Åtal mot busschaufför.

Startat av Janne Rickman, 31 mars 2011, 18:56:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

KG

Jag tycker man bör åtala staten i stället, för införandet av den idiotiska zebralagen.

preacher

Citat från: KG skrivet 31 mars 2011, 20:44:48 PM
Jag tycker man bör åtala staten i stället, för införandet av den idiotiska zebralagen.

Föga överraskande har ju olyckorna på just övergångsställe ökat lavinartat. Det är ju nästan o lura folk till att bli påkörda. I Karlskrona o säkert på fler ställen har man tagit bort många övergångsställe o lagt gatsten eller målat blått på gatan. Detta gör att folk i allmänhet tror att det är ett övergångsställe o bara går rätt ut i gatan framför bilar o bussar. Sen spelar det ju egentligen ingen roll var man kör på en oskyddad trafikant, man blir säkert som den åtalad för att man kör på nån ändå. Sen är det ju en sak o bli åtalad o en helt annan att bli dömd för det

//Pär
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

MartinMartin

Jag vet inte alls hur det gick till men Jag tycker att det vore idé att reducera antalet övergångsställen.
På den aktuella vägen är det övergångsställen före och efter varje sidogata och det är tätt mellan gatorna.
Uppmärksamheten skulle öka om det fanns ett övergångsställe att titta på istället för 10.

Hagri

Man kan tycka vad man vill om lagar men finns det en lag måste man följa den. Men samtidigt är de så att åtalet är en sak och en dom som vunnit laga kraft är en annan sak och det är vad som står i domen som är avgörande för skuldfrågan och eventuell påföljd.
Men samtidigt tror jag att zebralagen behövs. Det är nog även en kostnadsfråga där alternativet skulle vara att fler övergångställen skulle ljusregleras.
Trotts att i stort sett alla fordonsförare då och då mer eller mindre kör för fort tar man inte bort lagen om påföljd vid hastighetsöverträdelse.

Ersa

Tragisk olycka, och mina tankar går främst till flickans familj. :(

Vad gäller övergångsställen rent generellt borde egentligen inga olyckor alls ske på dessa, då man som gångtrafikant kan ha rätt bra koll på trafiken samt sina egna rörelser. Föraren av ett 15-18 ton tung buss ska givetvis också vara uppmärksam, men inte bara på gångtrafikanterna, utan även folk inne i bussen samt bilister som kör utmed sidorna. Lägger man därtill att ett tungt fordon har lite längre stoppsträcka än en gående människa, särskilt i halka, blir det ännu svårare.

En väg jag gillar är Råsundavägen i Solna. Massor med "halvbevakade" övergångsställen, dvs med nedsläckta trafikljus som kan tändas upp med ett tryck om gångtrafikanten känner sig väldigt osäker. Det är dock ytterst sällan detta inträffar, då nästan alla bilister direkt stannar och släpper över fotgängaren för att de ska slippa en knapptryckning som innebär många sekunders stopp och onödig tomgångskörning. Detta har lett till ett väldigt bra samspel med många leenden och vinkningar, jämfört med t.ex Uppsala där det mest bara är upprörda känslor, skrik och hytt med näven från gångtrafikanter och cyklister mot fordonsförare.

1896

Nuförtiden ska man ju ha en syndabock så fort det hänt något, alldeles som om att utan den syndabocken hade det aldrig hänt. Föraren ifråga mår nog pyton ändå, utan att behöva bli åtalad också. "Strö salt i såren."  >:(

mushkot

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 april 2011, 13:59:42 PM
Nuförtiden ska man ju ha en syndabock så fort det hänt något, alldeles som om att utan den syndabocken hade det aldrig hänt. Föraren ifråga mår nog pyton ändå, utan att behöva bli åtalad också. "Strö salt i såren."  >:(
Viktigt att skilja på åtalad och dömd, än så länge är han bara det ena...

1896

Citat från: mushkot skrivet 01 april 2011, 14:45:44 PM
Viktigt att skilja på åtalad och dömd, än så länge är han bara det ena...

Javisst, men det blir ju ändå börda på börda....

Jocke Selling

Det skulle nog betraktas som tjänstefel av åklagaren att inte väcka åtal med hänsyn till att olyckan inträffat på ett obevakat övergångställe. Emellertid känns det något jävulskt olustigt då det troligen kunnat hända med vem som helst av oss bakom ratten. Mina tankar går givetvis till flickans anhöriga, men även till min fd kollega, som tvivelsutan mår skit över något som han troligen inte kunnat påverka inom vad som får betraktas rimligt.

yngrot

Man är rätt chanslös när folk bara kliver ut framför bussen eller för den delen en tung lastbil  .. ser jag en buss eller lastbil går jag undan från övergångstället så de kan köra vidare  utan att stanna
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Uffe D

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 april 2011, 13:59:42 PM

Vad är det för resonemang? Det är väl självklart att han ska åtalas. Hade det varit ditt barn hade du nog suttit hemma och skrikit om dödsstraffets återkomst osv.

KG

Citat från: Hagri skrivet 01 april 2011, 02:59:02 AM
Man kan tycka vad man vill om lagar men finns det en lag måste man följa den.

Vi har lagar mot piratkopiering men i stort sett inte en enda j***l bryr sig.
Vi har en zebralag som orsakar mer allvarliga olyckor än hur det var innan.
Vi har ett förbud mot att gå mot röd gubbe, men inget straff för det.

Finns mycket sjukt i svensk lagstiftning.

För att ställa en motfråga, om svenska staten totalförbjöd alkohol, tror du Sveriges befolkning skulle följa den lagen?  ::)

Uffe D

Det är faktiskt inte olagligt att gå mot röd gubbe längre.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Uffe D skrivet 01 april 2011, 23:15:19 PM
Det är faktiskt inte olagligt att gå mot röd gubbe längre.

Jo, det är det men det är normalt inte belagt med något straff i form av ordningsbot eller liknande.

http://www.ntf.se/konsument/fraga4408.asp?katid=36

http://lawline.se/answers/1371
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)