Huvudmeny

Kan man avskaffa länen?

Startat av Ersa, 04 april 2011, 21:16:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: JDS skrivet 06 april 2011, 10:30:39 AM
Tja, nu är vi ju inne på mer personliga ställningstaganden men att avskaffa landstinget av det skälet tycker jag åtminstone i Stockholm vore att kasta ut barnet med badvattnet! Visst, nykvarnsborna blir säkert glada över lite mer samarbete med Strängnäs osv, men om det ska ske till priset av att kommunikationerna mellan de mer centrala kommunerna äventyras så är ingenting vunnet. Man kan inte bara fokusera på det positiva med det man vill göra, det ska överväga nackdelarna också!

Visst är det ett personligt ställningstagande! :-) Menar dock givetvis inte att man inte ska/bör samarbeta på "alla" håll, d.v.s. även mellan de mer centrala kommunerna, vad jag menar är att just en landstings- eller regionsgräns inte behöver vara "absolut" vad gäller samarbete mellan kommuner.

För min egen del (samt många bekanta) är just landstingen lite diffusa. Vi röstar även på den nivån varje val och visst, sjukvård och kollektivtrafik känner de flesta till innefattas av landstingets ansvarsområden, men det är ändå lite svårt (tycker jag) att se exakt vilket mervärde landstingen tillför i dagens Sverige som inte kommun (och kommuner i samarbete) samt staten skulle kunna hantera. T.ex. skulle Skånetrafiken kunna ägas direkt av de kommuner som är berörda, eller? Dessutom har sjukvården i Skåne stora problem med både budget och hur den styrs.

Men självklart måste man överväga nackdelarna också. Du får gärna lista några av dessa för lite nyansering.  ;)

JDS

Tja, här är några:

- Samarbete kräver massor av kommunikation. Dels är detta personal- och tidskrävande, så det kostar en hel del. (Mer än man sparar, vill jag förmoda!) Dels innebär det fördröjda beslut, vilket går ut över kvaliteten.

- Verksamheten blir betydligt mer utsatt för oenighet och lokalt godtycke som leder till tokiga beslut. Om kommunerna inte kommer överens blir det ju riktigt svårt att åstadkomma gemensamma satsningar!

Walter

Citat från: Peter L skrivet 06 april 2011, 10:52:44 AM
Visst är det ett personligt ställningstagande! :-) Menar dock givetvis inte att man inte ska/bör samarbeta på "alla" håll, d.v.s. även mellan de mer centrala kommunerna, vad jag menar är att just en landstings- eller regionsgräns inte behöver vara "absolut" vad gäller samarbete mellan kommuner.

För min egen del (samt många bekanta) är just landstingen lite diffusa. Vi röstar även på den nivån varje val och visst, sjukvård och kollektivtrafik känner de flesta till innefattas av landstingets ansvarsområden, men det är ändå lite svårt (tycker jag) att se exakt vilket mervärde landstingen tillför i dagens Sverige som inte kommun (och kommuner i samarbete) samt staten skulle kunna hantera. T.ex. skulle Skånetrafiken kunna ägas direkt av de kommuner som är berörda, eller? Dessutom har sjukvården i Skåne stora problem med både budget och hur den styrs.

Men självklart måste man överväga nackdelarna också. Du får gärna lista några av dessa för lite nyansering.  ;)

Just kollektivtrafik med buss och tåg och även sjukvård är verksamheter som kräver mycket kapital och bör därför ha en stor huvudman typ Region/Landsting. Visst skulle man kunna ordna detta med att man i förekommande fall ordnar en organsiation för detta mellan inblandade kommuner men risken för detta är ju att någon eller några parter inte drar jämnt med andra eller inte vill satsa pengar i nödvändig omfatting och sådeles stjälper verksamheten. Detta är ju just nu aktuellt i Värmland
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Tack Walter och JDS, håller med er båda om de farhågor/risker ni beskriver. Vore väldigt intressant att se en utredning som går till botten med för- och nackdelar och ser om det överhuvudtaget finns något att spara. För som "vardagssvenne" är det väldigt enkelt att gnälla över dyra politiker och dyr administration utan att se vad alternativet skulle kosta...  :D

Kristofer

Citat från: JB skrivet 04 april 2011, 23:51:47 PM
Dessutom finns Gotland som egentligen har för få invånare för att vara en egen region, men som av geografiska skäl kanske blir det ändå.

Den som lever får se.

Den som lever har redan fått se. Gotland fungerar som region sedan 1997, och nu har man dessutom i all marknadsföring bytt namn på kommunen till Region Gotland. För närvarande jobbar man på att få döpa om kommunfullmäktige till regionfullmäktige, men vi har redan regionsråd istället för kommunlråd.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.