knappast vara någon annan än 63. Att sista siffran är en trea är nog ganska klart.

Citat från: SJ Buss skrivet 12 april 2011, 07:39:34 AM
Härliga bilder från gamla busstationen, många minnen därifrån när gubbarna satt och rökte och "ljög" under en stor kastanj. (Länge sedan man körde X9)

M P.

Jag tycker att det ser ut som att busstationen antingen är nybyggd eller möjligen nyligen ombyggd. Kan det vara så?

v-aros

Hej!

Har Du något inv.nr på U884?
Fanns det fler Volvo/Hägglunds?

Mvh v-aros

SJ Buss

Efter dagen H stod bussarna med nosen mot mitten.

M P

Bussmicke

Mumma, mer Västerås tack.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt H

Citat från: v-aros skrivet 12 april 2011, 13:15:39 PM
Hej!

Har Du något inv.nr på U884?
Fanns det fler Volvo/Hägglunds?

Mvh v-aros

Tyvärr har jag ingen uppgift om inventarienummer på U884 och det går inte att tyda något från bilden heller. Vad Västerås hade för bussar då i övrigt, får någon annan Västeråskunnig svara på.

Gunnar D

Tacksam för att du åkte runt och tog bilder sommaren 1967! Själv åkte jag "bara" Sthlm-Haparanda-Tampere-Helsinki.

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Volvo-Hägglundaren U884 ser ut att vara av årsmodell mellan 1954-57. Hägglunds använde den stora gjutna varianten av Volvo-märket i fronten under den perioden! Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 13 april 2011, 11:29:39 AM
Hej! Volvo-Hägglundaren U884 ser ut att vara av årsmodell mellan 1954-57. Hägglunds använde den stora gjutna varianten av Volvo-märket i fronten under den perioden! Hälsn. BengaB40

Gick det att använda det stora märket på annat än "ribblösa" bussar? Verkar som om Västerås också snålade in på kromet, eller berodde de kanske på att det blev enklare att få dit ett yttre kylarskydd vintertid?

BengaB40

Hej! Första gången jag såg det här emblemet var faktiskt på en Hägglunds-Volvo T360 SJ2498 med ribbor. Satt ju under ribborna, men eftersom jag gillade det traditionella pressade märket tog det lite tid att vänja sig vid den nya varianten! När Volvo-Capitolerna kom i Stockholm tyckte jag ändå de passade bra på dessa bussar. 1958 kom den nya "nätgrillen" och då blev det ju "Volvo" med bokstäver ovanför. Hälsn. BengaB40

Sven W

Hej

Jag har kikat i mina anteckningar om Västerås Omnibuss och funnit att man haft 5 st Volvo B657 Hägglund enligt följande. De två första är från 1953 och de tre sista från 1955. Samtliga är f d konduktörsvagnar.

8    U291
40  U435
55  U882
56  U883
57  U884

För övrigt har man mestadels köpt Scanior till sin stadstrafik.

Hälsningar
Sven