Vad styr vilka fordon som används i lågtrafik (SL)?

Startat av Mikey, 03 april 2011, 23:04:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Hej,

Jag har grubblat en del på en fråga som jag inte riktigt kan hitta svar på. Det är vad man tar hänsyn till när man tursätter bussar på t.ex helger. På vardagar skickar man väl ut mer eller mindre hela vagnparken i trafik, men på helger måste man välja vilka fordon som skall ut i trafik, och vilka som får stå vid garaget. Idag (söndag) fick jag åka en väldigt sliten vagn som röck och hoppade, och knappt orkade upp för backarna. Även andra äldre fordon med mer eller mindre sönderbombade inredningar används samtidigt som det utanför garaget står rad efter rad med nya fina fordon som inte används. Detta förstår jag mig inte riktigt på varför, så är det någon här inne som vet anledningarna?
(De fordon som står utanför garaget är av samma typ som de i trafik och går på samma bränsle, så det har inget med lågentre/miljöklasser att göra.)

BadTab

Vad jag vet så är det ju specat att vissa linjer ska ha en viss vagntyp (led/boggi/normal, med regional eller förortsstandard vad gäller inredning), resten är ju slumpen som avgör..

Ersa

Citat från: BadTab skrivet 03 april 2011, 23:44:00 PM
Vad jag vet så är det ju specat att vissa linjer ska ha en viss vagntyp (led/boggi/normal, med regional eller förortsstandard vad gäller inredning)

Visst är det så, plus att man måste räkna in hela omloppet. Om en enda linje under trafikdagens omlopp har krav på t.ex ledvagn, lågentré eller nåt annat, så blir det ju att tursätta en vagn som uppfyller denna linjes krav. Och då får ju den rulla vidare även på andra linjer. "Omloppstekniska skäl" kallar man det.
Därför kan det bli att det t.ex alltid körs ledvagnar på korta glest befolkade turer på udda tider kanske en söndag morgon, just för att det omloppet senare ingår en tyngre linje som det är ledvagnskrav på.

Sen händer det ju då och då att man som insatt förare ibland får lov att ta ett snack med jourhavande driftledare och ifrågasätta vagnsutsättningen, för att då tillsammans klura ut en smidigare lösning som både företaget och resenären vinner på. Man kanske hittar just en mycket mera lämplig buss för trafiken i fråga, som inte skall användas under omloppstiden. Som när jag mer eller mindre krävde en MaxCi för att köra "flex" med i Umeå, eller när jag bytte en Neoplan mot en Volvo 9700 för en enda sväng Uppsala-Stockholm och retur 23:00-02:00 en söndag natt. (Oerhört bra byte!) ;)

Omnilasse

Min erfarenhet från SL-området är nog inte riktigt den som beskrivs här heller. Tycker i regel att man sätter ut nya bussar från de flesta depåer även på helgerna. Jag kommer bara på en depå där man sätter ut lite äldre även på helgerna - men där har man ganska kort med kortvagnar (om uttrycket tillåts) - och man sätter ju inte ut ledbussar om det inte behövs - eller kanske inte ens är lämpligt/möjligt på grund av vändmöjligheter/vägstandard etc som inte uppfyller kraven. Normalgolv kan ju också vara betydligt bekvämare att köra med på landsortslinjer exempelvis (som kan ingå i omloppen), även om bussen må vara av ett äldre slag...

Erling.L

Vet inte hur det funkar i SL land men när jag jobbar på GS Kruthusgatan o planerar helgen

1. Nattomloppen tillsätts med kamera bussar.
2. Dom bussar med minst fel
3. På söndagen ser man till o ta bussar som ej rullat lördagen för o minska risken för problem på måndagen.

lite hur ja tänker om utsättning iaf
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616