Mera från Karlskoga

Startat av Bengt H, 10 april 2011, 18:39:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Det var någon som för en tid sedan önskade fler bilder från Karlskoga. Ja, då tar vi väl några till:

Först några bilder från februari 1970.

Två bilder på NBJ 48, en Scania-Vabis B63 med Hägglundskaross från 1954

NBJ 58, en Scania-Vabis B76 med Hägglundskaross från 1966. Bussen blev senare GDG 1689

NBJ 20, en Scania-Vabis CF65 från 1962 som senare blev Karlskoga lokaltrafik nr 75

Och så två bilder från den 6 juli 1973:

Först NBJ 7, en Scania-Vabis B51 med kaross från Hägglund 1957.

och till sist NBJ 49, Scania-Vabis CF 6561 från 1962. Bussen ska ha ett ursprung i Vikingstad som E156

Nu tror jag att jag har visat så gott som allt från Karlskoga.

Ersa

Bengt H

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2011, 18:50:45 PM
Härlig reklam!

Ja. det var faktiskt något som också slog mig när jag laddade upp bilderna. Jag tycker oftast inte om reklam på bussar Reklamen förfular oftast, men nu gav den en viss tidsfärg över bilderna som gör de lite extra intressanta. Ingen ifrågasatte cigarettreklam på den tiden. Däremot var det helt otänkbart med reklam för alkohol.

Peter Öden

Hej !

Tack åter Bengt H, för dina trevliga nostagiska bilder !!

Mvch Peter Ö

Mats Karlsson

Det var underbara bilder! Miljöerna runt omkring är nästan intakta även om det skett lite förändringar.

Bild 1 med nr 48. Gjuteriet bakom bussen finns kvar. Varje snövinter frodas mängden istappar från gjuteritaket, precis som på bilden. De två senaste vintrarna har det alltså sett ut så här pga all snö. Tiden har stått stilla här.

Bild 2 med nr 48. Gjuteriskjulet i bakgrunden är rivet sedan länge. I övrigt är det sig likt. Nr 48 försvann nog ganska snart efter 1970. Systerbussen nr 49 såldes till Vikingsstads Buss 1970.

Bild 3 med nr 58. Här är det sig likt. Numera är det bilparkering här sedan järnvägsstationen till höger utanför bilden revs 1976.

Bild 4 med nr 20. Den hette nr 20 även hos Karlskoga Lokaltrafik och togs ur trafik ca 1975. Järnvägsstationen i bakgrunden är riven och numera går den fyrfiliga Centrumleden fram här. Buss nr 20 står så till bilden att man kan säga att den kommer på Centrumleden österifrån.

Bild 5 med nr 7. 7:an finns bevarad i Nora. I bakgrunden syns NBJ:s gamla garage och där bakom tornet på gamla kvarnen. Allt revs omkring 1974. Sedan byggdes Centrumleden och ny busstation. Där kvarnen låg ligger idag Polishuset. Hitanför finns en rondell på Centrumleden. 

Bild nr 6 med 49. Mycket riktigt. Den kom från Vikingstad i utbyte mot gamla 49:an som jag nämnde längst upp. Här går Centrumleden fram idag. 49:an står tvärs över leden, helt obekymrad!

Bengt H

Tack Mats för de intressanta tilläggen till bilderna

Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 april 2011, 20:39:58 PM
Bild nr 6 med 49. Mycket riktigt. Den kom från Vikingstad i utbyte mot gamla 49:an som jag nämnde längst upp. Här går Centrumleden fram idag. 49:an står tvärs över leden, helt obekymrad!

Plötsligt får reklamtexten mening! Jag hade nog annars tyckt att den passat bäst på bakgaveln, men står bussen tvärs över leden, så.

Stefan P

Hej

Der var s´jag som ville ha mera bilder Karlskoga. Jag kan bara säga tack så mycket bilderna mycket nostalgi i dem, i och med jag är född och uppvuxen i Karlskoga.

mvh Stefan P