Skulle det vara smart?

Startat av tågluffaren, 01 april 2011, 09:24:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tågluffaren

http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Busslinjer-byggs-in-under-tak/

Alla fattar ju att det är aprilskämt men skulle det vara smart i verkligheten?

Omnilasse

Citat från: tågluffaren skrivet 01 april 2011, 09:24:37 AM
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/Busslinjer-byggs-in-under-tak/

Alla fattar ju att det är aprilskämt men skulle det vara smart i verkligheten?
Nej, Snö och vind och vatten(is) kommer in från sidorna och riskerar ändå att ställa till problem. Fast det är klart att det är bättre än ingenting.  Men skulle man bygga en hel "strumpa" (alltså med glasväggar) runt stomlinjerna skulle det förstås vara utmärkt - sedan om kostnaderna står i proportion till nyttan är förstås en annan femma...

Anders Noren

Inför ombyggnaden av den s.k. "göteborgsbacken" på riksväg 40 ut från Jönköping utredde Vägverket tre möjligheter för att minska risken att få stillastående långtradare i backen på vintrarna: tak, markvärme eller utökad snöröjnings- och bärgningsberedskap. Valet föll på markvärme, så nu finns såvitt jag vet Sveriges första uppvärmda väg (som inte är en gågata) i Jönköping.

Så, tja, helt orimligt är det väl inte att sätta tak över gatorna, men kanske markvärme är bättre? Dessutom är båda åtgärderna dyra, så det lönar sig nog bäst att endast använda dem på de mest utsatta platserna.

Anders

mushkot

Citat från: Omnilasse skrivet 01 april 2011, 09:54:19 AM
Nej, Snö och vind och vatten(is) kommer in från sidorna och riskerar ändå att ställa till problem. Fast det är klart att det är bättre än ingenting.  Men skulle man bygga en hel "strumpa" (alltså med glasväggar) runt stomlinjerna skulle det förstås vara utmärkt - sedan om kostnaderna står i proportion till nyttan är förstås en annan femma...
Kan ju också kallas "Tunnelbana"...  ;D

Ersa

Eller så bygger man innerstadsspårväg. ::)

Olof Lagerkvist

Intervju med SL:s snögeneral Inge Winther.  ;D
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Noren skrivet 01 april 2011, 10:00:11 AM
Inför ombyggnaden av den s.k. "göteborgsbacken" på riksväg 40 ut från Jönköping utredde Vägverket tre möjligheter för att minska risken att få stillastående långtradare i backen på vintrarna: tak, markvärme eller utökad snöröjnings- och bärgningsberedskap. Valet föll på markvärme, så nu finns såvitt jag vet Sveriges första uppvärmda väg (som inte är en gågata) i Jönköping.

Anders

Carolinabacken i Uppsala fick värmeslingor redan på 1960-talet. Det är väl inte precis en väg men inte heller en gågata. Slingorna kom till därför att bussarna hade stora problem i backen vid halt väglag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2011, 11:09:58 AM
Carolinabacken i Uppsala fick värmeslingor redan på 1960-talet. Det är väl inte precis en väg men inte heller en gågata. Slingorna kom till därför att bussarna hade stora problem i backen vid halt väglag.

En bra dag ska man lära sig något nytt!

Hagri

Punktlighetstak :-) Ett tak för hur punktligt SL kan vara. :-)

PG

Hihi, ett aprilskämt om "punktlighetstak" som uppdaterades den 31 mars, SL verkar ha behov av lite punktlighet  ;)

Fikman

Kan väll vara vettigt över HPL för att öka trafiksäkerhet, specielt dom som ligger i backar, fast då är det nog vettigare med värme än tak