Inlandstrafiken, linje 45 och 63 klara

Startat av SMR, 01 april 2011, 18:47:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

#1
Inte helt väntat. Jag hade trott att Centrala Buss & Busspoolen skulle kunna återta kontraktet av 45N, 45S och 63 tack mycket vare den landsbygdstrafik man vunnit/återtagit i bl.a Strömsund, Berg och Härjedalen.

Nu när operatören är spikad börjar jag fundera på om bussarna kommer att få Norrtågs färger, samt om det blir krav på lågentré (dvs dubbeldäckare) på 45N och 63 som det är idag.

RoggaBoy

Dubbeldäckarna försvinner på Linje 63 iaf, vilket torde gälla på Linje 45 med.

Jan

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2011, 19:55:53 PM
Inte helt väntat. Jag hade trott att Centrala Buss & Busspoolen skulle kunna återta kontraktet av 45N, 45S och 63 tack mycket vare den landsbygdstrafik man vunnit/återtagit i bl.a Strömsund, Berg och Härjedalen.

Nu när operatören är spikad börjar jag fundera på om bussarna kommer att få Norrtågs färger, samt om det blir krav på lågentré (dvs dubbeldäckare) på 45N och 63 som det är idag.

För komfortens skull hoppas vi på normalgolv. Blir det inte 9700 Gods?
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Centrala Buss och Busspoolen kan ju vara de som kom på andra plats, en miljon dyrare. En utmärkt upphandling där det inte var så stor skillnad mellan anbuden.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 14:35:08 PM
Centrala Buss och Busspoolen kan ju vara de som kom på andra plats, en miljon dyrare. En utmärkt upphandling där det inte var så stor skillnad mellan anbuden.

Bifoga gärna länk till det du skriver om, så att alla slipper leta efter informationen.
Sidan: http://tabussen.nu/nyheteraktuellt/2011/linje-45-och-63.aspx
Direktlänk till doc-filen: http://tabussen.nu/media/24666/pressmeddelande%2045%2063.doc

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 april 2011, 21:51:55 PM
Dubbeldäckarna försvinner på Linje 63 iaf, vilket torde gälla på Linje 45 med.

Citat från: Jan skrivet 02 april 2011, 12:29:09 PM
För komfortens skull hoppas vi på normalgolv. Blir det inte 9700 Gods?

Jodå, nog verkar det som att dubbeldäckarna äntligen försvinner på båda dessa linjer. :)
Skönt för alla inblandade att få slippa kraven som Länstrafiken Västerbotten länge kämpat för att behålla. Krav som tvingade operatörerna att köra med dubbeldäckare. Jämför 45S Östersund-Sveg-Mora där Länstrafiken Jämtland aldrig krävt dubbeldäckare.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2011, 15:02:12 PM
Bifoga gärna länk till det du skriver om, så att alla slipper leta efter informationen.
Sidan: http://tabussen.nu/nyheteraktuellt/2011/linje-45-och-63.aspx
Direktlänk till doc-filen: http://tabussen.nu/media/24666/pressmeddelande%2045%2063.doc

Sorry men hade gärna länkat om det hade varit enkelt i en iPhone. Ska bli skönt att dubbeldäckarna försvinner men då kommer det på linje 63 delen Vännäs - Umeå vid 13.30 krävas en förstärkning, något som redan idag sker varje dag av Sjöströms Bussar med deras ledbuss.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 02 april 2011, 15:13:53 PM
Sorry men hade gärna länkat om det hade varit enkelt i en iPhone.

Då förstår jag! :)

Greger Larsson

Citat från: Jan skrivet 02 april 2011, 12:29:09 PM
För komfortens skull hoppas vi på normalgolv. Blir det inte 9700 Gods?

Komfortmässigt är väl ändå en dubbeldäckare inget sämre än en normalgolvsbuss? Kostnadsmässigt är däremot kanske det senare att föredra?
Dilemmat som uppstår är att en dubbeldäckare i godsutförande har plats för 50-55 sittande och ändå 6-7 pall/burplatser för gods. Överför man det till en normalgolvsbuss så blir ekvationen svårare.

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 april 2011, 16:16:13 PM
Komfortmässigt är väl ändå en dubbeldäckare inget sämre än en normalgolvsbuss? Kostnadsmässigt är däremot kanske det senare att föredra?
Dilemmat som uppstår är att en dubbeldäckare i godsutförande har plats för 50-55 sittande och ändå 6-7 pall/burplatser för gods. Överför man det till en normalgolvsbuss så blir ekvationen svårare.

En lösning vore ju...  nu är jag nog ute och cyklar med galna idéer, men ändå: Skulle man inte kunna köra rälsbussar längs Inlandsbanan, och då ha både fler än 55 resenärer samt över 7 pallar gods i dessa? 63:an skulle kunna gå med normalgolvad godsbuss mellan Umeå och Dorotea jvgstn.

Jan

Citat från: Greger Larsson skrivet 02 april 2011, 16:16:13 PM
Komfortmässigt är väl ändå en dubbeldäckare inget sämre än en normalgolvsbuss? Kostnadsmässigt är däremot kanske det senare att föredra?
Dilemmat som uppstår är att en dubbeldäckare i godsutförande har plats för 50-55 sittande och ändå 6-7 pall/burplatser för gods. Överför man det till en normalgolvsbuss så blir ekvationen svårare.


Greger, det som jag svarade på var låggolv.
I branschen i 40 år

Fikman

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 april 2011, 00:10:27 AM
Problemen har ju varit dessa specialbyggen som i många fall varit hantverksmässigt framtagna med skillnader i varje individ, att karosskvaliten varit tveksam o likaså reservdelshållningen, till sist att drivlinorna inte verka ha stoppat för påfrestningarna alternativt att bussarna körts på ett sätt de inte varit avsedda för.

Ser man till andrahandsvärdet så är det ju i princip noll o intet

Det som kommer att komma stort är väll kärra efter bussen, vissa i östersund har väll redan den lösningen, kan du gå med en dubbeldeckare och få med 70 pers och en 6 pallar gods och då kan en buss dra vagnen på morgonen och en annan buss tar "hem"vagnen på eftermidagen.

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 april 2011, 07:32:32 AM
Det blir snarare en normalbuss + släpvagn.

F.ö verkar släpvagnskörningen i Jämtland blivit en flopp då materialet inte sägs hålla måttet, det kan ju innebära dödsstöten för Bussgodset på vissa linjer

Hur har Ceris släpvagnar funkat då?
I branschen i 40 år

RoggaBoy

Citat från: Jan skrivet 03 april 2011, 07:46:49 AM
Hur har Ceris släpvagnar funkat då?

Dom verkar fungera bra Ceris släpvagnar, under förutsättning att man har en buss att dra dessa med. Har sett Cerisbussar i trafik i Umeå utan möjlighet att dra släpet, men annars verkar det inte vara några problem.