Registeruppgifter från Östergötland

Startat av bilomnibussen, 02 april 2011, 14:54:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Lite då och då omtalas att stora delar av det gamla E-länsregistret är gallrat av misstag. Vilka årgångar är det som faktiskt finns kvar? I Vadstena landsarkiv? Jag söker närmast uppgifter om en Volvo troligen B 513 ca 1948 på linjen Igelfors-Vingåker samt en Renault likbil E 2614 från början av 1950-talet. Bussen ägdes av Bröderna Gustafssons Omnibustrafik (bör det ha hetat), bröder till Knut Oskar Gustavson. Linjen övertogs i mitten av 1950-talet av den sistnämnde. Bussen kan möjligen i stället varit registrerad i Örebro län. Tacksam för alla uppgifter!
Mvh Jan G

bilomnibussen

Kanske har någon en bilkalender för Östergötland från omkring 1953??
Mvh Jan G

bilomnibussen

Varit i kontakt med Ulf Reuterbrant som talar om att E-läns registerkort och -blad som avser fordon som före 1946 blivit nedskrotade eller överförda till annat län, är kastade. Beklagansvärt. Å andra sidan finns det papper på riktigt gamla fordon som fortfarande var kvar i registret 1946.
Mvh Jan G

Greger Larsson

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 april 2011, 20:49:05 PM
Varit i kontakt med Ulf Reuterbrant som talar om att E-läns registerkort och -blad som avser fordon som före 1946 blivit nedskrotade eller överförda till annat län, är kastade. Beklagansvärt. Å andra sidan finns det papper på riktigt gamla fordon som fortfarande var kvar i registret 1946.
Mvh Jan G

I så fall låter det inte så värst, för systemet med registerkort infördes väl 1941/1942? Och under krigsåren avregistrerades det inte så många fordon, däremot stod många förstås avställda("reservregistret"). 1946 och senare blev nog en utrensning men finns de korten kvar så är det som sagt inte så stor skada skedd.

1896

Farsan hade egen Taxi i Östergötland på -50 talet, vet att jag letat uppgifter i register där, men jag har inte hittat något.

bilomnibussen

Jag fattade saken så att samtliga papper av den sort som beskrevs, alltså även lakan, är slängda. Då är saken värre.
Mvh Jan G