På vägen hem såg jag en ledsen buss

Startat av Martin Maltkvist, 10 april 2011, 22:33:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

I tron att bussen hade nigits brydde jag mig inte nämnvärt om denna buss som vid närmare anblick visade sig sitta på huk...

Längs höger släphjul fanns ett vitt pulver samman med ett avslitet däck varpå jag antog att det skett varmgång och sedan sagt pang.

Däcket finns kvar på hjulaxeln men är sas förskjutet inåt

Såhär på rak arm trodde jag som sagt att bussen hade sänkt insteget men den verkliga orsaken visade sig vara en annan
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

BadTab

Ser ut som att det blivit hjullager-ras, navet saknas ju därbak!

Andreas91

Oj, reste i samma buss för bara några dagar sedan! Som tur var så höll den då iaf...  :P

Martin Maltkvist

Citat från: BadTab skrivet 10 april 2011, 22:45:39 PM
Ser ut som att det blivit hjullager-ras, navet saknas ju därbak!

Jaså, är så sällan jag ser dylikt och var inte säker på orsaken.:)
Citat från: Andreas91 skrivet 10 april 2011, 22:47:34 PM
Oj, reste i samma buss för bara några dagar sedan! Som tur var så höll den då iaf...  :P
Hur reste du då?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Andreas91

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 april 2011, 22:49:28 PM
Hur reste du då?

Det var under min nattripp i norra förorterna - 6597 åkte jag med på 541:an från Veddesta Centrum till Vällingby C.  :)

Martin Maltkvist

Citat från: Andreas91 skrivet 10 april 2011, 22:55:31 PM
Det var under min nattripp i norra förorterna - 6597 åkte jag med på 541:an från Veddesta Centrum till Vällingby C.  :)
Då passerade du mina domäner, bor nära hpl Häggvägen på just... Häggvägen

Hälsningar
/Martin

Mathias Rickman

hur transporter man hem denna lyfter det i bussens backvagn då?

Blue

Citat från: Mathias Rickman skrivet 10 april 2011, 23:16:36 PM
hur transporter man hem denna lyfter det i bussens backvagn då?

Det enklaste är att montera ett nytt hjul.
Det finns även en hjuldolly som man kan bulta fast i hjulbultarna och fungerar som "reservhjul"

Annars får man fragmentera på plats...
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

KG

Teoretiskt borde det väl gå att ha en bärgare som lyfter upp släpet och sedan drar/knuffar bussen med en medhjälpare i bussen som styr. Något knepigt men borde fungera.  :) Bilder på bärgningen vore kul...

mushkot

Citat från: KG skrivet 11 april 2011, 11:13:49 AM
Teoretiskt borde det väl gå att ha en bärgare som lyfter upp släpet och sedan drar/knuffar bussen med en medhjälpare i bussen som styr. Något knepigt men borde fungera.  :) Bilder på bärgningen vore kul...
Eller varför inte dra bussen baklänges?

KG

Citat från: mushkot skrivet 11 april 2011, 11:31:13 AM
Eller varför inte dra bussen baklänges?

Det skrev jag ju? Men oavsett riktning måste ju någon styra bussen.

Björn Forslund

Tydligen inte helt enkelt att få bort den, för den stod kvar i morse vid 8, lika ledsen fortfarande.

Erling.L

Om navet saknas e det troligen inte så lätt o ta hem den utan enklare o laga på plats till o med
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

BadTab

Att montera dit en dolly går inte, då navet saknas!

Skulle tro att den kommer köras med en bärgare i varje ända, finns inte så många andra sätt tyvärr..:/

Björn Forslund

Tror den stod kvar fortfarande i em när jag åkte hemåt, men nu satt ett hjul monterat av vad jag kunde se från tåget. Troligen har man fixat navet någorlunda, och nu väntade man väl på bärgaren.