Semitrailerbuss på godsvagn

Startat av Gunnar D, 08 april 2011, 11:52:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Denna semitrailerbuss har förmodligen ett förflutet hos Linjebuss. Här upplastad på godsvagn i Södertörns Villastad 5 apr 1969.

Någon som vet mer om bussens historia och öde?

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Det är den semitrailerbuss Linjebuss skänkte till SSS, och på bilden levereras den, troligen för vidarebefordran till SSS uppställning på Högdalshallen inte så långt från platsen.
Vidare ödet var att den gallrades ut 1976, och resterna står nu på en skrot i Sörmland.

BengaB40

Hej! Tack för denna intressanta bild! Första gången jag ser en av LB:s "monstruösa" trailerbussar i färg! Den ser ju verkligen fräsch ut med tanke på åldern! Tänker i sammanhanget på Tidaholms SJ-busståg, också en skapelse som inte fick några efterföljare....   Hälsn. BengaB40

Björn Forslund

Citat från: BengaB40 skrivet 08 april 2011, 14:21:51 PM
Hej! Tack för denna intressanta bild! Första gången jag ser en av LB:s "monstruösa" trailerbussar i färg! Den ser ju verkligen fräsch ut med tanke på åldern! Tänker i sammanhanget på Tidaholms SJ-busståg, också en skapelse som inte fick några efterföljare....   Hälsn. BengaB40

Att den ser så fin ut beror på att Linjebuss lackade och snyggade upp den.

Mr H

Jag har för mig att den hade 159 som inventarienummer. Tyvärr så saknade den inredning!

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 08 april 2011, 15:24:28 PM
Jag har för mig att den hade 159 som inventarienummer. Tyvärr så saknade den inredning!

Mr H

Hur kom det sig att den levde kvar så länge vid Linjebuss? Den måste ju ha tagits ur trafik redan på 50-talet. Hade man ställt undan den för att bevara den själva, eller tyder den saknade inredningen på att den använts för andra ändamål?

Fredrik Klint

Väldigt synd att den inte sparades, ser ju kalasfin ut på bilden. Och en inredning hade man nog kunnat greja...

Är den traktorreggad? Tänker på den vita kvadratiska skylten fram.

Mr H

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 april 2011, 15:47:29 PM
Hur kom det sig att den levde kvar så länge vid Linjebuss? Den måste ju ha tagits ur trafik redan på 50-talet. Hade man ställt undan den för att bevara den själva, eller tyder den saknade inredningen på att den använts för andra ändamål?

Jag har för mig att det var så att den använts till något annat.

Mr H

Ersa

Omlackerad och uppsnyggad 1969. Gallrades ut 1976 för att därefter skrotas. Ganska stor felprioritering där, skulle jag vilja påstå! Men den passade kanske inte in exakt i bevarandeplanen, och då ska saker minsann utskrotas även om det rör sig om en helt unik modell. :(

BengaB40

Hej! Originalinredningen gick nog inte av för hackor! Röksalong t.o.m., enligt reportage i Volvos tidskrift Ratten 1/1947! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Var den inte tänkt att gå i utrikestrafik?

/Gunnar

groenis

Hade man inte något liknande i västerort en gång i tiden och vad hände med den?

/Lennart

BengaB40

Hej! I alla fall några av de här semitrailerbussarna var nog de första att öppna LB:s kontinenttrafik efter krigsslutet. I ett tidigare inlägg av Greger L. har ett foto visats där en av dessa bussar går på Norrlandskusten. Tror också att en eller två hamnade på någon kortlinje i Göteborg på 50-talet. Hälsn. BengaB40

Fredrik Klint

Groenis:

Jodå, du tänker på H14 "Kamelen". Det var en Scania-Vabis B32 med åtta under huven, eller ja, under hytten  ;). Den blev kvar till sommaren -67 i form av verkvagn, som en slags lastbil med flak och stor knuffstötfångare. Andra liknande lastbilar fanns också hos Spårvägen varav en finns sparad på Spårvägsmuseét i form av en Scania-Vabis L71 Regent.
I juni 1967 köptes den av AB Demonteringar men förblev avställd och avregistrerades den 12 januari 1971. Det finns dubbla uppgifter på registreringskortet huruvida den verkligen såldes till AB De redan i juni eller i november -67, någon som vet vad som är riktigt? Lastbilen, alltså den f.d. dragbilen har figurerat på bilder från Högdalsskroten och KAN ha levt längre fast avregistrerad då, som motorredskap kanske?

Släpet hade reg-nr A470 och var tillverkat av Hägglund & Söner, reggat för 82 passagerare varav hälften sittande.
29 december 1954 såldes det till privatperson i Spånga men användes troligen inte till något, avfört ur Bilreservregistret (BRR) den 31 januari 1957.

Greger Larsson

Citat från: Gunnar D skrivet 09 april 2011, 08:56:31 AM
Var den inte tänkt att gå i utrikestrafik?

/Gunnar

Utrikestrafik var av förklarliga skäl inte aktuellt när bussarna var nya.. Men det är riktigt att åtminstone ett par av dom kom att användas i utlandstrafiken. En av bussarna, som var stationerad i Luleå, gjorde ganska tidigt efter krigsslutet en resa till Italien, chartrad av försvarsstaben. Resan finns omskriven i ett nummer av Volvos tidning "Ratten".
LB köpte fyra st med denna typ av dragvagn, två var avsedda för linjetrafik(Norrland) och två för beställningstrafik.
Ekipaget på bilden såldes 1956-10-23 till en person i Veinge och dragbilen blev mycket riktigt traktorregistrerad(N5845).