SL Scania Mars 2011 (Del 2): Keolis

Startat av Andreas91, 01 april 2011, 12:52:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Ersättningsbuss mot Akalla, i form av flexvagnen Keolis 5138 (minns ej om denna är Hornsberg eller Söderhallen, men gissar på den senare). Bussen är registrerad i slutet av år 1996, men är av 1997s modell. Bussen har dörrställningen 2+2+1:

Fick dagen därpå resa med denna krabat, nämligen Keolis 2120. Den ser och verkade ha varit med om en hel del i sitt liv (började fundera när jag såg kofångaren och underredet.) Bussen är en 1995:a och har dörrställningen 1+2+1: 

Väl inne, så såg den också lite smårisig ut. Jag valde att sätta mig längst bak på vänster sida i färdriktningen... Där var min och stolen intill lösa bakåt, så att så fort föraren gasade på, så for min och den andra stolen bakåt - vilken ride! :D Det lät kanske lite halvsnubbigt, men det var faktiskt ganska kul - att hålla i sig var ett gott tips! ;) En annan speciell grej med denna buss, var att det nog var första gången för mig som jag åkte i en buss med grön klädsel på stolarna, med undantag för lite blåa inslag... :P Här är en interiörbild:

Nu kommer bilderna ifrån gårdagen och vi börjar med en av Omnilinklederna som kom till Stockholm från LT Sörmland, i samband med att trafiken skulle utökas på stomlinje 179. Till höger står den, en buss som jag längtat länge efter att få se på bild, nämligen en ny Keolis 47XX-vagn. Först ut blev, som synes, Keolis 4777. Stort tack för tips från tråden rörande just Omnilinkkortvagnarna - hade inte åkt så långt norrut i Råstas trafikområde för att leta efter dessa, men då lossnade det. :P Tack igen!:

Jag fick skynda mig, för jag skulle åka vidare med linje 527 (det vart en mycket lång historia efter detta, som jag inte orkar ta upp nu. :P Från början ville jag ta en vanlig promenad i skogen, så att jag kom till Täby, men det vart bara kaos. Till slut hamnade jag rätt... Nästan iaf. ;) ) Ibland har jag koll och ibland noll koll, så jag hade ju inte kollat vilken buss jag skulle åka, för att komma till det som till slut blev Smedstorp. Jag tog första bästa, här Keolis 3727, men fick ju då lov att kliva av efter ett tag, då bussen inte gick längre än till Vaxmora. Själv skulle jag kanske dubbelt så långt till...:

Under den promenad som jag påbörjade, så kom jag till en busshållplats som jag hade passerat ett tag innan, nämligen Törnskogen. Där var det lite action:

Först ut, så var ledvagnen Keolis 3258 i riktning mot Vaxmora. Denna buss är ifrån år 2003 och har dörrställningen 2+2+1:

Strax efter, men i motsatta riktningen, så kom dagens andra nya 47XX-vagn, nämligen 4782. Precis som med ledvagnarna i 37XX-serien, så har även dessa dörrställningen 1+2+1. Precis som att stolstyperna varierar i ledvagnarna, så är det även så i dessa bussar:

Vid Smedstorp - hit kom jag med en tredje ny Omnilinkkortvagn, 4776, mao systern till bussen vid Sollentuna högre upp i tråden:

Hittade ingen stig mot Täby tätort, så det fick bli att knalla längs med Frestavägen hela vägen bort till Täby Kyrkby. Yippie...! -.- Nåväl, här kommer en av gårdagens relativt få bussar som trafikerar hela linje 527s sträckning, nämligen till Fornboda. Bussen är samma som var på bild från Sollentuna, 4777:

Sista bilderna är på gång! :)

Bussfanatikern

Så kul att få se den gamla Eskilstunabussen 2120 på bild. Såg att kusinen 2302 från Strängnäs hamnade på skroten förra året enligt Svensk busshistora. Undrar om samma öde väntar för den här bussen också?