Växellåda Volvo B58

Startat av Hasseman75, 09 april 2011, 21:21:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasseman75

Hej.

Har en kusin som har skaffat sig en folkracebuss av märket volvo b58.
problemet är att den slirar på 4:ans växel
vi skruvade av ett par inspektionsluckor uppe på lådan och fick se fyra st bromsband och ett gäng planetväxlar.
är det ngn som vet ngt om dessa lådor, hur man justerar in dom, vilka bromsband som är aktiva vid olika växlar.
kanske rentav finns ngn gammal bussmekaniker eller verkstadshandbok som man kan få kontakt med.
skruvar traktorer om dagarna och denna typ av låda har jag aldrig sett förr, trodde nog att jag skulle få se ett gäng med lamellpaket under luckorna.

Mvh Hasse

Hasseman75

Misstänker att det är en Wilson efter det jag har läst på nätet.
på typskylten står det: Self-changing
                                   Gears LTD
                                Coventry England
                              Typ: GB346/2
                              Unit: UR3503
  ngt mer som är oläsligt under, ett nr 500059

och den är fyrväxlad och slirar på fyran.
Mvh Hasse

peter_wallentin@hotmail.c

Lite fritt ur minnet....
Antar att du ser de fyra bromsbanden i centrifugalkopplingen som ofta finns med hydraulkopplingen och Wilsonlådorna. Vanligaste felet om kopplingen slirar (när man inte vill) är för att det är för lite olja i kopplingen. Vid kall koppling ska den vara vid övre proppen av de tre som finns om man vridet upp den 30 grader. Svårt att förklara eftersom det är tre pluggar som snurrar med, men man ska ha drygt 15 liter olja i kopplingen. Fyller man på för mycket så blir det svårt att få slirningen man ska ha vid tomgång.

/Peter

peter_wallentin@hotmail.c

Oljepåfyllningen var hopplöst dåligt förklarad av mig så här kommer ett nytt försök....
Det är tre pluggar på det runda bakre skovelhjulet. De sitter utspridda som ett Y. Har man en plugg pekande längst ned för att t.ex tappa ut oljan så vrider man sedan tillbaka hela skovelhjulet 30 grader innan man fyller på, då hamnar den översta pluggen ungefär vid "klockan 1".
Hoppas det blev lite tydligare, det är ATF olja som används.

/Peter

besman

Hej!

Wilson de é grejjer det! Länge sen man höll på med dem men ska försöka komma med nåt vettigt. Det är ovanligt att en högre växel slirar, det brukar vara ettan som börjar krångla. Lådan består av ett antal planetväxlar i rad, lika många planetväxlar som växellägen på lådan. Runt varje ringhjul sitter ett bromsband. När man lägger i ettan dras bromsbandet för ettans planet åt och lådan börjar driva. Om en växel slirar beror det alltså på att bromsbandet inte förmår att bromsa fast aktuellt ringhjul. Prova att lägga i växlarna med inspektionsluckorna på lådan öppna. Det är luckorna med en massa skruvar på lådans ovansida. Då ser du direkt vilket bromsband som motsvarar fyrans växel. På en del lådor sitter det justerskruvar som man kan justera bandens spänning med. Om slirningen beror på att banden är slitna kan det räcka med det. Det är dock vanligare att bandet har gått av. Det kan vara svårt att konstatera men om justering inte hjälper så är det hursomhelst rivning av lådan som gäller. Kolla först att luftkolven som manövrerar bandet fungerar som den ska. Det kan ha kommit olja in i kolvens cylinder som hindrar dess rörelse. Det sitter dränerpluggar på kolvhuset som ska öppnas regelbundet. Det är förhållandevis enkelt att riva lådan. I korta ordalag ställer man den på högkant, tar bort kardanmedbringare, och lyfter av växelhuset. Det är naturligtvis lite mer än så och en verkstadshandbok rekomenderas. AB Demonteringar i Hölö hade för några år sedan både reservdelar och renoverade lådor. Dom plockade även ihop lådor på beställning så de har en del kunskap i ämnet.

Lycka till!

Björn Forslund

Hej

Jag var på Hölö idag och tog upp frågan om Wilsonlådor med Björn där. Han sa att Wilson är ett avslutat kapitel för flera år sedan, och tyvärr finns inga delar längre.