Linje 4 i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 02 april 2011, 00:19:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

4:an hade ju nypremiär i Borås i december förra året efter flera års bortovaro. Nu ska den, som framgått av andra trådar, redan förändras och fredagen var sista dagen den gick som den gjort från den 13 december 2010. Därför kommer här några bilder från den sträckning som den inte längre ska trafikera: Husbondegatan-Brotorp.

Först några reprisbilder:

Vi inleder med en bild från första trafikdagen: BL 058 på Dalsåkersgatan på väg mot Brotorp den 13 december 2010.

053 ska strax svänga från Kransvägen ut på Gånghestersvägen den 17 mars.

Här har 053 vänt på Brotorp och kommer på Gånghestersvägen på sin väg mot sjukhuset.

Så några färskare bilder:

045 på Guldbrandsgatan på väg mot sjukhuset den 24 mars.

Samma buss på väg mot Brotorp har just lämnat Östergårdsplan...

...och svänger här in på Guldbrandsgatan den 24 mars.

043 på Kransvägen den 1 april.

Här kommer 045 på Kransvägen i motsatt riktning den 1 april.

En bild från ändhållplatsen vid Brotorp - här har 045 långrast eftersom man den 1 april körde två bussar på 4:an. Bakom står 724 som går på linje 11 som även den vänder här.

Här kommer de avslutande två bilderna:

BL 193 vid dåvarande 4:ans ändhållplats Kransvägen den 27 augusti 1987 - några dagar innan linjen mellan Kransvägen och Norrby försvann. Då gick både linjerna 4 och 5 här - sedan blev det bara 5:an.

Till sist en jämförelsebild från den 1 april där 045 kommer på Kransvägen vid hållplatsen Guldbrandshagen - på "gamla" 4:ans tid hette den alltså Kransvägen. Väntkuren står numera på andra sidan gatan, längre tillbaka gick bussarna bara åt ett håll här.

Jona

Tack för ett intressant och sevärt bildsvep....

Gillar det med då nu och sedan och historien om och bakom.

/J
MVH Filosofen Jona

the0fiskis

yngrot

Wow 193 var den första men inte sista Wiiman vi fick i Borås.. ;D   Måste dock erkänna att jag inte minns linje 4 på Kransvägen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 04 april 2011, 13:03:32 PM
Wow 193 var den första men inte sista Wiiman vi fick i Borås.. ;D   Måste dock erkänna att jag inte minns linje 4 på Kransvägen..

Det var väl inte särskilt många år linje 4 fanns med den sträckningen heller egentligen, 5-6 år kanske? Jag åkte själv med den någon av de sista turerna. Vill minnas att jag har en bild någonstans på den "i andra änden" vid vändningen vid Västra Nygatan/Dalbogatan på Norrby. (Där är det en stor parkeringsplan mittemot fotbollsplanen numera.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Mitt minne av 4an säger Tullen- Sörmarken   men inte alltid det är att lita på ...  ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 04 april 2011, 15:18:34 PM
Mitt minne av 4an säger Tullen- Sörmarken   men inte alltid det är att lita på ...  ???

Jo, men jag tror det var något tidigare. Omläggningen till Norrby-Kransmossen bör ha varit alldeles i början av 80-talet.
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 04 april 2011, 15:57:17 PM
Jo, men jag tror det var något tidigare. Omläggningen till Norrby-Kransmossen bör ha varit alldeles i början av 80-talet.

På 1950-talet gick linje 4 mellan Övre Byttorp (ICA-affären på Vindelgatan) och Trandared (varierade lite exakt var men i närheten av nuvarande Östergårdsplan). Sedan förlängdes den i förstnämnde ände cirka 200 meter till Tullen (samma vändplats som linjerna 8, 9 och 24) och i den andra i etapper för att slutligen nå Sörmarken. Eftersom inte jag (men väl mina föräldrar) bodde i Borås under åren 1964 - 1994 har jag ingen detaljkontroll på när linjerna ändrades.

1950-talets linje 4 motsvarar alltså ganska väl dagens linje 2 även om den förlängts i Tullen-änden. Linjerna 8 och 9 på 1950-talet gick så att det blev 15-minuterstrafik och gick via Göteborgsvägen. Att det var olika linjenummer berodde på att de efter centrum fortsatte till Lasarettet och gick olika vägar dit. Linje 8 via Bergdalen och linje 9 via Villastaden. Tvärtom i andra riktningen.

