Efterlysning på bilder........mm

Startat av Stefan P, 06 april 2011, 18:20:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag skulle vilja se mer bilder från ÖTAB, Västerås Lokaltrafik och gamla garage för lokaltrrafiken i Västerås?

Har även hört talats om det fanns en buss i Västerås, att vara tvugen blinka åt vänster för att dörrbromsen att släppa, skulle kunna användas idag?

AL

Vet att det i Örebro var vanligt med bussar som hade dörrbromsen kopplad till vänsterblinkersen... ett påfund som lär ha dykt upp för att förhindra att bilister skulle kunna hävda att bussen körde ut från hållplatsen utan att ge tecken.  Det var bara för polisen att kontrollera bussen, och sedan ta bilisten i örat och låta denne skämmas för sitt lögnaktiga tilltag...

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 06 april 2011, 18:39:45 PM
Vet att det i Örebro var vanligt med bussar som hade dörrbromsen kopplad till vänsterblinkersen... ett påfund som lär ha dykt upp för att förhindra att bilister skulle kunna hävda att bussen körde ut från hållplatsen utan att ge tecken.  Det var bara för polisen att kontrollera bussen, och sedan ta bilisten i örat och låta denne skämmas för sitt lögnaktiga tilltag...

Så riktigt så. Uppfanns av en verkmästare vid Stadsbussar i Borås och infördes således först där. Men många andra bussföretag ansåg idén vara bra och anammade den.

Förutom detta med polisen så var det naturligtvis också bra att föraren fick en påminnelse om att blinka innan han körde ut från en hållplats.

På den tiden var det dock bussförarens hela ansvar att se till att det var fritt bakom innan han körde ut från en hållplats. En bakomvarande bilist hade ingen skyldighet att släppa ut bussen som det är i dag. Fast jag fick lära mig i körskolan 1964 att alltid släppa ut en blinkande buss, men min körlärare var gammal bussförare...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

På den tiden...I Örebro har den här lösningen funnits så länge Busslink trafikerade området, alltså på nya bussar fram till ca 2007. Infördes på 90-talet. Nu vet jag inte hur det är ställt. Nackdelen var att man ibland nödgades blinka vänster när man egentligen skulle blinka höger.
Mvh Jan G