Upphandling Trollhättan/Vänersborg

Startat av Magnus, 06 april 2011, 19:20:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Upphandlingen avser kollektivtrafik med buss inom och mellan Vänersborg och Trollhättans tätorter, d.v.s. stadstrafik.
Den tidtabellslagda trafiken omfattar i det befintliga trafikåtagandet ca 3 200 000 tidtabellskilometer och ca 137 000 tidtabellstimmar per år. Denna trafik omfattar idag ca 50 fordon. Trafikutbudet i förfrågningsunderlaget kommer att öka med ca 15 % jämfört med kilometerproduktionen i befintlig trafik. Gasbussar kan bli aktuellt i det kommande trafikuppdraget.
Den vinnande anbudsgivaren kommer att få ca 12 månaders tid för förberedelse inför trafikstart som är planerad till tidtabellsskiftet i dec 2012.




Såg även att GS buss ska upphandla 90st stadsbussar. Scania, VDL, Solaris, Volvo och Svenska Neoplan (MAN?) är prekvalificerade.

Jonas Gustafsson

Citat från: Magnus skrivet 06 april 2011, 19:20:17 PM




Såg även att GS buss ska upphandla 90st stadsbussar. Scania, VDL, Solaris, Volvo och Svenska Neoplan (MAN?) är prekvalificerade.

90 bussar??? Vad ska GS Buss med så många nya bussar till? Har jag missat något?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Magnus

Jag antar att de ska byta ut gamla bussar, jag vet inte.
Det står så här:

Västtrafik kommer under våren 2011 att upphandla stadstrafik i Göteborg öster.
Kravspecifikationer och andra villkor för detta avtal anges när Västtrafik annonserar denna upphandling.
Denna förkvalificering gäller:
— leverans av totalt ca 100 stadsbussar enligt Västtrafiks senare kravspecifikation
— serviceorganisation för service och reparationsavtal på bussar i Göteborg.

Walter

Citat från: Magnus skrivet 07 april 2011, 08:17:38 AM
Jag antar att de ska byta ut gamla bussar, jag vet inte.
Det står så här:

Västtrafik kommer under våren 2011 att upphandla stadstrafik i Göteborg öster.
Kravspecifikationer och andra villkor för detta avtal anges när Västtrafik annonserar denna upphandling.
Denna förkvalificering gäller:
— leverans av totalt ca 100 stadsbussar enligt Västtrafiks senare kravspecifikation
— serviceorganisation för service och reparationsavtal på bussar i Göteborg.

Men då är det väl snarare så att Västtrafik kommer upphandla och köpa in bussarna som entreprenören skall köra med på avtalet Göteborg Öster.
Att huvudmannen köper bussarna är vanligt t.ex SL, men att man även köper in service och rep av bussarna är inte det ett nytt grepp?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 april 2011, 10:54:08 AM
Nä!

Men om GS Buss ska vara med i denna upphandlingen måste man ju redan nu upphandla bussar för att få ett hum om kostnaden.
VT kommer inte att tillhandahålla vanliga bussar.

Aha, jag tolkade Magnus inlägg som att Västtrafik var den som publicerat upphandlingen angående bussarna men det är ju då inte fallet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Magnus

Det är GS buss som har publicerat upphandlingen så Lars har nog rätt