Bernt Talbrant

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 04 april 2011, 15:57:17 PM

Närmare bestämt den 30 augusti 1982. Det var då man gjorde om linjenätet i Borås - eller som det står på turlistans omslag: "Nu rumsterar vi om i hela lokaltrafiken!" Det var även då linje 1 tillkom. Här följer en sammanställning över stadslinjerna före och efter den 30 augusti 1982. Arbetsplats-, lågtrafik- och förortslinjer med (relativt) få avgångar är alltså inte medtagna.

Linje           Tidigare sträckning                                                        Ny sträckning
1                ---                                                                            Tullen-Södra torget-Brämhult(-Hyberg)
2                N Sjöbogatan-Södra torget-Dammsvedjan-Hedvigsborg        Norra Sjöbo-Södra torget-Sörmarken/Hulta sjukhem
3                Långesten-Södra torget-Trandared-Kransvägen                  Långesten-Södra torget-Lasarettet-Källbäcksryd
4                Tullen-Södra torget-Sörmarken/Hulta sjukhem                    Norrby-Södra torget-Trandared-Kransvägen
5                Borås central-Södra torget-Lasarettet-Brämhult                 Bergdalen-Södra torget-Trandared-Kransmossen
6                Furuberg-Göta-Södra torget-Norrmalm                              Furuberg-Göta-Södra torget-Bergsäter-Hulta
7                ---                                                                             Norrmalm-Södra torget-Kristineberg-Hedvigsborg
8                Norrmalm-Södra torget-Lasarettet-Källbäcksryd                  Norrmalm-Södra torget
9                Södra torget-Sjömarken                                                 (Hedvigsborg-)Dammsvedjan-Södra torget
10              Bergdalen-Södra torget-Bergsäter-Hulta                            Södra torget-Bergsäter-Solhem
14              Solhem-Bergsäter-Södra torget-Norrby-Ramnalid                 ---
S2              Norra Sjöbogatan-Södra torget                                        Norra Sjöbo-Södra torget
S4              Södra torget-Hulta-Trandared-Södra torget                       ---
S6              ---                                                                             Södra torget-Hulta-Trandared-Södra torget

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 04 april 2011, 15:18:34 PM

Som Staffan redah har påpekat är ditt minne att lita på.

Lite detaljuppgifter om sträckningen för linje 4 i Borås för den specialintresserade:

Gamla fyran har sitt ursprung från linjeomläggningen 1937 i samband med att Södra torget togs i bruk som gemensam centrumhållplats, då den tidigare linje 2 blev 4 Ryssby-Hestra-Södra torget-Söderkulla-Strömsdal-Brotorp-Södra stadsgränsen (vid Gånghester).

Efter kriget när restriktionerna lättades och bebyggelsen på Byttorp, Tullen och Trandared blev allt tätare, förlängdes linjen dels från Ryssby till Ekås och fick därutöver grenar till Trandared och Övre Byttorp. Linjen blev med sina grenar förmodligen något ohanterlig, så den delades upp i två linjer, dels linje 4, Övre Byttorp-Trandared och dels linje 14 Ekås-Brotorp-Östra stadsgränsen. Linje 14:s östra linjedel ändrades ganska snart till Bergsäter och 11:an fick ta över Brotorpsgrenen. Under större delen av 50-talet vände fyran vid Trandareds ring. Alldeles i slutet på decenniet förlängdes den, först till korsningen med Dalsåkersgatan, sedan ner via Östergårdsplan till Strömsdal med vissa turer ända till Brotorp. Den 14 juni 1964 bytte fyran ändhållplats med trean och kom därför att gå upp till Hulta i stället för att gå ner till Strömsdal. Linjen förlängdes sedan den 12 juni 1966 från Hulta till Sörmarken.

I andra ändan förlängdes fyran från Övre Byttorp till vändplatsen vid Hällegatan på Tullen 1959.

Således stämmer Yngrots minne i varje fall för åren 1966 - 1982.

Olof Lagerkvist

Tack för listan Bernt! Jag har infogat några kommentarer från mina minnen från den här tiden:

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 april 2011, 18:09:38 PM
Närmare bestämt den 30 augusti 1982. Det var då man gjorde om linjenätet i Borås - eller som det står på turlistans omslag: "Nu rumsterar vi om i hela lokaltrafiken!" Det var även då linje 1 tillkom. Här följer en sammanställning över stadslinjerna före och efter den 30 augusti 1982. Arbetsplats-, lågtrafik- och förortslinjer med (relativt) få avgångar är alltså inte medtagna.

