Luleå-Neapel t o r med semitrailer 1946

Startat av Greger Larsson, 10 april 2011, 12:59:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson


BD

Intressant:"polisvakt mot rövarna i Frankrike och Norditalien". Ungefär som dagens Irak och Afganistan.
Men samma problem fanns då även i Polen med beväpnade rövarband.

Ersa

Vad var det för japaner som skulle utvisas?

Gunnar D


Svempa

Om japaner hittade jag ingenting på nätet  :o Hoppas någon kan brätta om detta här . MVH Svempa

Björn Forslund

Jag har för mig att det var japanska sjömän som skulle transporteras hem, i krigets efterdyningar.

Ersa

Intressant Björn. Trots din info finns inget att hitta vid sökningar på nätet. Hur hamnade dessa japanska sjömän i Luleå? Vi är lite för duktiga på att glömma och/eller tysta ner en del historiska händelser i detta land.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 april 2011, 22:14:58 PM
I januari-mars 1946 utvisades drygt 3000 personer tillhörande de forna axelmaktena inkl den välkända baltutlämningen (146 personer) och dessa japaner hör säkert till dessa 3000

Om Balutlämningen kan man lyssna på denna dokumentär:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2519&artikel=3587226
samt läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baltutl%C3%A4mningen

Björn Forslund

Citat från: Ersa skrivet 10 april 2011, 22:09:06 PM
Intressant Björn. Trots din info finns inget att hitta vid sökningar på nätet. Hur hamnade dessa japanska sjömän i Luleå? Vi är lite för duktiga på att glömma och/eller tysta ner en del historiska händelser i detta land.


Troligen var det japaner som blivit internerade under kriget. Jag minns inte var jag läst om detta, men det fanns i bakhuvudet. Det är inte säkert att de kom till Luleå från början. Det kan ha varit ett japanskt fartyg som pga krigshandlingar sökt skydd i svensk hamn. Eftersom interneringsläger fanns över hela landet kan de sedan ha hamnat i Luleå.
Det fanns en mängd människor från de krigförande länderna i Sverige. Dels var det sådana som hamnat här av misstag, pga havererade flygplan eller fartyg, dels var det sådana som flytt. Den förstnämnda kategorin repatrierades ganska snabbt, medan de andra skickades iväg när kriget var slut. Man ville bli av med dem snabbt, vilket bl a ledde till den mörka episoden med baltutlämningen som Lasse skriver om, där många var mer eller mindre frivilliga soldater i Waffen-SS estniska och lettiska divisioner. Med all rätta fruktade de sovjeternas hämnd.

Mats Karlsson

En snabb googling gav följande:

"Den 20 januari 1946 måste Japans militärattaché i Sverige sedan 1940 general Makato Onodera lämna landet tillsammans med 50 andra japanska medborgare.-" Leve generalen ! ropade svenska viceamiralen de Champs ordförande i svensk/-japanska föreningen, som varit första svenska marinattachén i Tokyo och kände generalen Nogi och amiral Togo.(de Champs bör väl ha varit känd som nazist, som bl.a. uppvaktade 1939 Adolf Hitler på 50årsdagen)

Efter en lång resa genom Europa kom gruppen (utökad till 300 personer) fram till Neapels hamn, därifrån båt till japanska hamnen Kurihama, ankomst 24 mars. General Onodera fängslades av amerikansk militärpolis och fördes till Sugamo – fängelset, där han sedan släpptes e.u. i augusti efter förhör."

Mer i ämnet kan kanske hittas här:
http://skyldig.wordpress.com/2008/09/20/finland-deltog-aktivt-i-forintelsen/

BengaB40

Hej! Semitrailer-Volvons FBH-motor klarade tydligen kraftprovet med glans! Det var väl så att Hesselman-motorer gick bäst på långa och krävande sträckor! Hälsn. BengaB40

BD

Citat från: Mats Karlsson skrivet 11 april 2011, 10:18:52 AM


"Den 20 januari 1946 måste Japans militärattaché i Sverige sedan 1940 general Makato Onodera lämna landet tillsammans med 50 andra japanska medborgare.-" Leve generalen ! ropade svenska viceamiralen de Champs ordförande i svensk/-japanska föreningen, som varit första svenska marinattachén i Tokyo och kände generalen Nogi och amiral Togo.(de Champs bör väl ha varit känd som nazist, som bl.a. uppvaktade 1939 Adolf Hitler på 50årsdagen)

Märkligt med de Champs.
En annan de Champs, Arnold de Champs, som ägde Monark Line, fick en nybyggd båt, ss Monark, beslagtagen i Norge av tyskarna. Med tysk prisbesättning ombord sänktes båten av en engelsk u-båt. Detta lär ha skett efter det att de Champs som hade mycket goda förbindelser i England och var englandsvän uppvaktat på engelska beskickningen i Stockholm och bett om att båten skulle sänkas. Befälhavaren ombord i u-båten ska ha varit tveksam till att sänka en "svensk" båt.
Jag seglade 1958/59 i en annan Monark där chiefen, Ranheim, även varit chief i den sänkta Monark. Han och några till hade emellertid lämnat båten när tyskarna kom och de tog sig till Sverige på egen hand.

http://sv.wikipedia.org/wiki/S/S_Monark

http://www.faktaomfartyg.se/monark_1938.htm Ser att uppgifterna vad gäller maskineriet är helt uppåt väggarna. Båten hade en trippelmaskin med Götaverken ångturbokompressor.