Kameldragare på utryckning 1963

Startat av Gunnar D, 09 april 2011, 19:52:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Ute på uppdrag är dragvagnen till H14 vid Kilaberg 27 okt 1963. Destrullen visar "Traneberg" men gick den någon gång på linje 80?

Mvh Gunnar

Mr H

Härlig bild Gunnar!

När jag jobbade vid Liljeholmen så var stinsen där "Björkis" f.d bussförare och hans favorithistoria var när han fick bredsladd med H14 på Tranebergsbron och hur han lyckades häva den genom att göra tvärtemot vad körskolarna brukade säga. Sedan kom historierna om F4...! ;D

Mr H

sukkeri

Vad hade kameldragarn för uppgift?.

groenis

Den hämtade haverister till verkstaden med dragstång bland annat eller så kunde den komma med diesel
till de som körde torrt på linjen.

Det var den här som jag efterlyste i en annan tråd.

/Lennart

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 09 april 2011, 19:52:52 PM
Ute på uppdrag är dragvagnen till H14 vid Kilaberg 27 okt 1963. Destrullen visar "Traneberg" men gick den någon gång på linje 80?

Mvh Gunnar
Mitt i uppdraget, skulle man kunna säga, eller mitt i svängen.
Påpassligt plåtat.

HJP

Mr G

Lustigt att destrullen fick sitta kvar så länge. Det är ändå runt 15 år sen de fåtal dagar den gick i trafik när bilden är tagen. Och det är väl antagligen en standardiserad Brommarulle från den tiden som man hade satt in, eller kanske hade man sytt in några destinationer där man planerade att köra. H14 på linje 80 har i alla fall inte jag hört talats om. Den rullen hade varit intressant att veva igenom!
吉先生

kenthelge

Som ny och ovan medlem i bussnack skulle jag ändå vilja meddela Gunnar att jag som på den tiden boende Bromma  är säker på att Kameldragaren gick på dåvarande linje 61 Norra Bantorget-Olovslund/Abrahamsberg men icke på linje 80 (Tranebergslinjen). MVH Kent-Helge

Gunnar D

Citat från: kenthelge skrivet 28 juni 2011, 15:58:17 PM
Som ny och ovan medlem i bussnack skulle jag ändå vilja meddela Gunnar att jag som på den tiden boende Bromma  är säker på att Kameldragaren gick på dåvarande linje 61 Norra Bantorget-Olovslund/Abrahamsberg men icke på linje 80 (Tranebergslinjen). MVH Kent-Helge

Tack för din info!
Har du möjligen personliga erfarenheter av att åka med denna semitrailerbuss? Vore kul om du i så fall ville berätta lite.

Mvh Gunnar