Eftermiddagsrusning vid Gullmarsplan (Keolis & Nobina)

Startat av Mikael T Nilsson, 07 april 2011, 18:36:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Här kommer några bilder från Gullmarsplan i eftermiddagsrusning. Än rullar det gamla Volvo B10M/Säffle ledvagnar i Tyresötrafiken. Nobina 5395 var ursprungligen stationerad i Kalmar.

Jag saknar notering om till vilken depå Nobina 5789 ursprungligen tillhörde. Jag gissar på Botkyrka eller Tyresö. Numera tillhör den i alla fall Tyresö.

En av Nobina Tyresös nya Scania Omnilink-boggievagnar som inte är stomlinjeblå. Här på högtrafiklinje 823.

En landsbygdsvagn på Söderortslinje 188. Det handlar om Keolis Ösmos boggievagn 4562, ursprungligen i trafik i Örebro län. Förmodligen skulle bussen efter tjänstgöring kring Gullmarsplan köra vidare som linje 861 mot Nynäs.

En syskonvagn  med nästan samma nummer, vagn 4362 på Handenlinje 809. Även denna vagn är stationerad i Ösmo.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Carl Eric

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 april 2011, 18:36:32 PM

En landsbygdsvagn på Söderortslinje 188. Det handlar om Keolis Ösmos boggievagn 4562, ursprungligen i trafik i Örebro län. Förmodligen skulle bussen efter tjänstgöring kring Gullmarsplan köra vidare som linje 861 mot Nynäs.

Har jag missuppfattat någonting nu eller går denna buss på linje 811 som väl är en Nobina linje?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MrX

Citat från: calken skrivet 07 april 2011, 19:38:51 PM

Har jag missuppfattat någonting nu eller går denna buss på linje 811 som väl är en Nobina linje?

811 tillhör Keolis, du tänker nog på 801. Egentligen är det ganska konstigt att Keolis kör den, Älta är ju ett Nobinaområde annars (bortsett från 840 då) och rusningsvarianten 801 tillhör ju Nobina Tyresö, mysko.

Bussmicke

En av Nobina Tyresös nya Scania Omnilink-boggievagnar som inte är stomlinjeblå. Här på högtrafiklinje 823.

Trevligt, är etaltanken klar i Tyresö och Södertälje ännu?
Har avvaktat med resor dit.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

MrX

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2011, 19:56:49 PM
Trevligt, är etaltanken klar i Tyresö och Södertälje ännu?
Har avvaktat med resor dit.

Jodå, nu tankas bussarna på respektive depå. I Tyresö har de tankats sedan januari och Södertälje startade med tankningen i början av Mars.

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Har boggibussarna ersatt alla äldre bussar nu så att de är i majoritet?
Tyvärr verkar många rulla på direktlinjer från stan vad jag har sett. Eller har jag fel?
//Bussmicke.

MrX

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2011, 21:00:21 PM
Har boggibussarna ersatt alla äldre bussar nu så att de är i majoritet?
Tyvärr verkar många rulla på direktlinjer från stan vad jag har sett. Eller har jag fel?

De är i majoritet men många gamla är kvar. Och visst rullar många av de röda på direktlinjerna men de rullar runt på de flesta linjerna och så är de ju bara 16 st. Så du kommer hinna se de flesta på andra platser än centralen. De blåa rullar för fullt varje vardag och de är ju 24 st. Helgerna är det ingen idé att försöka få tag på Tyresös etanolvagnar, de rullar just för tillfället nästan enbart på vardagar. Hett tips är rusningen, speciellt morgontid. Då är i princip samtliga i trafik.

Mikael T Nilsson

Citat från: calken skrivet 07 april 2011, 19:38:51 PM

Såg nu att jag bytte bild utan att ändra bildtext. Valde tydligen att visa bussen på linje 811 och inte 188.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

BadTab

Där har du fel, Lahti-Scaniorna i Ösmo är ursprungligen från Dalarna!

4362 som för övrigt blev besiktigad med blankt papper igår onsdag 6/4 :D
En syskonvagn  med nästan samma nummer, vagn 4362 på Handenlinje 809. Även denna vagn är stationerad i Ösmo.

j-a

En liten rättelse angående Keolis 4562 ;),den har tidigare gått i Dalarna (Avesta)och 4362 tidigare Leksand.Alla Lathi 402 som kom till SL trafiken kom från dalarna

Bussmicke

Varför kör man inte med blåbussarna på helgerna? Finner det lite märkligt.
Vad för bussar rullar på blåbusslinjerna på helgen?
//Bussmicke.

Mikael T Nilsson

Citat från: j-a skrivet 07 april 2011, 22:31:13 PM
En liten rättelse angående Keolis 4562 ;),den har tidigare gått i Dalarna (Avesta)och 4362 tidigare Leksand.Alla Lathi 402 som kom till SL trafiken kom från dalarna

Tack för uppgiften :-)

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2011, 22:38:07 PM

Jag tror det handlar om att alla förare inte hunnit utbildas i de nya vagnarna än, bl a de som jobbar extra på helger.
Vänliga hälsningar,

Mikael

MrX

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2011, 22:38:07 PM

Varför blåbussarna inte rullar på helgerna hänger ihop med ett fabrikationsfel. När felet är åtgärdat borde de kunna rulla för fullt även på helgerna. Inte ens vardagar kan de rulla i den mån som det är tänkt. Och visst är det märkligt, nya fina bussar som bara går på vardagar. Tråkigt men sant. Det här ska ändras så fort det bara går.

För att svara på din andra fråga, allt möjligt. Vi har i nuläget bara två blå ledvagnar, 5662(?) och 4656 som brukar vara ute på helgerna. I övrigt kan allt vad bussgaraget kan uppbåda synas på vägarna.

Mikael T Nilsson

Citat från: MrX skrivet 08 april 2011, 14:46:17 PM
Varför blåbussarna inte rullar på helgerna hänger ihop med ett fabrikationsfel. När felet är åtgärdat borde de kunna rulla för fullt även på helgerna. Inte ens vardagar kan de rulla i den mån som det är tänkt. Och visst är det märkligt, nya fina bussar som bara går på vardagar. Tråkigt men sant. Det här ska ändras så fort det bara går.

För att svara på din andra fråga, allt möjligt. Vi har i nuläget bara två blå ledvagnar, 5662(?) och 4656 som brukar vara ute på helgerna. I övrigt kan allt vad bussgaraget kan uppbåda synas på vägarna.

Tack för dessa uppgifter! Vart har de övriga blå ledvagnarna tagit vägen? Jag kan tänka mig att 44xx-vagnarna slopats, men vad händer med de modernare 56xx-vagnarna (Volvo 8500)?
Vänliga hälsningar,

Mikael