Dags igen för Metropol- och Capitolträff på Spårvägsmuseet

Startat av K R, 31 mars 2011, 22:22:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

K R

Hej!

Vid den förra träffen den 23 januari uppkom tanken på att träffas igen och då med bättre förutsättningar
att kunna visa digitaliserade bilder. Två deltagare hade nämligen tagit med sig sådana på CD resp USB-minne
och den stationära tillgängliga utrustningen visade sig tyvärr inte klara dessa format
och dessa bilder vill vi givetvis gärna titta på!

Denna gång kommer vi att disponera filmsalen, där man enligt uppgift kan koppla in egen medförd bärbar dator medelst likaså egen medförd överföringskabel. Jag tänker undersöka via mina kontakter om någon av dessa kan ta med denna nödvändiga utrustning. Det vore dock bra om någon av er som läser detta upprop och som tänker komma på träffen kanske kunde ta med
slik utrustning som back-up. Har ni egna bilder som ni vill visa, så tag som sagt gärna med dem!

Vi kommer alltså huvudsakligen att titta på bilder och diskutera kring dessa.
Fika kan vi göra i museets ordinarie kafé när vi blir sugna på detta.


Tid & plats m.m:

Söndagen den 17 april mellan kl. 12-15 (museets öppettid är 11-16).

Spårvägsmuseet, Tegelviksgatan 22, Stockholm Sö.

Inträdesavgift till Spårvägsmuseet är 40 kr (20 kr för pensionär).
Medlemmar i Spårvägsmuseets vänner har fritt inträde.


Länk till info om Spårvägsmuseets vänner:
http://sparvagsmuseet.sl.se/om-museet/undersida-2/sparvagsmuseets-vanforening/

mvh K R

K R

Hej!

Dags att lyfta tråden och påminna om ovanstående träff och då kan vi ju även passa på att titta på dessa bilder
som visar "lill-Macken", den mindre C-41 som sin första tid i Sverige provades hos SJ och som senare hamnade i Uddevalla.
Bilderna har tidigare skådats i detta forum och det kan även nämnas att bussen är bevarad hos en privatperson i Värmland.

Hos SJ...

http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Mackbuss02b.jpg

...och i Uddevallalivré:

http://i183.photobucket.com/albums/x24/Autotransit/scan%203/Mackbuss.jpg

mvh K R

HJP

****
Intressant!
Hade ingen aaaning om denna bussmodell. Nästan som en Capitol, med Metropol-utseende  :)

HJP

K R

Hej!

Dags att återigen lyfta tråden och påminna om den ovanstående träffen.

Hittade denna länkade bild på nätet, troligen tagen 1966:

http://galerii.yhistransport.eu/var/albums/Stokholm/Bussid/0089.32_wo_10-8-66_Odenplan.jpg

Två H21-capitoler på linje 33 möts på Odenplan och bakom den H21 som är på väg norrut mot Karolinska sjukhuset
står en förmodad H24 som borde gå på linje... (i rimlighetsordning enligt mig):
* 58  Denna linje delade som synes hållplatsen i bild med linje 33.
* 61  Passerade Odenplan men hade ett annat hållplatsläge.
* 33  En upphinnande eller förbikörd vagn på samma linje som H21:an framför.

Observera f ö dubbleringen av linje 58 på hållplatstavlan i bilden; linje 58 angjorde denna hållplats vid Odenplan
i båda linjeriktningarna, alltså mot såväl Norrbacka som Epidemisjukhuset (Roslagstulls sjukhus).

mvh K R

HJP

Citat från: K R skrivet 12 april 2011, 23:48:23 PM
Hej!

http://galerii.yhistransport.eu/var/albums/Stokholm/Bussid/0089.32_wo_10-8-66_Odenplan.jpg

Två H21-capitoler på linje 33 möts på Odenplan och bakom den H21 som är på väg norrut mot Karolinska sjukhuset

mvh K R
****
Underbar bild!
Tackar&Bockar!

