Moped i Borås

Startat av Peter Öden, 05 april 2011, 07:35:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

I början på 70-talet fotograferade jag denna "moped" i Borås. SJ 0069.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Precis som jag minns det från den tiden. Bussen är på väg till Svenljunga. Moped i Djupadalsbacken var ingen höjdare precis. I varje fall inte när man körde uppför den. Förutom en brant backe så var det nära toppen närmast en 90-graderskurva för att svänga åt höger om man skulle mot Tranemo eller Svenljunga. Precis på toppen hade dock Fritz Larsson påpassligt placerat sin verkstad för tunga fordon. Den finns kvar än i dag och drivs av sonen Ulrik, men huvudinriktningen är dock nu att vara bussbolag.

På stationshuset kan man se den gamla banderollen från det att TR-Baren fanns. Föreståndarinnan var en rätt säregen person och hon gillade inte gäster som bara beställde kaffe och bakverk. Lagad mat skulle det vara: gröt på morgonen och husmanskost till lunch. Ändå hade hon stadens bästa bakverk. Hennes bananbakelser var superba. Dessutom var lokförare inte välkomna som gäster. Hon hade en enastående förmåga att känna igen lokförare, fast de på den tiden i regel inte hade uniform.

En dag runt 1980 kom disponent A på TR och frågade om jag var intresserad av att köpa TR-Baren i Borås. Villkoren var mycket förmånliga men trots allt kände jag till bättre sätt att slita ihjäl sig så det blev ingen affär. Men bra nära var det. Ingen annan nappade heller varför den lades ned. Men ibland så här på ålderns höst funderar man på varför man inte vågade mer.

Ulf Berlin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2011, 08:14:25 AM
... Men ibland så här på ålderns höst funderar man på varför man inte vågade mer.

Käre Staffan.
Vi är nog många här på olika forum och framför allt här på"Busshistoriskt forum"som är glada att du inte skiftade karriär
då denna nya nog skulle ha tagit alltför mycket tid och inte hade gett så mycket övrig tid
till bilddokumentationer ;)
När ändrades linjenumret på Svenljungalinjen från 70 till nuv 301/302?/Ulf

Olof Lagerkvist

Citat från: Ulf Berlin skrivet 05 april 2011, 13:32:52 PM
Käre Staffan.
Vi är nog många här på olika forum och framför allt här på"Busshistoriskt forum"som är glada att du inte skiftade karriär
då denna nya nog skulle ha tagit alltför mycket tid och inte hade gett så mycket övrig tid
till bilddokumentationer ;)
När ändrades linjenumret på Svenljungalinjen från 70 till nuv 301/302?/Ulf

Det här är något jag också undrar så jag har inget svar, men utvecklar gärna frågan lite, så att säga, eftersom frågan angräsar till ett par saker jag inte fått klarhet i. :)

Om jag förstått rätt gick den gamla SJ-linjen Göteborg-Värnamo via Svenljunga innan riksväg 27 byggdes. Men var det den som hette linje 70? Jag har för mig att den hette 834 eller något liknande men den bör naturligtvis hetat något annat innan 8xx-serien började användas.

Fanns det på den tiden någon annan busslinje via gamla vägen Lockryd-Länghem mot exempelvis Limmared eller Gällstad?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 05 april 2011, 13:52:08 PM
Det här är något jag också undrar så jag har inget svar, men utvecklar gärna frågan lite, så att säga, eftersom frågan angräsar till ett par saker jag inte fått klarhet i. :)

Om jag förstått rätt gick den gamla SJ-linjen Göteborg-Värnamo via Svenljunga innan riksväg 27 byggdes. Men var det den som hette linje 70? Jag har för mig att den hette 834 eller något liknande men den bör naturligtvis hetat något annat innan 8xx-serien började användas.

Fanns det på den tiden någon annan busslinje via gamla vägen Lockryd-Länghem mot exempelvis Limmared eller Gällstad?

Jag minns inte heller när det skedde men det var något som bör ha kommit med Älvsborgstrafiken. Alltså inte före 1983 i varje fall.

Den gamla linjen Göteborg-Värnamo gick Värnamo-Gislaved-Tranemo-Svenljunga-Kinna-Skene-Göteborg. Alltså som dagens linje 300 Tranemo-Göteborg. Linjenumret var i SJ:s expressbusserie som först hade 3xx-nummer och sedan fick 8xx-nummer. Alltså först 334 och sedan 834. Oftast kallades den nog rätt och slätt för 34-an.

Bussarna till Svenljunga gick förstås gamla 27-an via Gånghester och Målsryd men i övrigt samma väg som i dag. Vissa turer fortsatte till Älvsered. Då som nu. Linje 72 gick Borås-Hillared-Länghem-Limmared-Tranemo. Detta gällde sommaren 1976 men torde ha varit likadant hela 1970-talet.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2011, 14:35:50 PM
Jag minns inte heller när det skedde men det var något som bör ha kommit med Älvsborgstrafiken. Alltså inte före 1983 i varje fall.

Den gamla linjen Göteborg-Värnamo gick Värnamo-Gislaved-Tranemo-Svenljunga-Kinna-Skene-Göteborg. Alltså som dagens linje 300 Tranemo-Göteborg. Linjenumret var i SJ:s expressbusserie som först hade 3xx-nummer och sedan fick 8xx-nummer. Alltså först 334 och sedan 834. Oftast kallades den nog rätt och slätt för 34-an.

Då har jag fattat den biten rätt i alla fall.  :)

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 april 2011, 14:35:50 PM
Bussarna till Svenljunga gick förstås gamla 27-an via Gånghester och Målsryd men i övrigt samma väg som i dag. Vissa turer fortsatte till Älvsered. Då som nu. Linje 72 gick Borås-Hillared-Länghem-Limmared-Tranemo. Detta gällde sommaren 1976 men torde ha varit likadant hela 1970-talet.

Okej, linjenummer 72 alltså. Det jag funderar över är alltså hur linjerna gick innan riksväg 27 delen Aplared-Gislaved byggdes (det bör väl ha varit alldeles i slutet av 60-talet). Jag hade fått för mig att även busslinjen Borås-Tranemo gick via Svenljunga innan den här vägsträckan byggdes men den gick alltså gamla vägen via Hillared-Länghem-Limmared-Tranemo?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-