SJ:s gammeldanskar

Startat av Bengt H, 07 april 2011, 23:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Inför omläggningen till högertrafik köpte SJ ett antal begagnade bussar från DSB (Danske statsbaner) som väl var avsedda att säkerställa att det fanns tillräckligt antal bussar som var användbara i högertrafik den 3 september 1967. Jag tror knappast särskilt många av dem faktiskt användes av SJ, utan ombyggnationerna och nyleveranserna hade kommit i så pass stor omfattning att de räckte. Det fanns en förhoppning inom kollektivtrafiken att resandet skulle öka efter högertrafiksomläggningen. Det kunde ju tänkas att många skulle känna sig osäkra på att köra på höger sida och sedan fruktade man ett ökat olyckstal. Kollektivtrafiken skulle ju också erbjuda en kraftigt moderniserad vagnpark och kanske skulle även detta faktum locka en och annan ny resenär.

Förhoppningarna om ökat resande infriade sig dock inte och fruktan för det ökande antalet olyckor visade sig som väl var också komma på skam. Olyckstalet minskade i stället kraftigt.

Bussparken var alltså överdimensionerad, främst beroende på den goda planering som gjorde att många av "reservåtgärderna" inte behövdes och till en del också beroende på utebliven resandeökning. Därför visar de få bilder jag har på gammeldanskarna nästan uteslutande avställda bussar. Faktiskt kan jag inte påminna mig att jag har sett en enda bild på en gammeldansk i SJ-trafik om vi nu bortser från de som övertogs av SJ från stadstrafiken i Falkenberg och som gick i SJ-trafik en kort tid innan de ställdes av. Falkenbergsbussarna ska jag ta fram bilder på en annan gång, nu tar vi de bilder på "äkta" gammeldanskar som jag har hittat i mitt negativarkiv.

Först en som jag inte hittat någon uppgift om inventarienummer på (någon kanske kan komplettera) med registeringsnumret är K342. Bussen är däckförråd i Karlshamn den 24 mars 1970

På Vislanda skrotningsplats samma dag fann jag 4247

Samma tillfälle, SJ 4235

Så en unik bild. En gammeldansk i trafik och det så sent som den 31 maj 1976. Dock inte hos SJ, utan hos Harplinge taxi. Det är frågan om SJ 4211 som står längst till höger. Tyvärr har jag ingen bättre bild av bussen och jag vill minnas att jag först efteråt insåg vad det var jag hade fångat på bild. På bilden finns - bara delvis synlig - AUC394, Mercedes O309; CRW098, Mercedes/Larvik; DKH527 Scania-Vabis/Boxer och FKH909 f.d. SJ 4211, Volvo B655 nr 552; Smith, Mygind & Hyttemeier (blev det rätt?) nr 381 tillverkningsår 1956.

Björn Forslund

Mycket intressant, Scania-Vabis /Boxer, är det en begimport från Finland?

Christian Ljunggren

Hej!

K342 stämmer inte, då det var en Volvo-buss som var inreggad mellan 1953-70.
Någon K342 inreggad 1967 finns inte.

Mvh

Christian

Bengt H

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 08 april 2011, 13:50:22 PM
Hej!

K342 stämmer inte, då det var en Volvo-buss som var inreggad mellan 1953-70.
Någon K342 inreggad 1967 finns inte.

Mvh

Christian

Jag förstorade upp orginalskanningen och det verkar som det står K347. Kan du se om det kan stämma?

Bengt H

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 april 2011, 15:15:44 PM
DSB 633 SJ 4241 K347 Sc B7159  ch 171366      avförd 72

Tack. Då var det löst och vi kan konstatera att bussen fanns ett par år till efter fototillfället. Kanske klarade man sig utan extra däcklager 1972? Och så har vi också korrigerat en 40 år gammal notering.

Mr H

Den lille!

Ekstubben utanför Stockholm sommaren 1970 (tror jag).

Mr H

zjbus

Tack Bengt för fina SJ-bilder, någon som har mer info om 4235? finns inget i databasen.

Ola Almquist

Citat från: zjbus skrivet 08 april 2011, 18:34:24 PM
Tack Bengt för fina SJ-bilder, någon som har mer info om 4235? finns inget i databasen.

Jodå! http://www.danskebusser.dk/bus/temasider/vis_vognliste.php?ID=7

M.v.h.
Ola

zjbus

Tack för den detaljrika länken.
Mvh zjbus

bilomnibussen

Den här bussen SJ 4239 L 157, T 147 Volvo B 617 Aabenraa, ch 615-1322 brukar komma upp ibland i de här sammanhangen. Trevlig bild! Den hamnade i Örebro län 1 sept 1968, ägare Centrala Yrkesskolan, Yrkesförarutbildningen, Örebro, låg under landstinget. Jag minns bussen väl när den gick här som övningsbuss. 22 juni 1971 övertogs den av Örebro kommun, skolstyrelsen, användningsområdet var säkerligen detsamma. Överförd till nya bilregistret. Hade 35 passagerarplatser.
Mvh Jan G