Huvudmeny

Funkelia - 2010-12-11

Startat av Bergenga, 11 april 2011, 15:35:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

I går var Kongsberg første sted i Norge til å ha over 20 grader i år, og i dag er det også for varmt til å gjøre noe fornuftig ute. Så da kan man være inne og vise dere bilder fra en tid da det var kaldt og fint.

Kongsberg Skisenter, eller Funkelia som det kalles lokalt er en plass man i løpet av vinteren kan finne mange forksjellige turbusser. Mange kommer dit igjen og igjen, mens andre ser man kanskje bare én gang. Skisenteret sier at de skal være åpne til etter påske, men ellers er det ikke mye som minner om vinter her lenger, så noen flere skibusser blir det ikke å fotografere framover. Men jeg har mange bilder fra vinterens mange turer opp dit, og de kommer jeg til å legge ut i kronologisk rekkefølge. Derfor starter jeg med bilder fra 11. desember som var min første tur dit. Skisenteret åpnet allerede i slutten av november.

Første bussen fikk jeg faktisk bilde av før jeg var kommet fram. HJ55695 er en Scania K113CLB, Delta Star 301 fra 1990. Opprinnelig var den NSB Kongsvingerruten #67, mens internnummer hos NSB Biltrafikk Lillestrøm og Nettbuss Lillestrøm er jeg usikker på. Der var den i hvert fall i trafikk frem til 2005 da bandet Lucky Bastards fra Spydeberg overtok den. Det er bandets bassist Kyrre Havelin som eier bussen og har innredet den. Campinginnredningen var blant de bedre jeg har sett på en sånn buss, men det ble dessverre ikke noe bilde. Lucky Bastards er et rockeband av typen jeg vil kalle "selskapsband". Det vil si at de spiller alt mulig av andres låter etter ønske. Bandet var på tur sammen med noen andre musikerkollegaer den dagen for å stå på ski, faktisk ikke for å spille.

HJ 55695 i Funkeliaveien, Kongsberg, 11.12.2010.

HJ 55695 ved Funkelia, Kongsberg, 11.12.2010.

En av de virkelige gjengangerne der har vært Nettbuss Travel Drammen #26041, Setra S417GT-HD fra 2010. Den faste sjåføren bor i Sandefjord og bussen er også stasjonert der. Men nå i vinter har den altså gått nesten fast til Kongsberg.
Både bussen og sjåføren er faktisk "filmstjerner", for de er med i den offisielle Nettbuss-filmen som man kan se her: (svensk versjon)
Bussen dukker opp først ved 0:40 og sjåføren ved 1:02.

KH 69200 ved Funkelia, Kongsberg, 11.12.2010.

Nettbuss Travel Drammen #26038 fra 2009 var på den tiden en av de få gjenværende TIMEkspressene med den gamle dekoren inntakt. Totalt rundt 1800 prikker skal det visstnok være på den, og alle måtte fjernes én og én før ny dekor kunne komme på.

KH 61917 ved Funkelia, Kongsberg, 11.12.2010.

Og så til slutt den som jeg hadde et håp om å få sett, nemlig Moss Turbiler (MTBuss) sitt nye flaggskip #1. MTBuss får to nye av samme type i løpet av året, en i juni og en i september. Dessverre var bussen noe skitten, og det har den og de fleste andre vært hver gang, siden de skal gjennom mye salt før de kommer til Kongsberg. Jeg har senere fått tatt interiørbilder av bussen, men de bildene kommer når jeg har kommet så langt i de andre bildene.

BD 69600 ved Funkelia, Kongsberg, 11.12.2010.
Mvh.
Øyvind Berg