Scania lanserar ny linjebuss

Startat av Bjarne-W, 06 april 2011, 16:40:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bjarne-W

Scania lanserar nu en ny linjebuss, Scania OmniExpress 3.20. Bussen visas för första gången på mässan Transport 2011 i Herning, Danmark denna vecka. Den nya bussen är tänkt för linjetrafik på korta och medellånga linjer i Europa. Den två- eller treaxliga bussen kan skräddarsys för många olika behov, med t.ex. 12 längder från 11 till 14,9 meter för upp till 67 passagerare och med 30 olika utföranden på interiören.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/04/06/scania-lanserar-ny-linjebuss/

Tonniiie

Toppen  :) Alltså en vanlig OmniExpress i lägre version ?

Janne Rickman

Då är frågan... när kommer det en lågentrevariant för dom som inte vill ha en Omnilink.

/Janne

Ersa

Citat från: Bjarne-W skrivet 06 april 2011, 16:40:05 PM
med t.ex. 12 längder från 11 till 14,9 meter för upp till 67 passagerare

67 st passagerare? Med tanke på att det är normaltrångt linjetrafiksutrymme i Swebus 15-metersvagnar som rymmer 61 st resenärer undrar jag hur man ska få in 67 stolar. Utan baktoalett blir det iofs 3 st extra stolar, samt mindre benavstånd kanske ger ännu en stolsrad?

yngrot

Är väl bra om det blir bredare gång i bussen för Ominexpressen är väldigt trång i gången .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

larsbudtz.dk

Ersa

Verkar vara i samma storleksklass som gamla hederliga Carrus Fifty. Bra med konventionell inåtgående framdörr. Kommer den även med dörrställning 1-2-0, dvs dubbla mittdörrar + rullstolslyft inbyggd i trappan? Frågan är om vi får se några här i Sverige med allt fler 100 procentiga lågentrékrav på landsbygdens grusvägar.

Dock skulle jag gärna se att Scania alltid levererade alla OmniExpresser med diodlampor i varselljusen istället för dagens vanliga 21W-glödlampor. Det känns som att jag bytt flera 21W-glödlampor varje månad det senaste halvåret. Detta medan de 2 och 3 år gamla Volvo 9700:orna aldrig får fel på sina diodvarselljus.

KG

Citat från: Ersa skrivet 06 april 2011, 22:41:38 PM
Dock skulle jag gärna se att Scania alltid levererade alla OmniExpresser med diodlampor i varselljusen istället för dagens vanliga 21W-glödlampor. Det känns som att jag bytt flera 21W-glödlampor varje månad det senaste halvåret. Detta medan de 2 och 3 år gamla Volvo 9700:orna aldrig får fel på sina diodvarselljus.

Varför inte eftermontera diodljus? Eller skriker den lampfel då? Då får man meka in ett effektmotstånd...

Ersa

Citat från: KG skrivet 06 april 2011, 22:56:43 PM
Varför inte eftermontera diodljus? Eller skriker den lampfel då? Då får man meka in ett effektmotstånd...

Inga problem med eftermonterade diodljus i samma lampsockel. Men både de stora och de mindre åkarna ser bara femtilappen som de kostar styck, och brukar tyvärr ha svårt att inse att den lilla satsningen innebär att de sparar in både pengar och väldigt mycket onödigt skruvande de närmsta tre-fyra åren. Skulle diodljusen sitta där redan från fabrik skulle det spara en hel del bekymmer.

Även lite halvsnålt att flaggskeppet OmniExpress har 21W-lampor i främre blinkers, backljus och dimbakljus, men dioder i bakre blinkers, bakljus och bromsljus. Varför inte dioder i alla ljus på hela bakstammen som den billigare(?) OmniLinken ju har från leverans?

Och en liten rund främre blinkers som knappt är 2 cm i diameter?  :-X Hur ska en främre blinkers då se ut? Tja, varför inte titta på vilken ny Setra som helst?

larsbudtz.dk

Scania selv, promoverer den iøvrigt som den længe ventede erstatning for OmniLine!  :P

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 06 april 2011, 20:57:59 PM
Är väl bra om det blir bredare gång i bussen för Ominexpressen är väldigt trång i gången .. 
Du kan få andra säten som är riktigt smala så att mittgången framträder som rena autostradan!! Så ser det ut på de OmniExpress som rullar i Örebro län. Jag föredrar dock bredare säten och smalare gång, för det finns inget värre än att sitta och knåda sig mot grannen.