Huvudmeny

Keolis 2368

Startat av Brollan, 08 april 2011, 18:44:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


danneh

Snacka om udda busstyp i Göteborg... Härligt och se bilder på den däremot! Och trevligt med bilder från hemstaden.

Taunusch

En bild från bussens tidigare liv, här på Storgatan nedanför domkyrkan i Strängnäs. I juni 2010.




Knut


Brollan

Citat från: danneh skrivet 08 april 2011, 20:03:01 PM
Snacka om udda busstyp i Göteborg... Härligt och se bilder på den däremot! Och trevligt med bilder från hemstaden.

Ja, det är en ovanlig busstyp i Göteborgsområdet.
Det fanns en 2-axlig hos Evalds Buss i Mölndal, men den såldes till Orusttrafiken/Nettbuss och är väl placerad på Orust numera.
Borås Lokaltrafik har haft ett par stycken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 08 april 2011, 21:16:00 PM
Ja, det är en ovanlig busstyp i Göteborgsområdet.
Det fanns en 2-axlig hos Evalds Buss i Mölndal, men den såldes till Orusttrafiken/Nettbuss och är väl placerad på Orust numera.
Borås Lokaltrafik har haft ett par stycken.

BL hade två stycken tvåaxliga Lahti 402 (157 och 158) som såldes för cirka ett år sedan tillbaka till Finland via Bus Trade Center. De lär nu finnas hos Koivistion Auto.

Denna busstypen tycker jag är fulsnygg (för att uttrycka det milt). Verkar som om man i fabriken tillverkat framdel och bakdel var för sig och sedan vid sammanfogningen kom på:
- Perkele! Det blev olika höjd på dom.


Bussmicke

Snyggaste bussen i Götet, är lite avis på dig Mats B som har den på bild där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 april 2011, 22:55:41 PM
BL hade två stycken tvåaxliga Lahti 402 (157 och 158) som såldes för cirka ett år sedan tillbaka till Finland via Bus Trade Center. De lär nu finnas hos Koivistion Auto.

Denna busstypen tycker jag är fulsnygg (för att uttrycka det milt). Verkar som om man i fabriken tillverkat framdel och bakdel var för sig och sedan vid sammanfogningen kom på:
- Perkele! Det blev olika höjd på dom.






Men de var trevliga att köra och bra värme oxå vilket är viktigare än hur de ser ut..  när B-L fick sina så var förarplatsen felbyggd så den fick göras om väggen flyttades bakåt en bit..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina