Huvudmeny

Coop Forum.

Startat av Möllers, 07 april 2011, 18:00:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Har börjat fotat mer med mobilen så skoj med den fotar allt möligt  :)

New_options

Glöm bara inte att för att fota inne på affärer behöver du - om du ska följa lagen - affärsinnehavarens uttryckliga tillstånd

Taunusch

Citat från: New_options skrivet 08 april 2011, 08:17:21 AM
Glöm bara inte att för att fota inne på affärer behöver du - om du ska följa lagen - affärsinnehavarens uttryckliga tillstånd

Får jag be dig referera till aktuellt lagrum?

Ersa

Ja, hur fungerar det? Kan butikspersonal kräva att man inte får ta kort inne i en butik? Det är ju inte något skyddsobjekt direkt.

jocke

Nej det kan man inte egentligen. En butiks anses vara allmän plats. Iaf vad jag har fått berättat för mig.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Hans Fredriksson

En del butiker inbjuder ju till fotografering. T ex på Elgiganten, Media Markt har jag flera gånger tryckt på avtryckaren på kameror de har till försäljning och ingen har sagt någonting om det.

Patrik

En butik är väl inte en allmän plats?

Citat från: Fotosidan
Var får jag fotografera?
På allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande. Däremot kan du förbjudas fotografera på privat område. Exempel på detta kan vara i någons hem, på en restaurang, i en butik, i ett köpcenter, på Scandinavium, på en nattklubb, på ett museum, på en skola, i en fabrik och så vidare. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har rätt att ställa krav på dig för att du skall få vara där. Ett av de kraven kan vara att du inte får fotografera.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Möllers

Visste inte det var inte allmän plats.

Muk

Det finns många butiker som har skyltar om att fotografering inte är tillåten. Konstigt nog har jag sett det oftare i matbutiker än i klädbutiker. Det anses kanske mer besvärande för kunderna att kopplas samman med lågprismat.

Ersa

Citat från: Muk skrivet 08 april 2011, 13:29:38 PM
Det finns många butiker som har skyltar om att fotografering inte är tillåten. Konstigt nog har jag sett det oftare i matbutiker än i klädbutiker. Det anses kanske mer besvärande för kunderna att kopplas samman med lågprismat.

På en av de större matbutikerna i centrala Nynäshamn (minns inte om det var ICA eller Konsum) fick jag snabbt en tillsägelse c:a 3 sekunder efter att jag tog upp lilla kompaktkameran bara för att titta på bilder jag knäppt någon timme tidigare. "Märkligt beteende. Är jag inte i en livsmedelsbutik, utan ute på Muskö under kalla kriget?" tänkte jag då, men sa inte vad jag tänkte. 8)

bussgrabben

Butiker är privata områden och bestämmer själva om folk får fota där eller ej. Finns inga skyltar eller annan tydlig information gäller förbudet från att någon säger till dig att sluta. Ingen kan kräva att du raderar några bilder, för det krävs domstolsbeslut.

New_options

Butiker är inte allmänna platser - nej!

Och som i exemplet ovan med elektronikkedjorna - butikerna vet självklart att kameror är svårsålda om de inte får provas.. men testa ta upp din egen kamera så ska du se vad de tycker ;)

Dessutom tillhör det självklart god fotografkodex att fråga om lov - för att vara på den säkra sidan