Huvudmeny

Arlanda

Startat av Susanne, 03 april 2011, 20:20:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

En bild från gårdagen på Arlanda.


Hoppas den gillas ;)

bussfan


Bussfanatikern

Jag har alltid undrat varför dessa gula bussar har ett dörrpar i mitten andra sidan?

groenis

För att kunna köra ut och hämta passagerare från flygplanen.

/Lennart

Bussmicke

Snyggt, jag gillar denna typ av inzoomade bilder
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christer K

Citat från: Bussfanatikern skrivet 05 april 2011, 01:15:46 AM
Jag har alltid undrat varför dessa gula bussar har ett dörrpar i mitten andra sidan?
Jag bara gissar, men de kör till hotell i området och bussen kanske kommer nära entrén då om bussen är utrustad med dörrar på bägge sidor.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Omnilasse

Citat från: Christer K skrivet 05 april 2011, 19:14:47 PM
Jag bara gissar, men de kör till hotell i området och bussen kanske kommer nära entrén då om bussen är utrustad med dörrar på bägge sidor.

/ Christer K

Jag tror nog svaret ovan om transporter mellan flygplan och gate är riktigare. Jo, jag vet att dessa linjer 10 & 14 och 17 inte går så - men man vill nog kunna använda dem även till det. På Arlanda är det ju rätt sällan som det behövs bussar från/till flygplanet (har bara sjäv fått åka de en gång) och då är det ju praktiskt att ha en gemensam bussflotta - eller iaf bussar som fungerar även för det. Eller så har man gjort en gemensam beställning och valt samma krav.

Detta hindrar förstås inte att det ligger lite i vad du säger också - det är mycket bagage som folk har på bussarna och det tar ju lång tid att få in och ut - på det sättet är det ju utmärkt att ha dörrar på bägge sidor när man stannar vid långtidsparkeringarna eller hotellen.

Patrik

Jag vet inte hur exakt alla hållplatser ser ut inne vid långtidsparkeringarna Alfa och Beta men det finns inga hållplatser på vänster sida och enda hotellet Radisson Blu har ingången på höger sida.

Förut fanns det några fler hållplatser på vänster sida vid terminalerna men nu är det bara linje 18 som har det.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Fox

Citat från: Omnilasse skrivet 05 april 2011, 20:08:16 PM
Jag tror nog svaret ovan om transporter mellan flygplan och gate är riktigare. Jo, jag vet att dessa linjer 10 & 14 och 17 inte går så - men man vill nog kunna använda dem även till det. På Arlanda är det ju rätt sällan som det behövs bussar från/till flygplanet (har bara sjäv fått åka de en gång) och då är det ju praktiskt att ha en gemensam bussflotta - eller iaf bussar som fungerar även för det. Eller så har man gjort en gemensam beställning och valt samma krav.

Detta hindrar förstås inte att det ligger lite i vad du säger också - det är mycket bagage som folk har på bussarna och det tar ju lång tid att få in och ut - på det sättet är det ju utmärkt att ha dörrar på bägge sidor när man stannar vid långtidsparkeringarna eller hotellen.

Det kör regelbundet med passagerare med buss inne på airside (där flygplanen är) ibland bara 1 passagerare och ibland fulla bussar. Detta beror lite på var passagerarna kommer ifrån och vart de skall...finns olika säkerhets zoner inom flyget. Vissa flygplatser är "smutsiga" vilket innebär att säkerhetskontrollen inte är godkännd inom tex Eu.
Det är ganska livlig busstrafik inne på airside med passagerare....inget man direkt tänkerpå som resenär men märker som anställd på flygplatsen.
Ang dörrställningen beror den på att man skall kunna hämta och lämna från alla håll med bussen. Vissa bussgater lämnar man på vänstersida och vissa tvärt om, b eror oxå lite på åt vilket håll bussens vidare färd är...inte så lätt och vända ibland alla flygplan och bagagetrukar och alla andra fordon och släp.

groenis

På slutet av åttiotalet så hade man tio Scanior.
En kund som jag fick in i droskan frågade om jag hade erfarenhet av bussar javisst svarade jag och berättade om korta tid på flygbussarna
när de gick i SL trafik.

Kunden berättade att de hade levererat tio rampbussar till Arlanda och ett par månader senare hade dåvarande LFV frågat om
det gick att höja taket en decimeter.
Varför frågade man från Scanias sida,
Ju den kvinnliga personalen på SAS hade problem att gå in och ut ur bussarna med hatten på.

Scania räknade på jobbet och det skulle kosta runt en miljon per buss för att höja taket samtidigt kunde man inte garantera att det skulle bli tätt i den nya skarven,
Så de tyckte att de skulle bli billigare om "buljongråttorna" rev av sig "kapsylen" och gick in som folk istället.

Under min tid som förare fram och tillbaka så var alltid många av den kvinnliga SAS personalen lite snorkiga,
Alla andra bolag var glada och trevliga hälsade även om man bara var väsklastare till bussarna.

/Lennart