Linje           Tidigare sträckning                                                        Ny sträckning
1                ---                                                                            Tullen-Södra torget-Brämhult(-Hyberg)

Jag får för mig att varannan tur på linje 1 gick via Källbäcksrydsgatan vid den här tiden och att detta senare ändrades till att gälla de tider på dygnet då linje 3 inte trafikerades. Exakt när den ändringen gjordes vet jag inte.

2                N Sjöbogatan-Södra torget-Dammsvedjan-Hedvigsborg        Norra Sjöbo-Södra torget-Sörmarken/Hulta sjukhem
3                Långesten-Södra torget-Trandared-Kransvägen                  Långesten-Södra torget-Lasarettet-Källbäcksryd

Linje 3 i den här versionen vände alltså runt parkeringsplatsen ovanför ICA-affären vid Brämhults Torg. Svensgärde servades inte av någon stadslinje vid den här tiden men det fanns en lite speciell skolbuss till Myråsskolan morgon och eftermiddag. Skolbussen motiverades av att många barn hamnade på fel sida riksväg 40 med tanke på Myråsskolan och den situationen förekom inte på någon annan plats i Borås. Senare förlängdes linje 3 till att istället vända omväxlande vid Kyllared respektive Svensgärdegatan och då drogs skolbussen in, den behövdes dessutom inte eftersom korsningen med riksväg 40 hade byggts om planskild.

4                Tullen-Södra torget-Sörmarken/Hulta sjukhem                    Norrby-Södra torget-Trandared-Kransvägen
5                Borås central-Södra torget-Lasarettet-Brämhult                 Bergdalen-Södra torget-Trandared-Kransmossen

Linje 4/5 hade ingen vändslinga vid Kransmossen utan "kvartersvände" runt Strömsdalsgaraget. Linjerna gick inte Svenljungagatan till Trandaredsgatan utan via Östergårdsplan och Trandaredsskolan. Detta innebar att när man stod i backen vid Östergårdsplan och skulle åka till Södra Torget kunde man endera ta linje 2 nedför backen eller linje 4 eller 5 uppför backen.

6                Furuberg-Göta-Södra torget-Norrmalm                              Furuberg-Göta-Södra torget-Bergsäter-Hulta
7                ---                                                                             Norrmalm-Södra torget-Kristineberg-Hedvigsborg
8                Norrmalm-Södra torget-Lasarettet-Källbäcksryd                  Norrmalm-Södra torget

Linje 7 och 8 trafikerade båda Norrmalm men linje 8 gick via nedre Norrmalm (Olovsholmsgatan-Ynglingagatan osv) medan linje 7 gick Döbelnsgatan. Linje 7 vände i vändslingan i änden av Engelbrektsgatan som idag men slingan runt Torgilsgatan trafikerades enbart på väg mot Centrum. Linje 8 gick inte upp till Engelbrektsgatan utan vände runt Torgilsgatan och hade en hållplats vid korsningen med Margaretagatan som ändhållplats.

9                Södra torget-Sjömarken                                                 (Hedvigsborg-)Dammsvedjan-Södra torget

Linje 9 hade från början ett litet komplicerat upplägg. Morgon och eftermiddag trafikerades linjen exakt som linje 7, mitt på dagen och mot kvällen vände den istället i vändslingan i änden av Bygatan. Det förekom en del missförstånd kring linjen så till slut tog man beslutet att inte ha linjer med varierande ändhållplatser. Då ändrades det så att de turer som fortsatte till Hedvigsborg skyltades linje 7 så att linje 9 bara förekom vissa tider på dygnet. Nu var det inte riktigt konsekvent, linje 3 fick ju två ändhållplatser i Svensgärde...

10              Bergdalen-Södra torget-Bergsäter-Hulta                            Södra torget-Bergsäter-Solhem
14              Solhem-Bergsäter-Södra torget-Norrby-Ramnalid                 ---
S2              Norra Sjöbogatan-Södra torget                                        Norra Sjöbo-Södra torget
S4              Södra torget-Hulta-Trandared-Södra torget                       ---
S6              ---                                                                             Södra torget-Hulta-Trandared-Södra torget
Olof Lagerkvist

... -- -.... -..- -- -.-