HJP

Mr G

Citat från: K R skrivet 12 april 2011, 23:48:23 PM
Hittade denna länkade bild på nätet, troligen tagen 1966:

http://galerii.yhistransport.eu/var/albums/Stokholm/Bussid/0089.32_wo_10-8-66_Odenplan.jpg
Två H21-capitoler på linje 33 möts på Odenplan och bakom den H21 som är på väg norrut mot Karolinska sjukhuset
mvh K R

Detta är väl en Hammarbycapitol, eller? Fast sista året (åren?) blev väl Hammarby av med Capitoler till innerstadsgaragen för att täcka upp för de bussar som togs ur trafik för ombyggnad tll högertrafik. 33:an var väl på slutet en Hornsbergslinje, eftersom Büssing förekom ofta där. Känns som att 33:an kan ha tursatts från flera garage.
吉先生

K R

Hej!

Den frånvända mötande H21:an (75256), var det också en f d Hammarby-vagn?

mvh K R

Mr G

Mittåt, jag studerade den placeringslista från 1963 som Gunnar presenterat här tidigare, och då ser jag att bägge dessa vagnar har tillhört Brännkyrka. Jag har nåt vagt minne av att jag har hört att Brännkyrka körde 33:an, men jag kan blanda ihop. Och förresten tror jag att Brännkyrka liksom Hammarby blev av med sina capitoler de sista åren.
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 14 april 2011, 21:15:33 PM
Jag har nåt vagt minne av att jag har hört att Brännkyrka körde 33:an, men jag kan blanda ihop. Och förresten tror jag att Brännkyrka liksom Hammarby blev av med sina capitoler de sista åren.

Brännkyrka körde inte 33:an men kanske Nyboda (dvs efter 4 apr -64)  ;)
Nyboda hade väl åtminstone en del turer på 36:an iaf strax innan Dagen H.

Mvh Gunnar

Hasse L

#9
Nyboda tog över hela 36an från vintertidtabellen 64/65 och nog vill jag minnas att även 33an kom att tillhöra Nah sista tiden fram till högeromläggningen, men jag hittar inget nedtecknat om detta.

Mvh /H.

Hittade strax ett protokoll från sammanträde inför omplaceringen vid Tx Na (och Tx Li) den 18.10.1965, vari förutom tjänstegruppen 3601-10 också nämns 3301-08, den senare med tillägget: Ny grupp.

Mr H

En av de fåtaliga H21 som inte skickades till Pakistan var en Nybodavagn som var krockskadad och var skyltad linje 33. Det var säkert "autentisk" skyltning då hela bakpartiet var intryckt och åtminstone det bakre skyltskåpet inte gick att fälla ut (ja jag provade).

Mr H

Mr G

Men nog har man sett Büssing på 33:an också. Var det bara tillfälligt, eller kan den ha tursatts från Hornsberg samtidigt? 33:an känns annars som en typisk Söderlinje, men något säger mig att den under trådbussperioden tillhörde Hammarby. Jag vill dessutom ha det till att det förekommit H20 också, fast jag vet inte vad jag minns längre.

F ö fanns det för länge sen något som hette 64/33 ett tag också. Vagnar på 64:an som gick över till 33:an. Vet inte vilket år det här var. Men det kan knappast ha varit Metropoler eller F3:or som gick på 64/33.
吉先生

K R


Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 15 april 2011, 23:12:01 PM
Men nog har man sett Büssing på 33:an också. Var det bara tillfälligt, eller kan den ha tursatts från Hornsberg samtidigt? 33:an känns annars som en typisk Söderlinje, men något säger mig att den under trådbussperioden tillhörde Hammarby. Jag vill dessutom ha det till att det förekommit H20 också, fast jag vet inte vad jag minns längre.

Även om inte jag heller vet vad jag minns längre så känns linje 33 som en typisk Hornsberglinje för mig iaf under år 1962-64.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Ett sista utrop för söndagens träff på Spårvägsmuseet illustreras med bilden på länken nedan.

Fyra Capitoler trängs vid hållplats på Värtavägen, de tre synliga bakpartierna uppvisar tre olika målningsvarianter:

http://www.wasatrafik.se/sl/En%20lang%20rad%20%20SS%20%20bussar.jpg

mvh K R