SS H23 Capitol och bakgrunden

Startat av Gunnar D, 31 mars 2011, 13:12:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Den gamla Stora Essingebron krävde smalare bussar och därför levererades 30 st H23 Capitol år 1961 som ersättning för de gamla trådbussarna typ F1. Här har 75429 nått Stora Essingen våren 1965. Om några veckor kommer en del av den nya Essingeleden att användas för trafiken mellan Lilla och Stora Essingen och linje 96 kan då trafikeras med alla busstyper.

Mvh Gunnar

Max W

Suveränt fin bild. Tack för den titten, Gunnar!
Max

Stefan P

Hej

För mig som inte är ifrån Stockholm, när byggdes Essinge broarna om till det mått de har idag?

mvh Stefa P

Gunnar D

Citat från: Stefan P skrivet 31 mars 2011, 16:17:12 PM
Hej

För mig som inte är ifrån Stockholm, när byggdes Essinge broarna om till det mått de har idag?

mvh Stefa P

Den gamla bron som bilden visar revs 1965 efter att trafiken mellan Essingeöarna hade flyttats över till en ny bro. Essingeleden i sin helhet invigdes 1966-67.

/Gunnar

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2011, 13:12:54 PM
Den gamla Stora Essingebron krävde smalare bussar och därför levererades 30 st H23 Capitol år 1961 som ersättning för de gamla trådbussarna typ F1.
Mvh Gunnar
Ahaa, en H23 på "sin" bro! Häftigt!

HJP

Ersa

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2011, 18:50:18 PM
Den gamla bron som bilden visar revs 1965 efter att trafiken mellan Essingeöarna hade flyttats över till en ny bro. Essingeleden i sin helhet invigdes 1966-67.

Det förekom alltså vänstertrafik på stora delar av Essingeleden? Men den var väl ändå helt konstruerad för högertrafiken redan på ritbordet?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 31 mars 2011, 23:12:25 PM
Det förekom alltså vänstertrafik på stora delar av Essingeleden? Men den var väl ändå helt konstruerad för högertrafiken redan på ritbordet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Essingeleden
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt H

Tack för denna underbara bild. Jag har flera gånger vid mina ofta förekommande huvudstadsbesök tagit en promenad över Essingeöarna och där försökt lista ut hur man kunde bygga Essingeleden med den gamla bron kvar. Stora Essingen kan ju omöjligen varit brolös under byggtiden. Bilden ger hela svaret. Den gamla bron får plats under den nya, men lokalbron är väl inte påbörjad här, vad jag kan se. Pelaren under gjutning till höger om kontakledningsstolpen ska väl så småningom bära upp lokalbron, eller? Jag tolkar det som att lokalbron byggdes först efter att man rev den gamla bron. Kan det ha varit så?

Jag minns denna gamla bro mycket väl. I maj 1962 var jag i Stockholm för första gången tillsammans med minmoster som hade lånat en lägenhet på Badstrandsgatan på Stora Essingen. Varje dag åkte vi med de då nya fräscha Capitolerna till och från stan över bron och moster berättade livfullt om en hemsk olycka som hade inträffat med bussen där på bron. Jag hade nog helst sluppit höra talas om den händelsen då. Resorna förlöpte dock väl och jag insöp alla detaljer om Stockholm, med dess bussar och spårvagnar och mycket annat på ett sätt som bara en 10-åring kan. Den gamla Essingebron har därför en tydligt framträdande plats bland mina minnesluckor. Bilden hjälper mig att göra bilden av bron än tydligare.

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 31 mars 2011, 13:12:54 PM
Den gamla Stora Essingebron krävde smalare bussar och därför levererades 30 st H23 Capitol år 1961 som ersättning för de gamla trådbussarna typ F1. Här har 75429 nått Stora Essingen våren 1965. Om några veckor kommer en del av den nya Essingeleden att användas för trafiken mellan Lilla och Stora Essingen och linje 96 kan då trafikeras med alla busstyper.
Mvh Gunnar

Hej!

Och H23 kom då senare istället att trafikera linje 56 för att underlätta möte mellan buss och spårvagn ( linje 8 )
i Sibyllegatan, på det smala partiet mellan Storgatan och Väpnargatan.

mvh K R

Gunnar D

Citat från: Bengt H skrivet 02 april 2011, 00:16:19 AM
Den gamla bron får plats under den nya, men lokalbron är väl inte påbörjad här, vad jag kan se. Pelaren under gjutning till höger om kontakledningsstolpen ska väl så småningom bära upp lokalbron, eller? Jag tolkar det som att lokalbron byggdes först efter att man rev den gamla bron. Kan det ha varit så?
Så var det. Från maj 1965 gick trafiken mellan Lilla och Stora Essingen på en av Essingeledens brohalvor, som då var färdig, tills lokalbron var färdigbyggd.

Citat från: K R skrivet 02 april 2011, 00:17:49 AM
Och H23 kom då senare istället att trafikera linje 56 för att underlätta möte mellan buss och spårvagn ( linje 8 )
i Sibyllegatan, på det smala partiet mellan Storgatan och Väpnargatan.
Ja, fast även normalbreda bussar kunde synas på linje 56 fram till Dagen H.

Mvh Gunnar

K R

Citat från: Gunnar D skrivet 02 april 2011, 09:32:33 AM
Ja, fast även normalbreda bussar kunde synas på linje 56 fram till Dagen H.
Mvh Gunnar

Hej!

Just så, speciellt under den sista tiden fram till dagen H, då H23:orna skulle tas ur trafik för att högerombyggas.
Då kom de bredare typerna att frekvent användas på linje 56.

Leif Stolt skriver angående detta i sin trevliga bok "Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar... och vi", utgiven på TNF 2003:

"SS utfärdade därför en order om vad som gällde vid ett möte mellan en spårvagn och en 56:a:
bussen skulle köra in vid kantstenen och stanna helt medan spårvagnen passerade i låg fart.
Många bussförare kände sig inte säkra på att utrymmet räckte utan körde upp på gångbanan när de mötte en spårvagn"
.

Anledningen till denna problematik var att linje 56 tidigare hade gått Artillerigatan söderut mellan Linnégatan och Strandvägen.
När tunnelbanan så kom att börja gå till Östermalmstorg lades linjen om till att istället gå Sibyllegatan söderut för att bättre knyta an till T-banan. Det var då praktiskt för SS att trafiken till Stora Essingen så gott som samtidigt hade lösts på det sätt som beskrivs i bildtexten här ovan och därmed kom de smala H23:orna väl till pass för användning på linje 56.

mvh K R