Efter knappt 4 månader kommer nästa buss [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 03 april 2011, 20:04:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Här kommer lite mer från Borås. Vid tidtabellsskiftet den 12 december förra året drogs busstrafiken på Sandwallsgatan in. Senast var det linje 6 som gick dit, men sedan detta datum trafikeras inte hållplatserna Sörmarksliden och Sandwallsgatan. Om detta har vi kunnat läsa i detta forum och det har bl a föreslagits att varannan tur på linje 8 skulle gå dit. Men resultatet blev alltså att det blir linje 4 som får ta en avstickare dit. Imorgon den 4 april börjar denna linje gå där.

Här några bilder tagna innan 6:an slutade gå i området - närmare bestämt den 18 november 2010.

BL 080 har svängt in på Sandwallsgatan från Sörmarksgatan. Linje 8:s hållplats Krusmyntagången på Sörmarksgatan syns ovanför bussen.

080 har stannat vid hållplats Sörmarksliden.

Här har bussen vänt och kommer längs Sandwallsgatan på väg mot centrum och regementet.

Zella

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 04 april 2011, 00:42:37 AM
Är det dessa som är fd GS:are.

Ja, Borås Lokaltrafiks MAN A21 med nummer 080-088 kommer från Göteborgs Spårvägar. Det märks i bussarna bäst genom att plexiglasskivan för att skydda föraren sitter kvar. Det må vara starkt subjektivt men jag tycker att de ursprungliga GS-arna går bättre (sett ur passagerarsynpunkt) än BL:s ursprungliga och jämnåriga MAN A21 038-041.

Olof Lagerkvist

Tack för bilderna Bernt!

Nu ska det bli intressant hur länge den linje 4 som införs idag får vara kvar i samma form. Jag har en känsla av att upplägget är tillräckligt märkligt för att det ska krävas några ytterligare förändringar innan det blir bra. Men vi får hoppas att linjen blir lite mer begriplig för resenärerna nu i alla fall!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Omnilasse

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 04 april 2011, 08:43:17 AM
Tack för bilderna Bernt!

Nu ska det bli intressant hur länge den linje 4 som införs idag får vara kvar i samma form. Jag har en känsla av att upplägget är tillräckligt märkligt för att det ska krävas några ytterligare förändringar innan det blir bra. Men vi får hoppas att linjen blir lite mer begriplig för resenärerna nu i alla fall!
Fast vad skulle man ha gjort istället? Det blir väl lika konstigt med linje 8 i sådana fall? Visserligen kunde man ha någon buss som har vändhållplats där - men ser man på bilderna verkar ju inte underlaget vara alltför stort. Och att ha fler linjer förstör ju tanken med något slags stomnät. Tycker nog ändå att 4:an verkar vara det vettigaste - om man alls ska ha någon trafik dit (verkar ju inte vara så många som bor där och inte så långt att gå upp till Skillingsgatan eller Hansinggatan.) Frågan är om inte många går upp dit ändå - eftersom 8:an väl har lite snabbare körtid in till Centrum.

Olof Lagerkvist

Citat från: Omnilasse skrivet 04 april 2011, 09:01:33 AM
Fast vad skulle man ha gjort istället? Det blir väl lika konstigt med linje 8 i sådana fall? Visserligen kunde man ha någon buss som har vändhållplats där - men ser man på bilderna verkar ju inte underlaget vara alltför stort. Och att ha fler linjer förstör ju tanken med något slags stomnät. Tycker nog ändå att 4:an verkar vara det vettigaste - om man alls ska ha någon trafik dit (verkar ju inte vara så många som bor där och inte så långt att gå upp till Skillingsgatan eller Hansinggatan.) Frågan är om inte många går upp dit ändå - eftersom 8:an väl har lite snabbare körtid in till Centrum.

Jag tror det upplägg som införs nu har några problem. Ett är att bussen på linje 4 ska köra upp dit och vända tillbaka och sedan fortsätta på Trandaredsgatan. Resenärer som ska åka t ex Trandared-Sjukhuset eller liknande tror jag upplever det lite tokigt att behöva åka upp dit och vända när det som du säger är väldigt lite resenärer dit.

Att köra varannan tur på linje 8 dit hade inte blivit lika konstigt eftersom det då ändå hade blivit ändhållplats. Jag tror egentligen att upplägg med varierande ändhållplatser inte behöver vara svårare att kommunicera mot resenärerna än sådana här saker med linjer som fortsätter som andra linjer enligt ett lite halvhemligt upplägg. Det finns nog risk för en del missförstånd eftersom man verkar ha missat att informera om att det är bussar på linje 2 som fortsätter som linje 4 vid Husbondegatan. Det riskerar alltså att bli så att resenärer kliver av där för att byta buss när man istället skulle suttit kvar på samma buss.

Men vi får ge detta lite tid och se hur det mottas av resenärerna.

Jag har tidigare varit inne på att man borde samordna linjerna mot Svensgärde och Sörmarken eftersom dessa områden ligger väldigt nära varandra och har ganska dåligt resenärsunderlag var försig. Om man bygger en bussgata mellan områdena skulle man kunna slå ihop linje 3 och 4 och spara in ett antal omlopp utan att det skulle bli för trångt någonstans. Resurserna man sparar tror jag gör bättre nytta på andra linjer.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Ja hur detta blir ska bli intressant att följa . Det underliga är ju ändå att på linje 6 går det med 2 olika ändhpl men inte på linje 8  Var finns logiken??  Och som sagt när inge vet att samma buss byter nummer är det ju upplagt för att det ska bli galet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 april 2011, 08:21:16 AM
Ja, Borås Lokaltrafiks MAN A21 med nummer 080-088 kommer från Göteborgs Spårvägar. Det märks i bussarna bäst genom att plexiglasskivan för att skydda föraren sitter kvar. Det må vara starkt subjektivt men jag tycker att de ursprungliga GS-arna går bättre (sett ur passagerarsynpunkt) än BL:s ursprungliga och jämnåriga MAN A21 038-041.

Minst en skillnad till är det och det är bakdörrar som öppnas inåt på fd G-S men B-L har utgående dörrar ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina