SL H44 4589

Startat av Hasse L, 31 mars 2011, 10:17:03 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

CAS 639, Volvo B58-55 / Hägglunds (1971).
4586 - 4589 levererades till Råstagaraget och kördes mest på linje 552, Sundbybergs Station - Rinkeby innan Järvabanan öppnades. Varannan dag gick 4586 och 4588 på dubbla helpass (förmiddag och eftermiddag) medan 4587 och 4589 kördes på kortturer på delade tjänster och vice versa.
4588 och 4589 hamnade så småningom i Norra Trafikdistriktet (600-land).

Ersa

Man tackar! Den vore perfekt att ha som inramat större foto i depån på orten i fråga. Orten på destinationsskylten alltså. :)

Roland Hn

Visst är den söt. Men det var väl inte första val på önskelistan när man skulle köra 639.

Roland?

Roland Hn

Jag skall erkänna att jag inte ofta körde den. Men de fåtal gånger, hade nog Norrlänningen fridag. Där emot var jag förtjust i H82 H83 med fungerande Norrlänning.

Roland?

Roland Hn

Om jag inte minns fel, var det mycket skrammel och i mitt tycke var den som de flesta H44or inte särskilt stabila på vägen. Man kan nog tänka sig att allt var inte riktigt fastskruvat. De var ju på väg ut.

Roland?

Fredrik Klint

Citat från: Hobgoblin skrivet 31 mars 2011, 10:17:03 AM

CAS 639, Volvo B58-55 / Hägglunds (1971).
4586 - 4589 levererades till Råstagaraget och kördes mest på linje 552, Sundbybergs Station - Rinkeby innan Järvabanan öppnades. Varannan dag gick 4586 och 4588 på dubbla helpass (förmiddag och eftermiddag) medan 4587 och 4589 kördes på kortturer på delade tjänster och vice versa.
4588 och 4589 hamnade så småningom i Norra Trafikdistriktet (600-land).

Tycker det inte är helt vanligt med destination på de bilder jag sett på H44/H52. Ofta bara skyltade "SL". Och bokstäverna ser ju lite renare ut jämfört med siffrorna, tack för bilden!

Hasse L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2011, 20:37:37 PM
H52:orna hade väl aldrig några rullar annat än den korta med SL märket
H44 hade rullar som sällan hade passande destinationer och därför nästan aldrig användes

Reprisbild.
Nej, just det. Den enda destination som fanns att skylta på solna- / sundbybergslinjerna var nog denna (antar att utbudet var detsamma i 4586-89 som i 47xx), så rullen i 4589 var säkert helt oanvänd när bussen kom till Norrtälje eller Åkerby.
F.ö. hörde skyltmekanismen till de mest tungvevade jag har stött på, så bilden från Storskogen är nog väldigt unik....

Ersa

Ännu en trevlig bild! Hur gick 511 på denna tid? Ser ut som den står i nerförsbacken med bakstammen mot Ravinstigens korsning med Skogsbacken, precis på det ställe jag gjorde ett uppehåll med en oxblodsröd SSS-buss i somras. Gick i så fall linjen vänster in på Bergdalen, och därefter vänster igen söderut på Vackra vägen upp till Tulegatan?

Rolle

Ja du har fulll koll hör jag.Råsundavägen till stråket sedan ner mellan gamla snuthäcken och fotbolls-arenan raka vägen till Nbt

// R :)

Mikael T Nilsson

Fin bild! Ja, destinationsrullen användes inte alltför flitigt i Täbytrafiken. Visar ett "modernt" exempel där den dock användes (1987).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.