Huvudmeny

Nobina 4658

Startat av Mikael T Nilsson, 07 april 2011, 18:18:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Nobina 4658 dök upp framför kameran i söndags. Notera att plexiglaset vid linje- och destinationsskyltningen i fronten har gått sönder. Av ett rent sammanträffande såg jag senare samma dag Keolis 3667 och Arriva 7017 med samma skada. På Arriva 7017 hade dessutom hela displayen dold av tejp.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Calle

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 april 2011, 18:18:38 PM

Nobina 4658 dök upp framför kameran i söndags. Notera att plexiglaset vid linje- och destinationsskyltningen i fronten har gått sönder. Av ett rent sammanträffande såg jag senare samma dag Keolis 3667 och Arriva 7017 med samma skada. På Arriva 7017 hade dessutom hela displayen dold av tejp.

Denna buss har stora likheter med de gamla 600-vagnarna vi hade i Göteborg för ett antal år sedan. Fruktansvärda bussar, där alla längtade tills dom försvann.

Stefan P

Hej

Kan denna buss eller några likadana komma till Uppland vad det lider gärna nyare årsmodeller?

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Calle skrivet 07 april 2011, 18:29:07 PM
Denna buss har stora likheter med de gamla 600-vagnarna vi hade i Göteborg för ett antal år sedan. Fruktansvärda bussar, där alla längtade tills dom försvann.

Ja 600-vagnarna i Göteborg var av snarlik modell. Har för mig att de var generationen innan den på bilden.
Swebus 0686 och 0687 som var f.d.GS-vagnar har gått i trafik på 400- och 800-linjerna i Stockholm. De var då stationerade i Tyresö.

Citat från: Stefan P skrivet 07 april 2011, 18:35:30 PM
Hej

Kan denna buss eller några likadana komma till Uppland vad det lider gärna nyare årsmodeller?

mvh Stefan P

Det är inte omöjligt att en del normalgolvsvagnar flyttas från SL-området i samband med att Keolis tar över trafik från Nobina.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Knut

Nu er det vel vanlig glas der oppe og ingen plexiglas framfor skylten

Ersa

Citat från: Knut skrivet 07 april 2011, 19:06:44 PM
Nu er det vel vanlig glas der oppe og ingen plexiglas framfor skylten

Precis så. Men om det är enkel- eller dubbelglas är jag lite osäker på.
Men nog ser det ut som att det är det yttre av dubbelglasen som är trasigt på bilden.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 19:39:49 PM
0686-87 var tre generationer äldre, generationen innan Säffle 2000

Hej,

Det stämmer. Vagntypen i 600-serien var GS serie 601-620. De var av snarlik modell, Säffle 2000 Mk 3(?), ej New look.

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2011, 20:31:15 PM
Men nog ser det ut som att det är det yttre av dubbelglasen som är trasigt på bilden.

Ok. Tack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 07 april 2011, 20:31:15 PM

Ja, på dessa är det två glas plus det som sitter på själva skylten.

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 21:09:00 PM
Det är ett skyddsglas som hör till själva karosseriet och det är det som brukar gå sönder av stenkastning t.ex, sedan har själva skylten ett eget tunnare skydd

Visst kan stenkastning förekomma, men denna årstid är det snarare stenskott än stenkastning som förorsakar skadan.

Bussfanatikern

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 april 2011, 21:07:32 PM

Det stämmer. Vagntypen i 600-serien var GS serie 601-620. De var av snarlik modell, Säffle 2000 Mk 3(?), ej New look.

Vänta lite, du glömde GS 621-628 också.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussfanatikern skrivet 08 april 2011, 02:07:16 AM
Vänta lite, du glömde GS 621-628 också.

Tack, det stämmer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

the0fiskis

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 april 2011, 18:18:38 PM

såg den på linje 465 tyckte det var kul synd att jag inte hade kamran med mig då var glasset helt (för ca 1 vecka sen)