SvOf utfärd på lördag!

Startat av Björn Forslund, 05 april 2011, 10:47:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla bussnackare!

På lördag 9/4 kör SvOf en utfärd till Flygvapenmuseum i Linköping. Museet har ju utökats med en ny del som berör "Kalla kriget" där den omtalade nerskjutna DC-3:an nu visas i fyndskicket.

Bussen vi åker med är SJ 2845, en bekväm Volvo B10M/ Säffle från -86 som har gott om sittplatser, och det finns fortfarande många lediga platser.

Vi välkomnar även er flygintresserade bussnackare att åka med, avfärd från Gullmarsplan norra terminalen (hpl C)kl 8:00. Efter ö k kan påstigning ske på andra platser utefter vägen.

Inträde och lunch ingår i priset, som är 350:-. Betalning sker på bussen.

Boka plats genom svofmail@gmail.com  Ange telnummer.

Välkomna till en tur med en lite modernare veteranbuss, den absolut sista som gått i trafik i SJ:s gamla färger!

Mikael Ringmarck

Det låter mycket trevligt. Synd man är i Mjölby i helgen. Inte så smidigt att sätta sig på tåget/bussen upp till Stockholm för att få åka 2845 ner till Linköping igen  ;D

Björn Forslund

Tänk om du får ta ratten en bit då? Från Linköping kan du ju rulla vidare mot Mjölby....

Mikael Ringmarck

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 april 2011, 20:13:19 PM
Tänk om du får ta ratten en bit då? Från Linköping kan du ju rulla vidare mot Mjölby....

Ja det är ju klart frestande.  ;D Vi får se vartåt det lutar nu när jag har hemuppgifter och prov på tisdag.

Är det någon som har besökt flygmuseet tidigare och har en uppfattning om hur stort det är?

Björn Forslund

Citat från: Mrbuss skrivet 06 april 2011, 12:07:41 PM
Ja det är ju klart frestande.  ;D Vi får se vartåt det lutar nu när jag har hemuppgifter och prov på tisdag.

Är det någon som har besökt flygmuseet tidigare och har en uppfattning om hur stort det är?

Hej

Museet är stort. Jag har besökt det många gånger under årens lopp.  Det har byggts till i etapper, varav den senaste är dedikerad åt "Kalla kriget".
Annars finns det mycket godis här, allt från pionjärtidens bräckliga konstruktioner av pinnar o duk, via storheter som t ex S31 Spitfire, J26 Mustang, J34 Hawker Hunter, J35 Draken och så givetvis Viggen som nu också gått till historien. Klart sevärt! Mycket är uppställt i miljöer med autentisk rekvisita omkring.

Ersa

Museet är rejält utbyggt och rekommenderas varmt. Här kommer några få smakprov från mitt senaste besök i vintras.

Junkers Ju86, kallad B3 i Flygvapnet.

En Consolidated Catalina, med beteckning Tp47 här i Sverige. Ovanför en S31 Spitfire, och i bakgrunden en J29 samt en sovjetisk MiG15, som var modellen som sköt ner både den svenska DC3:an och Catalinan ovanför Östersjön 1952.

Den bärgade DC3.an, eller Tp79 som den hette i Flygvapnet. Har en helt egen mörk dyster avdelning i källaren.

Ett av fyra decennier som representeras i nya delen. 1950-, 60-, 70- samt 80-talet.
Denna är vardagsrummet i 1970-talsdelen.

Danne B.

Ahh... Tyvärr så ska nu då min mamma flytta precis den dagen, så jag måste nog tyvärr hoppa över utfärden!

Hade ju varit riktigt skoj att åka med på det där, och man kanske tillochmed hade fått ratta en bit om man bett snällt?! :) Eller hur funkar det?

//Danne

Björn Forslund

Citat från: Danne B. skrivet 06 april 2011, 17:03:59 PM
Ahh... Tyvärr så ska nu då min mamma flytta precis den dagen, så jag måste nog tyvärr hoppa över utfärden!

Hade ju varit riktigt skoj att åka med på det där, och man kanske tillochmed hade fått ratta en bit om man bett snällt?! :) Eller hur funkar det?

//Danne

Givetvis får man sitta bakom ratten om man är bussförare! Det brukar vara flera som turas om på längre turer.

K R

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 april 2011, 10:47:13 AM
Bussen vi åker med är SJ 2845, en bekväm Volvo B10M/ Säffle från -86 som har gott om sittplatser, och det finns fortfarande många lediga platser.

Vi välkomnar även er flygintresserade bussnackare att åka med, avfärd från Gullmarsplan norra terminalen (hpl C)kl 8:00. Efter ö k kan påstigning ske på andra platser utefter vägen.

Inträde och lunch ingår i priset, som är 350:-. Betalning sker på bussen.

Hej!

Jag har erfarit att avfärden från Gullmarsplan är senarelagd till kl. 9:00 och att det fortfarande finns lediga platser på bussen.
Kan vara värt att påpeka detta med tidsändringen, det kanske gör skillnad för någon som är i valet och kvalet
om den skall åka med.

mvh K R

Mikael Ringmarck

Kul att se och höra vad som finns på museet!  :D Det är fasen att det är så mycket pluggande i helgen...