Scania-Vabis provvagnar til GS 1937

Startat av sweman, 03 april 2011, 00:40:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

sweman

Enligt en artikel i Svensk Lokaltrafik 1949 påstås att "Scania-Vabis tillverkade 1937 ett par provvagnar av modifierad bulldoggstyp för Göteborgs Spårvägar, som medgåvo påstigning framför framaxeln och som blevo använda i enmansdrift. Motorkåpan hindrade dock i viss mån passagen genom dörren, och flera vagnar av denna typ byggdes ej."

Är det någon som känner till dessa bussar?

Redan 1935 och 1936 hade GS fått några Motalavagnar med karosser från Motala Lindholmen (en annan uppgift säger Hägglund & Söner) samt ASJ. Dessa finns dokumenterade på bild men jag kan inte påminna mig att jag sett de nämnda Scania-Vabis-provvagnarna.

Arne Porsman

Mats Karlsson

Motala-bussarna levererades 1935 och 1936. De hade inv.nr 1-5 där tre av dem hade Hägglunds-kaross och två ASJ-kaross. Scania-Vabis-bussarna med insteg framför framaxeln var av typ 8422 och levererades 1937 med inv.nr 8 och 9. De hade Hägglunds-kaross. Enda bilden jag har sett på någon av dessa bussar är ett vykort med Sjöfartsmuséet i bakgrunden. Sänd mig ett meddelande med Din e-postadress så mailar jag vykortet till Dig.

Bengt H

Fram till 1937 gick Göteborgs spårvägars alla bussar utan konduktör och då kan jag tänka mig att det fanns ett intresse av att testa olika lösningar för att förenkla för förarna att ta betalt. Bulldoggbussarna var ju inte optimala för enmansbetjäning, vilket däremot torpedbussarna var. Torpedbussarna var ju på väg ut vid denna tid.

År 1937 införde dock spårvägen konduktörer på bussarna. En mängd 16-åringar anställdes och många av dessa blev företaget troget ända fram till pension. "1937 års män" blev ett begrepp på denna grupp som kom att bewätta många av spårvägens ledande befattningar fram till 80-talet.

Kan det kanske vara så att beslutet att gå över till tvåmansbetjäning fattades efter att man provat dessa frambyggda vagnar och konstaterat att de inte höll måttet. Det är ju i varje fall intressant att dessa två händelser, proven och rekryteringen av konduktörer, sammanfaller i tiden.

sweman

Tack Mats och Bengt för bild och mycket intressant information. Så kom då de båda för mig okända bussarna ut ur anonymitetens dunkel. Väldigt lika Motalabussarna för övrigt. Men tydligen var mitten av 30-talet alldeles för tidigt för frambyggda bussar även om företagen med enmansbetjäning skulle ha haft stor nytta av dem redan då. Fortfarande 1949 fanns det en hel del motstånd mot "nymodigheten" hos många, speciellt mindre företag. Men kanske kan man säga att "proppen gick ur" det året då leveranserna av frambyggda bussar började komma igång så smått i Sverige.

Arne Porsman

Silo

Dessutom när bolagen fick allt sämre ekonomi, och det blev för dyrt att betala ut två löner för att få turen körd. Intresant är att man också på många ställen hade "fasta" konduktörer vid en viss hållplats som tog upp avgifterna vid stor trafikantanhopning; t.ex. vid Gröna Lunds hållplats i Stockholm, där man hade spärrar som stod kvar till någon gång kring 1990. På så sätt var biljetteringsn klar när bussen kom, och alla kunde stiga på snabbt och smidigt utan att försena bussen nämnvärt.