Tätare turer och gratis internet (VK)

Startat av bussgrabben, 09 april 2011, 10:10:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Gratis internet på lokalbussarna, en Ultra-app för mobilen och till hösten tätare turer och fler bussar.

http://vk.se/Article.jsp?article=434755

Klagokören är redan igång. Självklart om sådant som inte ens hör till artikeln.

RoggaBoy

Frågan är väl bara vad Ultra-appen skall innehålla för en nyfiken resenär med iPhone?

Ersa

Vore det inte bättre att prioritera gratis internet på landsbygds- och förortsbussar istället för den rena stadstrafiken?

bussgrabben

Det vore det helt klart, men jag gissar att det här är något som "Ultra" beslutat. Det mest intressanta tycker jag är att trafiken ökas ännu mer, men det gavs minst plats i artikeln.

RoggaBoy

Helt rätt, detta är något som Ultra beslutat, men självklart hoppas vi på eluttag och trådlöst internet i KR:s nya busspark i Västerbotten.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 11 april 2011, 16:25:13 PM
Helt rätt, detta är något som Ultra beslutat, men självklart hoppas vi på eluttag och trådlöst internet i KR:s nya busspark i Västerbotten.

Ett varumärke kan inte besluta något. Det är Umeå Kommunföretag AB (UKF) som beställer busstrafiken inom Umeå kommun, och Länstrafiken Västerbotten som upphandlar den.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 11 april 2011, 17:55:09 PM
Ett varumärke kan inte besluta något. Det är Umeå Kommunföretag AB (UKF) som beställer busstrafiken inom Umeå kommun, och Länstrafiken Västerbotten som upphandlar den.

Visst är de så, men som man vill att vi invånare skall komma ihåg är det just Ultra och ingenting annat.  ;)

CitatNy tydlig avsändare i allt vi gör. (Ultra = Länstrafiken i Västerbotten, Nobina och Umeå kommunföretag)
http://www.ultravillmer.se/UltraVillMer.aspx

RoggaBoy

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 april 2011, 18:36:48 PM
Inga sådana krav och inga krav på nya bussar heller

Vet du om kravet på lågentré blev av då? Nya bussar borde de väl iaf bli några eller har KR ca40st lediga bussar nu för uppdraget?

För att återkomma till lokaltrafiken så sägs det i stan bland Nobinaförare att det skall komma 3 bussar till innan hösten för trafikutökningen. Nya eller begagnade vet jag ej!

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 april 2011, 18:36:48 PM
Inga sådana krav och inga krav på nya bussar heller

Finns det krav på THM-färger?

Citat från: RoggaBoy skrivet 12 april 2011, 12:31:34 PM
Vet du om kravet på lågentré blev av då? Nya bussar borde de väl iaf bli några eller har KR ca40st lediga bussar nu för uppdraget?

KR har väl ingen bussbrist till sommaren, direkt. Hur många bussar blir de av med i Uppland nu till sommaren? Och skulle några B12MA-ledvagnar från Uppland tänkas kunna gå att köra på Sävar och Holmsund? Blir det inte även över några bussar från Jämtland som idag går som vikarier i Gävleborg?

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 12 april 2011, 12:42:12 PM

KR har väl ingen bussbrist till sommaren, direkt. Hur många bussar blir de av med i Uppland nu till sommaren? Och skulle några B12MA-ledvagnar från Uppland tänkas kunna gå att köra på Sävar och Holmsund? Blir det inte även över några bussar från Jämtland som idag går som vikarier i Gävleborg?

Sävar, Holmsund och Vännäs tar KR över 1/1 med kravet på lågentré. Den trafik man tar över i slutet av augusti kräver ungefär 8-9 bussar, varav några med godsutrymme. Alla för Blå vägen, Umeå - Lycksele - Hemavan.

Ersa

Jag menar nu främst på Sävar, Holmsund och Vännäs.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2011, 22:33:42 PM
Jag menar nu främst på Sävar, Holmsund och Vännäs.

Vet ej, men skall kolla upp de så fort jag kan!