Huvudmeny

udda karosser

Startat av Mr:bussis, 03 april 2011, 02:29:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr:bussis

Nån som känner till om det finns nån annan udda kaross som bygger på scania och volvo mer än säffle? helst nån buss i sthlmområdet?

Fredde

Citat från: Mr:bussis skrivet 03 april 2011, 02:29:45 AM
Nån som känner till om det finns nån annan udda kaross som bygger på scania och volvo mer än säffle? helst nån buss i sthlmområdet?

Arriva har väl några Bekhof, som bygger på Scania, i Märsta (7111-7118).

Andreas91

Ett annat tips är att spana på exempelvis linje 676 (körs i nuläget av Keolis (Busslink), men Nobina tar över i slutet av juni), där majoriteten av bussarna består av Vegor, där karosserna är tillverkade av Carrus och som då tillverkade Vega-karosserna i fabriken i Tammerfors, Finland. Nobina Tyresö tror jag också har ett par Vegor. Sedan tror jag att det är Ösmo som har tre stycken Scania Lahden Autokori Oy 402L. Utöver Vegorna i Norrtälje, så känner jag till ett antal Carrus Star - bussar, tror att de är 3 el. ev. 4 stycken, samt Lahden Autokori Oy Flyer 520, där jag har sett en iaf, kanske finns 2. Efter midsommar, då det nya avtalet drar igång, så kanske inte någon av dessa bussar lever vidare, men det får framtiden avgöra. :)

Det kan ha skett en del ändringar, men det är iaf vad jag kommer på här och nu och som det såg ut för relativt kort tid tillbaka.

Edit: Det är Norrtäljebussarna som åsyftas när jag skrev att de kanske inte lever vidare efter midsommar, då som sagt Nobina tar över trafiken efter Keolis.

Frippe Fribas

Citat från: Mr:bussis skrivet 03 april 2011, 02:29:45 AM

• Som tidigare nämnts finns några Berkhof 2000 i Märsta.
  • Järfälla kommun har/hade en Helmark byggd på B12M-chassi.
  • Annars är nog Norrtäljetrakten ett hett tips om du söker ovanliga karosser, där kör Keolis med bl a Lahti Flyer och Carrus Star 502 som inte är så vanliga i SL-trafiken i övrigt och Fridströms har väl kvar sin Vest?
  • Det finns även några Scanior med kaross från danska DAB, men de står i malpåse i Keolis depå i Vallentuna och kan vara lite knepiga att få bild på.
  • I Ösmo kör Keolis med några Lahti 402 på Scaniachassi.
  • Arriva i Märsta har förutom Berkhofarna även några Volvo B10B med karrossmodellen Carrus City påbyggt.
  • Flygbussarna kör ju med ledbussar med karosser från Van Hool byggda på B12M-chassi.
  • Luftfartsverket(Svedavia?) körde åtminstone tidigare med några Lahti 402 ute på Arlanda, men jag vet inte om dessa finns kvar.
Det finns alltså en hel del (det finns säkert fler udda fåglar än ovanstående) att leta efter om du är villig att resa runt lite...
//Fredrik

Patrik

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 05 april 2011, 09:46:45 AM

• Som tidigare nämnts finns några Berkhof 2000 i Märsta.
  • Järfälla kommun har/hade en Helmark byggd på B12M-chassi.
  • Annars är nog Norrtäljetrakten ett hett tips om du söker ovanliga karosser, där kör Keolis med bl a Lahti Flyer och Carrus Star 502 som inte är så vanliga i SL-trafiken i övrigt och Fridströms har väl kvar sin Vest?
  • Det finns även några Scanior med kaross från danska DAB, men de står i malpåse i Keolis depå i Vallentuna och kan vara lite knepiga att få bild på.
  • I Ösmo kör Keolis med några Lahti 402 på Scaniachassi.
  • Arriva i Märsta har förutom Berkhofarna även några Volvo B10B med karrossmodellen Carrus City påbyggt.
  • Flygbussarna kör ju med ledbussar med karosser från Van Hool byggda på B12M-chassi.
  • Luftfartsverket(Svedavia?) körde åtminstone tidigare med några Lahti 402 ute på Arlanda, men jag vet inte om dessa finns kvar.
Det finns alltså en hel del (det finns säkert fler udda fåglar än ovanstående) att leta efter om du är villig att resa runt lite...
//Fredrik

Swedavias Lahti-bussar är inte kvar kan jag säga  :)
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Carl Eric

Sedan så rullar ju MAN bussar i linjetrafik hos Nobina både i Kallhäll, Södertälje och Nacka/Värmdö!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mr:bussis

Citat från: Patrik skrivet 05 april 2011, 10:14:19 AM
Swedavias Lahti-bussar är inte kvar kan jag säga  :)
Hej patrik:

Har du lust o hjälpa mig med en sak:

Vad ska norrtälje ha för nya vagnar nu när dom blir nobina?

bisquit

Norrtälje Skall ju VDL Dubbeldäckare och troligen en massa Volvo 8900 Lågentré!

Frippe Fribas

Det är nog lite tidigt att spekulera i det om inte insatta vill släppa den infon, men Volvo 8500, ev. 8700 och 8900 känns som rätt säkra kort i sammanhanget med tanke på att Nobina gärna köper Volvo och har en del sådana som blir över från tappade kontrakt i andra delar av SL-land till hösten.
Tydligen ville Nobina prova dubbeldäckare även på 639, men det gick inte så bra när någon kom på hur det såg ut i Hallsta...  ;)
//Fredrik

Carl Eric

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 april 2011, 13:45:50 PM
Tydligen ville Nobina prova dubbeldäckare även på 639, men det gick inte så bra när någon kom på hur det såg ut i Hallsta...  ;)
//Fredrik

Nu så har jag bara varit där en gång, men finns det inga möjligheter att vända innan bron eller uppe på bron?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Stefan P

Hej

När du kommer in på bstn. i Hallstavik så måste åka under bron för att ta dig från bussupställning till hållplatser där går det inte.

mvh Stefan P

Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan

www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige