Volvo 145 Special april 1976

Startat av Gunnar D, 09 april 2011, 20:00:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



GS gjorde prov med anrops/efterfrågestyrd trafik på linje 72 Storås-Agnesberg år 1976. En Volvo 145 årsmodell 1974 byggdes om enl bild och användes när ett fåtal resenärer skulle åka. Vid fler resenärer användes en vanlig buss, här B42.

Mvh Gunnar

Åkarns Kalle

Uppskattas!!!!!

En ombyggd Express?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

Rickson

Snarare ett modifierat ambulansbygge va? Den har de längre 2-dörrars dörrarna också.

Ersa

Citat från: Rickson skrivet 09 april 2011, 20:36:48 PM
Snarare ett modifierat ambulansbygge va? Den har de längre 2-dörrars dörrarna också.

Oj, fanns även 140-serien som ambulans? Jag har bara sett Volvo 260 med V6:an i ambulansutförande.

http://imcdb.org/i198871.jpg
http://i124.photobucket.com/albums/p26/MDSE/IMG_1153.jpg

Åkarns Kalle

Jo det kanske är troligare

Är det någon som vet vad som hände med den sedan?
Kan nån tyda regnr?

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.


groenis

Ser ut som ett bygge från Nilssons i Laholm,
De byggde förutom ambulanser,katafalker (begravningsbilar) även förlängda modeller samt ett specialbygge
åt en högre chef på Volvo 145 som blev en volvo 165.

/Lennart

1896

Hade en Volvo Express ett tag, en -71:a.  :)

Nico


SL och Åkerbygaraget (har jag för mig det var) provade något liknande på sin tid. Kommer inte ihåg om exakt vilken taxiskrift det var, men det finns en bild på en äldre 145:a vid Djursholms Ösby station som är skyltad som en 616. Det har nog även förekommit på andra håll med.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fikman

Kan ju vara en prototyp/förserieambulans som vart ombyggd, eftersom 240 kom 75, så istället för skrota en nästan ny bil så byggdes den om.

Mr G

Verkar det inte lite krångligt att bygga om en personbil istället för att köpa en Folkabuss eller Transit eller något liknande. Fast det förstås, Folkabussarna hade verkligen dålig kvalitet på den tiden, man kanske bedömde det som att det inte var nåt att satsa på.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 10 april 2011, 21:09:16 PM
Verkar det inte lite krångligt att bygga om en personbil istället för att köpa en Folkabuss eller Transit eller något liknande.

Jag tror att Volvo var med i provet.

/Gunnar

Åkarns Kalle

Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

yngrot


åt en högre chef på Volvo 145 som blev en volvo 165.

/Lennart
[/quote] 



Denna 165 är väl den som tidningen Klassiker håller på att rädda ..för övrigt en trevlig tidning..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

groenis

Javisst Yngrot
Men Nilsson i Laholm byggde även andra specialbilar,skulle vara kul att titta i de gamla orderböckerna.

/Lennart