Nobina vill lämna Dalarna(?)

Startat av Staffan Sävenfjord, 08 april 2011, 09:43:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Hans Fredriksson

Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 10:38:19 AM
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.



Som antyds i artikeln kan inte Nobina ensidigt dra sig tillbaka men däremot kan de naturligtvis framföra sina önskemål om att de vill bryta avtalet. Bollen ligger hos Dalatrafik om de vill gå med på detta och i så fall till vilka villkor.


Wetjo

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 10:38:19 AM
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.

Som jag förstår det, kan man "sälja" avtal till andra entreprenörer under förutsättning att LHM godkänner affären.
Om entreprenören får nobben, sitter man fast i avtalet...
Den entreprenör som tar över får då ordinarie ersättning enligt grundavtal från LHM samt en peng från den entreprenör som vann den ursprungliga upphandlingen. Lars Ö eller Staffan får gärna rätta mig...
I övrigt vet jag inget mer än det som står i Bussbranschen.

Peter L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 10:45:36 AM
Det finns ju alltid möjligheten att överlåta kontraktet till samma villkor på andra operatörer, i detta fall tjänar ju Dalatrafik inget på att envist hävda sin rätt eftersom bristande lönsamhet i slutänden påverkar kvaliten på den tjänst man får utförd

Sannolikt får Nobina sedan ersätta tillträdande entreprenörer med en mellanskillnadsersättning för resterande avtalstid.

Liknande affärer har förekommit på flera andra håll

Kan man då göra en engångsavskrivning på hela mellanskillnaden för att kunna lämna affären bakom sig och gå vidare? I annat fall kunde man väl lika gärna köra vidare själv?

Hans Fredriksson

Men då måste man hitta en entrepenör som kan trolla. Dvs driva trafik till lägre kostnader än Nobina.
Nobina är väl ett effektivt bolag med resurser och management och kostnaden att bedriva trafik torde vara ungefär densamma oavsett vem som kör.

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 10:38:19 AM
Går det verkligheten att hoppa av pga dålig lönsamhet? Ett avtal är ett avtal. En konkurs är väl det enda som lösgör från förpliktelser.

Veolia lyckades ju bryta sitt kontrakt i Umeå tätort i förtid, efter exakt två år.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 10:45:36 AM
Det finns ju alltid möjligheten att överlåta kontraktet till samma villkor på andra operatörer, i detta fall tjänar ju Dalatrafik inget på att envist hävda sin rätt eftersom bristande lönsamhet i slutänden påverkar kvaliten på den tjänst man får utförd

Sannolikt får Nobina sedan ersätta tillträdande entreprenörer med en mellanskillnadsersättning för resterande avtalstid.

Liknande affärer har förekommit på flera andra håll

Så var det ju på tågsidan när Tågkompaniet tog över avtalet på Tåg i Bergslagen från SJ från augusti 2004. Tågkompaniet fick en viss ersättning från SJ (hemligt hur stor) och fick sedan försöka få trafiken att gå ihop med stöd från TiB och biljettintäkter. Det blev en bra affär för alla parter: för SJ som slapp en förlustaffär, för Tågkompaniet som faktiskt tjänade lite pengar och för resenärerna som fick en betydligt pålitligare trafik. När trafiken sedan upphandlades från sommaren 2006 tog Tågkompaniet hem trafiken och då försvann naturligtvis pengarna från SJ.

