Huvudmeny

Linjemätning

Startat av Robban, 08 april 2011, 17:12:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robban

Innan regnet började fallla idag vid 12-tiden så var det faktiskt en strålande morgon, jobbet idag förde mej till HK där jag stötte på denna vagn.
Inte ofta man möter en buss med denna skyltning så då undrar man ju lite.
Är det SL som gör linjemätningar eller kanske var det Keolis själva som skulle mäta något denna gång?.

Max W eller herr Wennerlid borde väl veta hur det ligger till, hur som helst en fin buss är det i allafall.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Niclas Wennerlid

Herr Wennerlid vet mycket väl hur det ligger till eftersom han är skyldig till brukandet av visat fordon idag :-)
Varje entrepenör uppdaterar samt mäter in förändringar av utbudet och skickar in till SL för behandling.

Idag var jag ute och kikade på de mätvärden jag mätte in för tunnelbanans ersättningstrafik tidigare i vintras.
Vid fototillfället var jag uppe på kontoret och tog hand om lite administrativt som det heter.

5233 är en kanonvagn som jag fick låna förra veckan också. Utan att fjäska kan jag säga att Handens vagnar håller mycket hög klass, det märks att de håller efter vagnarna lite bättre än de flesta depåer.

// Niclas

Ersa

Det var således ingen slump att det blev just H16 5233 som sattes ut på tjänsten? ;)

Niclas Wennerlid

Max W

[quote
Inte ofta man möter en buss med denna skyltning så då undrar man ju lite.
Är det SL som gör linjemätningar eller kanske var det Keolis själva som skulle mäta något denna gång?.
Max W eller herr Wennerlid borde väl veta hur det ligger till, hur som helst en fin buss är det i allafall.
/Robban
[/quote]
Kul för mig att äntligen få se en SL-buss skyltad Linjemätning. Har bara sett en Blekingevagn tidigare med den skyltningen.
Jag skötte all linjemätning i SL-land från 1/3 1967 fram till 1/3 1990. Då tog dåvarande SL-Buss över uppgiften genom att videofilma alla linjer för Utbildningens räkning. Vad som därefter hänt är jag osäker på, men "har för mig" att ATR-mätningarna i kombination med HASTUS på något sätt gjorde den gamla typen av linjemätning överflödig.

Niclas Wennerlid

Nu för tiden så mäter man upp allting direkt i buss-pc. Man kan mäta förvånansvärt bra med den faktiskt, samtidigt får man ju in alla GPS koordinater på hållplatserna.
På så sätt kan man ju använda vilken vagn som helst också.

// Niclas

Max W

Tack Niclas för informationen!
På min tid hade vi ju bara 6 vagnar i Hornsberg utrustade med linjemätningsvajer, vilket kunde ge en del problem när de var "sjuka".
Ett 100-tal ATR-utrustade bussar utsattes enligt "programmerad cirkulation" på samtliga linjer.
Den värsta linjemätningsdagen har jag skrivit om på Trafikminnen under denna länk:
http://www.trafikminnen.se/dagen_allt_strulade.html