Omnilasse

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 08 april 2011, 11:01:35 AM
Men då måste man hitta en entrepenör som kan trolla. Dvs driva trafik till lägre kostnader än Nobina.
Nobina är väl ett effektivt bolag med resurser och management och kostnaden att bedriva trafik torde vara ungefär densamma oavsett vem som kör.
Man får som redan svarats betala en mellanskillnad från Nobina till den nya entreprenören. Men ofta bryter man ju också av andra skäl än bara underskott. När Arriva bröt i Jönköping i förtid förstod jag det som att man var missnöjd med kontakterna gentemot TH. (inte sagt att det finns något sådant i detta fall - där uttrycktes det ju tydligt från Arrivas sida att det var anledningen - kommer dock inte på rak arm ihåg om det bara gällde möjlig förlängning, eller någon annan formell möjlighet att säga upp avtalet i förtid)

Det kan ju också finnas företag som vill in på marknaden eller som vill växa och som därför är beredda att ta en mindre vinst. Nobina - som är en stor koncern har ju mindre intresse av att ha en verksamhet som ligger under avkastningskravet. Men vill man växa eller är ett mindre bolag - är inte detta alltid lika väsentligt. Framförallt kan man behöva ha en referensverksamhet att peka på i andra upphandlingar etc. Att Nobina nu - tycks det som - går ut med detta tyder väl också på att man kanske redan har någon/några som visat intresse...

Hans Fredriksson

Arriva och Jönköping förvånar mig. Och jag kan inte undgå att vara ironisk.
Arriva anger sex kärnvärden som man fortfarande och dagligen säger sig arbetar med.
Hade man följt sina visioner så hade deras problem i Jönköping varit lösta för länge sedan.


Säkerhet
Säkeheten för både passagerare och anställda kommer alltid i första hand. Vi väljer alltid den säkraste lösningen och vi sätter en ära i att uppfylla säkerhetsaspekterna till punkt och pricka.

Miljö
Arriva arbetar aktivt för att justera teknologi, processer och metoder för att främja en hållbar utveckling av kollektivtrafiken och minska miljöpåverkan så mycket som möjligt.

Samarbete
Arriva lägger stor vikt vid att kommunicera positivt med samarbetsparter, konkurrenter och kunder. Vi tror på att rättvist och respektfullt samarbete ger de bästa resultaten för alla parter. Därför ställer vi också krav på våra samarbetsparter. Vi vill förändra och uppskattar goda initiativ och nya sätt att lösa problem på.

Lokalkännedom
Arriva är förankrat lokalt och de lokala relationerna är en förutsättning för vår verksamhet. Vi har bussdepåer på många ställen i Danmark og Sverige och vår strävan är alltid att rekrytera lokalt. Det betyder att vi känner till de lokala förhållandena och sätter en ära i att hela tiden vårda dem.

Förändringsvilja
Arriva är en innovativ organisation som alltid letar efter bättre sätt att leverera hög kvalitet och service på utan att tumma på säkerheten. Vi trampar gärna nya stigar.

Sinne för affärer
Arriva ska genom fokus på verksamhet och ekonomi skapa mervärde för sina intressenter.


RoggaBoy

Ett perfekt läge för KR som då får ännu större del av den övre delen av Sverige.

virtual1

Citat från: RoggaBoy skrivet 08 april 2011, 12:57:21 PM
Ett perfekt läge för KR som då får ännu större del av den övre delen av Sverige.

Kan lika gärna vara att Veolia och Busslink/keolis vill ta tillbaka isf det de tappade, men varför spekulera redan?

1896

Vad är det för konkurrans, att överlämna trafik till konkurrenter ? Trodde att syftet med det system vi har är att tävla om vem som ska ha trafiken. Där möjlighet att växa skapas för den som är effektiv och där den mindre effektiva slås ut. Skitsystem i klartext.

Jo

Ifall detta nu planeras får man väl ge dem rätt som hävdade att man lagt ett så lågt bud att det skulle bli en dålig affär att köra trafiken. Dalabuss var väl den som kom närmast efter och dessutom ägt av Dalatrafik. Någon som har ungefärlig koll på Dalabuss ekonomiska resultat åren innan anbudsförlusten?

1896

Problemet är att Nobina är det enda rätta bolaget för Dalarna, allt annat är ett nerköp. Det är en principsak, sen hur man löser det och kommer dit hän, spelar ingen roll.  8)